A zase ten Facebook! Mnohým marketérům tato sociální síť nedá spát a někteří to již možná vzdali s ohledem na vytvořené a neaktualizované profily. Jak získat nové fanoušky, co ještě vymyslet pro jejich interakci nebo kolik fanoušků vlastně postingy vidí?
Při práci se sociálním sítěmi různého typu, ale nejčastěji s Facebookem, se ze strany marketérů setkávám s velkým množstvím dotazů, z nichž některé se velmi často opakují. Mohli bychom je s určitým nadhledem brát jako takový základ při práci s touto světovou sítí. Jaké otázky to nejčastěji jsou a jaké jsou na ně odpovědi? V aktuálním příspěvku bychom se společně podívali na ty nejvíce se opakující a zkusím i vám nabídnout určitá řešení. Pro někoho to bude s více než 100procentní určitostí jen opakování, ale pro jiné nová a užitečná informace. Pojďme tedy do toho!
Jaký je ideální celkový počet fanoušků na stránce?
Na tento dotaz neexistuje jasná odpověď. Nabízela by se možnost tvrdit, že čím více, tím lépe, ale ne vždy je tento fakt pravdou. Velmi často se stává, že profily s menším počtem fanoušků jsou z hlediska celkové interakce a aktivity ze strany fanoušků daleko lepší a silnější, než je tomu u profilů velkých. Samozřejmě pokud počet fanoušků přirozeně nebo i pomocí reklamních aktivit roste a fanoušci jsou aktivní, lze to považovat za velkou výhru.
Jak získat fanoušky stránek v případě limitovaného rozpočtu na reklamu?
Dost často slýchávám od našich klientů dotaz ohledně zvýšení počtu fanoušků. Někdy si říkám, že velký počet fanoušků je snad už i nějaké zaklínadlo. Skutečností je, že velmi vysoký počet fanoušků není vždy zárukou úspěchu. Na základě zkušeností vidíme, že mnohdy i menší profil má pro komunikaci zapálenější fanoušky než obří profily s nezměrným množstvím fanoušků. Držme se však dotazu, jak zvýšit počet fanoušků. Na tuto otázku jsou dvě odpovědi. Pokud chcete rychlý růst, doslova ze dne na den, pak tady i sebelepší komunikační strategie nepomůže a je třeba najít zapomenuté zdroje v marketingovém rozpočtu a investovat do reklamy na Facebooku (tzv. Facebook Ads).
Graf 1 – Typy emotikonů a jejich vliv na zvýšení interakce ze strany fanoušků
Zdroj: LinchPinSeo
Nemáte-li k dispozici žádný rozpočet, ale jen trochu času (a trpělivosti), nabízí se možnost přidat informaci o tom, že jste na Facebooku, do e-mailového podpisu nebo newsletteru a vyzvat příjemce, aby se stali fanouškem vašeho profilu. Současně na web přidejte social plugin (ne statické tlačítko „Jsme na Facebooku", ale takový plugin, který ukáže vaši komunikaci na profilu. Takto návštěvníci webu obratem uvidí, co komunikujete a zajímavé téma je bude motivovat k tomu, aby se na profil šli podívat a stali se vašimi fanoušky. Samozřejmě úspěch v získávání fanoušků z webu také záleží na celkovém počtu návštěvníků za den/měsíc, které vaše stránka má. V případě, že s webem teprve začínáte nebo je návštěvnost nízká, nemůžete očekávat závratné výsledky.
Další „low-cost" možností pro získání fanoušků je oslovení přátel, známých a kolegů, aby se stali fanoušky profilu. Každý, kdo používá Facebook, má své přátele a může je pozvat k fanouškovství. A nemusíte to být jenom vy jako majitelé společnosti, kteří vyzvou své přátele, ale také zaměstnanci mohou oslovit své známé, aby stránku podpořili. Díky jejich „kruhům přátel" můžete získat další fanoušky.
V případě, že využíváte další sociální média nebo komunikační nástroje, pak i tyto „spřízněné duše" vyzvěte k tomu, aby se staly fanoušky vaší stránky.
Jak často zveřejňovat sdělení na Facebooku?
Toto je velmi častý dotaz a téměř se 100procentní pravidelností je slyšet z řad našich klientů. Zde záleží hlavně na tom, kolik zajímavého obsahu máte k dispozici. Zajímavého tak, aby byl pro uživatele přínosný, užitečný a lákavý. Obecně, pokud máte stránku s určitým zájmem, např. cestování, pak zde můžete postovat (publikovat) i několikrát denně např. 4–5×. U zpravodajských profilů je četnost publikování daleko vyšší a může být i každou hodinu. Pokud bychom se bavili o firemních profilech, pak jedenkrát denně je ideální. I zde však záleží na množství kvalitního obsahu. Určitě nemá příliš velkou cenu postovat jen proto, aby bylo dodrženo pravidlo jednoho publikování za den.
