Marketing a jeho vliv na dostatek personálu

Ve vyspělých zemích procento produktivních obyvatel ve věku 18–64 let klesá ve prospěch celkového počtu lidí. Znamená to, že počet potenciálních hostů roste rychleji než počet těch, kdo jim jsou schopni a ochotni sloužit. Mladí absolventi škol navíc vyžadují volnější firemní kulturu a více si váží svého času. Jako většina rovnic, i tato má řešení.

Opouštíme staré dobré pro nové

Když už jsou hoteliéři ochotni utratit peníze, je to za agentury, které jim dodávají nové a stále horší zaměstnance, místo toho, aby investovali do trenérů stávajících lidí.

Je to jednoduché, stačí si uvědomit, že najmout nového člena týmu je dražší, než se starat o stávajícího. Když k tomu přičtete vyšší mzdu, která na trhu roste rychleji než uvnitř hotelu, a fakt, že hodnota stávajících lidí je vyšší a provozovatelé ty nové zaplatí víc, máme tady tlak na růst mezd nebo frustraci, která zvýší fluktuaci, a tak pořád dokola. Před třemi lety jsem byl svědkem situace, kdy F&B manažer v jednom hotelu s podprůměrnými mzdami neúspěšně žádal majitele o zvýšení mzdy o 2 000 Kč. Majitel naznačil, že se o přidání nebude bavit, a že lidí je dostatek. Manažer do několika měsíců hotel opustil a vystřídalo ho několik nástupců, jejichž kvalita se snižovala a mzdové požadavky rostly.

Špatná firemní kultura

Jména hotelů a restaurací jsou značky, a to v abstraktním i skutečném smyslu. Naprosto stejné typy značek, jako známe z jiného byznysu. Prémiové, průměrné, milované či opovrhované. Jsou to produkty chování lidí, kteří je reprezentují. Ani nejmodernější design či pozlacené logo nemohou zakrýt nezdařenou realitu toho, co značka a její lidé znamenají. Aby si značka (jméno hotelu či restaurace) udržela svou přitažlivost a prodejnost, musí podporovat tým lidí, kteří sledují společný cíl. Musí být informováni o tom, co je pro ně důležité, aby měli svou práci rádi. Nezní to už spíše než personalistika jako práce pro marketing?

Absence vnitřního marketingu

O počátcích vnitřního marketingu firem jsem přemýšlel už jako dítě, když strýc, který stejně jako jeho otec a jeho bratr, pracoval v automobilce Audi – konkrétně ve chvílích, kdy přestože by strýcův otec již v penzi, automobilka mu do vzdáleného Stuttgartu posílala přání k narozeninám a k Vánocům. Vnitřní marketing je nástroj na podporu vztahů mezi značkou a zaměstnanci. Podle studie společnosti Lee and Way (2010), která byla provedena asi v 400 hotelových jednotkách, jsou zaměstnanci hotelů citlivější na komunikaci s kolegy, na důvěru ve svůj pracovní tým a ve vztahy se svými vedoucími, nežli na finanční odměny. Vnitřní marketing má pozitivní vliv na spokojenost s prací a na nízkou fluktuaci. Je to pár týdnů, kdy mně Jan Vlachynský (spolumajitel Baru, který neexistuje, podniku Čtyři pokoje a dalších) potvrdil, že díky silnému vnitřnímu marketingu, otevřenosti a podpoře má téměř nulovou fluktuaci.

Vnitřní marketing v hotelu

Není vůbec potřeba mít „dechberoucí“ prezentace a vzletná prohlášení o tom, jak měníte svět, když jste vymalovali recepci, vaříte guláš nebo grilujete skvělý steak. Vaše knedlíky nepotřebují mít příběh, stačí, když budou fantastické a nadýchané. Ale vaši lidé v hotelu nebo restauraci by měli vědět, kam jdete, s jakými výsledky, jak se na nich podílejí, jak chcete, aby vypadal váš podnik za rok nebo za dva, jaké je hodnocení vaší kvality, jak to zamýšlíte s odměňováním, co se v podniku změní a jakou v tom oni budou hrát roli. Vídeňský hotel Sacher, který má pověst stabilního a společensky odpovědného zaměstnavatele, si může dovolit jednou za pár let umístit na Facebook post, že hledá posilu do oddělení rezervací. V komunitě to vzbudí zájem a několik zájemců se ozve. Pokud ale v průměrném hotelu hledáte polovinu personálu a vyvěsíte si na Facebook inzerci, není to totéž a odradí to i hosty. Pokud to nejste schopni rozlišit, přemýšlejte, jestli jste správně na svém místě. Vnitřní marketing se týká jak personálu stávajícího, tak i minulého a budoucího. Proto Audi posílala vánoční přání bývalým zaměstnancům a proto inzeráty úspěšných hotelů a restaurací obsahují stručný popis práce, adekvátní požadavky a vejdou se pod 1 000 znaků. A proto jsou inzeráty s fotkou rozesmátého týmu úspěšnější při hledání posledního člena. V pohostinství se můžeme inspirovat u Pret-a-manger, poskytovatele kvalitního rychlého občerstvení, který podobně jako například Singapore Airlines, udržuje poměr mezi motivací svých lidí, ověřováním procesů a standardů a novými nápady. Pret je navíc společensky odpovědnou firmou, neuznává doporučenou dobu spotřeby, vše je denně čerstvé, na pultě jen několik hodin a po zavírací době zásobuje charitativní organizace, přesněji dá najíst lidem bez domova.

Foto: Shutterstock.com

foto
Milan Pavelka MBA.mentor hoteliérů
pavelka.milan@gmail.com
Tel: +420 602 348 368
www.HOTELMAX.cz
 

Autor

Nejnovější články z rubriky Gastro

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Restauratérům i ubytovatelům se vracejí hosté

Asociace hotelů a restaurací ČR (AHR) ve spolupráci se společností Data Servis – informace zveřejnila výsledky vývoje tržeb v ubytovacích a stravovacích zařízeních za první čtvrtletí letošního roku. Z průzkumu vyplývá, že provozovatelé restaurací zažívají postupný návrat hostů na...

Číst více
Foto: AHR ČR

Pavel Hlinka nositelem Gaspart Bonet Foundation Award

Během 84. valného shromáždění konfederace HOTREC, které se uskutečnilo v Praze, obdržel Pavel Hlinka evropské ocenění za svůj mimořádný přínos k propagaci odvětví cestovního ruchu a pohostinství v České republice. V tiskové zprávě to uvedla Asociace hotelů a restaurací České republiky (AHR...

Číst více