Marketingové kouzlo Vánoc: Které si vyberete?

Vánoční čas je příležitostí, jak překvapit naše fanoušky a příznivce něčím novým a originálním. A když nám Vánoce doslova již klepou na dveře, do článku pro poslední letošní vydání COT jsem připravila přehlídku zajímavých vánočních kampaní a projektů jako malou vánoční inspiraci.

Adventní odpočítávání s nHow Hotels

Jak svým fanouškům zpříjemnit čekání na kouzelný večer a pobavit je v době předvánočního stresu? Hotelový řetěz nHow Hotels to minulý rok zkusil s adventním kalendářem. Pro tento projekt se spojily partnerské hotely nHow hotel z Berlína a z Rotterdamu a společně odpočítávaly 24 dnů. V komunikaci se hotely vzájemně střídaly, tzn. 1. prosince na svém facebookovém profilu otevíral soutěžní okénko hotel v Berlíně a další den v Rotterdamu. Střídání hotelů takto běželo až do 24. prosince a každý den se soutěžilo o nějakou cenu (láhev sektu, dárkově zabalené hotelové ručníky, župany, poukázky).

Obr. 1 – Adventní kalendář nHow Hotels

Obr. 1 – Adventní kalendář nHow Hotels
 

Hodnota cen se postupně stupňovala až k víkendovému pobytu. Soutěže mívají u fanoušků obvykle velký úspěch a stejně tomu bylo i v tomto případě. Adventní kalendář nHow Hotels se mi líbí hlavně pro jeho nápad. Místa soutěže se střídala a soutěžící museli sledovat dva profily na Facebooku, takže to byla dobrá příležitost pro prezentaci obou hotelů řetězce. Tento příklad by se dal využít i v českém prostředí, kdy by se spojily například hotel, informační centrum a restaurace, a vytvořily tak zajímavou propagaci konkrétního místa u nás doma.

Dvanáct dnů plných slev

Líbila se vám ukázka prvního adventního kalendáře? Pak mám pro vás ještě jednu. Tentokrát z marketingové dílny Priceline.com s projektem „12 dnů nabídek“. Od začátku prosince až do 23. 12. měli fanoušci možnost každý druhý den hrát o různé ceny od slev přes večeře v restauracích, pronájem auta a letenky až po pobyty.

Obr. 2 – Adventní slevy Priceline.com

Obr. 2 – Adventní slevy Priceline.com
 

Aby mohli otevřít adventní okénko, museli zadat své údaje a pak zjistili, zda vyhráli. Zajímavost tohoto konceptu vidím ve dvou rovinách. ­Adventní kalendář využili pro získání nových kontaktů pro budoucí komunikaci a soutěž běžela každý druhý den, tím pádem byl prostor pro sdílení dalších témat.

Sir Adam Hotel

S adventním časem jde ruku v ruce také slavnostní rozsvěcení vánočního stromečku. Této příležitosti využil Sir Adam Hotel v Amsterodamu a své fanoušky a příznivce pozval na rozzáření hotelového stromku.

Obr. 3 – Pozvánka na rozsvícení vánočního stromu ukázka z videa Mate Hotel

Obr. 3 – Pozvánka na rozsvícení vánočního stromu ukázka z videa Mate Hotel
 

Hosté měli možnost užít si předvánoční čas v příjemném prostředí a k tomu ochutnat svařené víno a horkou čokoládu. Toto je jedna ze zajímavých inspirací, jak udržovat kontakt se svými hosty a fanoušky. Překvapíte je kouzelnou vánoční atmosférou, dekoracemi a přidáte nádherný zážitek.

Vánoční překvapení v Mate Hotel

Stromeček nám již svítí, co dál? Někdo důležitý by mohl přinést spoustu dárků. Hotelový řetězec Mate Hotel je proslavený svým originálním a inovativním stylem, a to nejenom ve svých hotelích, ale také na sociálních sítích. Na instagramovém profilu má více než 32 000 fanoušků a na Facebooku 68 500. Jejich vánoční video komunikovalo, jak se každý den starají o přátele z celého světa a na Vánoce čekají významnou návštěvu.

Obr. 4 – Ukázka z videa Mate hotel

Obr. 4 – Ukázka z videa Mate hotel
 

Zkusíte uhádnout, kdo to byl? Vánoční video podněcovalo zvědavost hned ve svém úvodu. Značka je zmíněna jen lehce na začátku a v úplném závěru, takže se můžete v klidu soustředit na celý příběh a nejste ničím rušeni. Ukázka je dobrým příkladem, jak své fanoušky s trochou napětí pobavit. Na vánočního hosta se podívejte na https://youtu.be/2jZLwKm9dl4.

Na Vánoce nemá být člověk sám

Této zásady se držela letecká společnost KLM Royal Dutch Airlines a vzala to jako příležitost pro originální vánoční překvapení pro cestující. O Vánocích jsou lidé rádi ve společnosti svých ­blízkých, ovšem na letišti se v tomto čase může člověk cítit trochu sám. KLM chtělo komunikovat myšlenku sdílení a možnost být „ve společnosti přátel“. Na letišti Shiphol v Amsterodamu připravili obří vánočně prostřený stůl, který vyzvedli do výšky 4,5 metru. Do prostoru okolo stolu rozmístili 20 židlí, a jakmile se někdo na sedátka usadil, stůl se vždy snížil o malý kousek dolů. Jakmile byla všechna místa obsazena, stůl sjel úplně dolů. Můžete si sami představit, jaké překvapení to pro všechny bylo. Co byste řekli na to, sedět u svátečně prostřeného stolu s 19 neznámými lidmi, se kterými strávíte hezké chvíle a pak je třeba již nikdy neuvidíte?