Jak zvýšit interakci u postingů?
Při položení této otázky je nečastější odpovědí „využívat zajímavé obrázky". O nezbytnosti jejich využívání v komunikaci na sociálních sítích jsme zde v pravidelných článcích již několikrát hovořili a myslím, že již není třeba toto téma dále rozebírat. Ale podívejme se na další možnosti. Co byste říkali na emotikony? Všichni je využíváme při komunikaci na mobilních telefonech, rádi je přidáváme také do e-mailů, tak proč je nevyužít také v komunikaci na Facebooku? Dle posledních odhadů postingy s emotikony mají o 52 procent více interakcí. Současně tyto postingy získávají o 57 procent více lajků a o 33 procent více komentářů. Mají-li tyto malé symboly takový úspěch, proč je nevyzkoušet? Na úspěšnost jednotlivých emotikonů se můžete podívat v uvedeném grafu.
Někdy se stává, že se zdráháme fanoušky požádat o nějakou činnost, například o lajkování nebo sdílení. Nebojte se a žádejte! Úspěch u sdílení je až sedmkrát a u lajkování až třikrát vyšší, než když se nezeptáte. Za tu námahu to stojí, co říkáte?
Stejně jako obrázky, také kladení otázek je nejčastěji zmiňované doporučení pro zvýšení komunikace při publikování po-stingů. Jak to však s otázkami skutečně je? Při přípravě postingů a také kladení otázek je dobré otázky nechat až úplně na konci sdělení. Obecně totiž platí, že právě sdělení s otázkami na konci mají až o 15 procent vyšší interakci než postingy s otázkou uvnitř textu.
Další praktickou pomůckou pro zvýšení zájmu je publikování celých URL adres. Doba Twitteru a psaní krátkých textů o rozsahu maximálně 140 znaků s sebou přinesla potřebu zkracování URL adres, aby bylo možné k textu přidat také link na web. Proto se začaly využívat různé zkracovače, např. www.bitly.com, které se staly velmi dobrým pomocníkem nejenom na Twitteru. Poslední průzkumy ale odhadují, že sdělení, kde je uvedena přímo URL adresa zdroje, mají až o 16 procent větší úspěch. Fanoušci stránky totiž hned na začátku vědí, kam při kliknutí přejdou. Osobně tedy doporučuji využívat zkracovače jen tam, kde je to nezbytně nutné.
A v závěru námětů na tuto otázku nezapomínejte na osvědčené, oblíbené a platné marketingové rčení Keep it short and simple. Nezahlcujte své fanoušky dlouhými texty, protože je stejně nikdo pořádně nečte. Ideální délkou je cca 100–150 znaků, což vám může zajistit až o 60 procent vyšší úspěch než dlouhé romány k večernímu čtení. Pokud se dostanete na hranici 80 znaků, úspěšnost může být až 66procentní.
Kolik fanoušků ve skutečnosti vidí posting mé stránky?
Pokud se domníváte, že všichni vaši fanoušci vidí sdělení vaší stránky, jste bohužel na omylu. Číslo oslovených fanoušků se velmi různí. Některé zdroje uvádějí, že se toto číslo pohybuje okolo 12–16 %, ale u každého profilu hodně záleží na celkové interakci a také na tom, jak je stránka aktivní. V poslední době se objevily zprávy, že Facebook cíleně ovlivňuje celkový počet zobrazení uživatelů, aby „přinutil" majitele stránek investovat do inzerce na této sociální síti. Samozřejmě je i na tomto velký kus pravdy. Facebook to oficiálně obhajuje tím, že s přibývajícím množstvím stránek a průměrným zobrazením 1 500 příspěvků v osobních profilech uživatelů musí k určitému poklesu nebo omezení dojít. Každý si z toho faktu může vzít to, co mu bude nejvíce vyhovovat.
Závěrem
Dotazů na témata, jak správně na sociálních sítích komunikovat, která vybrat, jaký obsah publikovat anebo to, jak se nejlépe postavit správné marketingové strategii, je a bude i po publikování tohoto článku celá řada. V případě, že máte jakékoliv dotazy ohledně marketingu na sociálních sítích, své dotazy zašlete na katerina.rotterova@destmark.eu. Nejzajímavější otázky pak shrnu do některého z dalších článků v časopisu COT business.
 Autorkou textu je Kateřina Rotterová ze společnosti Destination Marketing, zaměřené na strategický on-line marketing, public relations a koncepční využití sociálních sítí pro oblast cestovního ruchu.
Ing. Kateřina Rotterová, MBA katerina.rotterova@destmark.eu
Tel.: +420 605 376 527
www.destmark.eu
|