Obr. 5 – Vánoční oslava s KLM

Obr. 5 – Vánoční oslava s KLM
 

Koncept kampaně získal stříbrnou příčku v soutěži o nejlepší marketingovou komunikaci v roce 2016 v kategorii Digital/Social, kterou pravidelně vyhlašuje Art Directors Club Netherlands. Chtěli byste vidět, jak to všechno probíhalo? Pak doporučím podívat se na video na http://­bit.ly/klm-vanoce.

Můj první vánoční let

Další vánoční projekt je „My First Flight“ letecké společnosti easyJet. Na letišti v Lisabonu připravili pro 70 dětí, které předtím nikdy neletěly, jedinečné okamžiky. Všechny děti uvedli do letadla a ukázali, jak vše v letadle funguje. A když si děti myslely, že výlet končí, pilot se zeptal: „Chtěli byste se proletět?“ a 70 dětí zažilo svůj první let.

Obr. 6 – Můj první let s easyJet

Obr. 6 – Můj první let s easyJet
 

Koncept kampaně zvítězil ve 2. ročníku Annual Shorty Social Good Awards 2016 (ocenění pro kampaně se sociálním přesahem), které jsou součástí Shorty Awards, cen za nejlepší komunikaci na sociálních sítích. Jste-li zvědaví, jak všechno probíhalo, pak doporučuji podívat se na http://bit.ly/myfirstfilght-easy­jet. A věřte, že vidět tolik dětské radosti stojí opravdu za to.

Radost a naděje od WestJet

Když hovoříme o vánoční inspiraci, pak určitě nesmím opomenout pomyslnou stálici, a to leteckou společnost WestJet. Od roku 2011 pravidelně připravuje své originální akce s názvem „Christ­mas Miracles“, kdy je rozdána spousta dárků a rozzářena celá řada očí. Nejviditelnější byla akce v roce 2013, kdy cestující na letištích v Torontu a Hamiltonu řekli Santa Clausovi svá vánoční přání. Na cílovém letišti v Calgary jim na páse se zavazadly začaly místo kufrů vyjíždět vánoční dárky, které si přáli. Celkem bylo rozdáno na 270 dárků od spodního prádla až po televizi. Tento projekt WestJet doslova vystřelil do zářivých reflektorů všech marketingových médií a video z akce mělo během prvních dnů přes 15 mil. zhlédnutí z 200 zemí světa.

Když jsem procházela další vánoční projekty WestJetu, jeden mě opravdu oslovil. V květnu 2016 Fort McMurray v kanadské Albertě zasáhl velký požár a byla zničená celá řada domovů. Společnost WestJet pomáhala v průběhu těžkých dnů a také před Vánocemi 2016 připravili pro rodiny z Fort Mc­Murray, které přišly o své domovy, nádhernou akci jako podporu. Jednalo se o kouzelný večer s výborným jídlem, zábavou a spoustou překvapení. V jednom okamžiku se z večerního nebe začaly snášet malé vánoční ozdoby, ve kterých byly fotografie jednotlivých rodin (každá rodina byla vyfotografována před vstupem na party), vouchery na letenky a také přání od pracovníků WestJet.

Akce byla poté zpracována do videa, které mělo opět obří úspěch, protože rozdávalo radost, naději a spousta očí se zaleskla dojetím. Podívejte se sami na http://bit.ly/westjet-christmas-fort.

Obr. 7 – WestJet vánoční dárky z nebes

Obr. 7 – WestJet vánoční dárky z nebes
 

Tímto příkladem naše společné vánoční putování končí a věřím, že celá cesta byla pro vás zase zajímavou inspirací. K poslednímu článku v roce 2018 připojím ještě přání toho nejlepšího pro nadcházející vánoční svátky. Přeji vám mnoho zmíněné radosti, špetky naděje a spoustu štěstí při každém vašem kroku v roce 2019.

foto
Ing. Kateřina Rotterová MBA

Autorka textu je ze společnosti Destination Market­ing, zaměřené na strategický on-line marketing, public relations a koncepční využití sociálních sítí pro oblast cestovního ruchu.

katerina.rotterova@destmark.eu
Tel: +420 605 376 527
http://www.destmark.eu/

 

Nejnovější články z rubriky Online

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: DMO Český Krumlov Region

Web destinace Český Krumlov Region uspěl ve Zlatém erbu

Webové stránky destinace Český Krumlov Region zabodovaly jako jedny z nejlepších v republice v soutěži Zlatý erb. V kategorii měst a obcí se umístily na druhé příčce v rámci Ceny místopředsedy vlády pro digitalizaci za nejlepší turistickou prezentaci. Ocenění se předávala...

Číst více
Foto: Pruh Polabí

Porota vybrala vítěze soutěže Turistpropag 2022

Na Výstavišti v Lysé nad Labem se včera sešli porotci prestižní  soutěže  a  přehlídky  turisticko- propagačních  materiálů  Turistpropag 2022, aby vybrali vítěze v 19 kategoriích.

Číst více