On-line i off-line svět nabízí nekonečné kombinace pro vytváření neotřelých komunikačních nápadů a kampaní pro oslovení internetového publika. Hodilo by se vám pár zajímavých myšlenek ze zahraničí, které by se mohly stát inspirací pro vaše projekty nebo kampaně? Pojďte se podívat na sedm inspirativně statečných!
Na která témata se v článku podíváme? Zaměříme se na využití videa a videopozvánek, podíváme se na sociální sítě a otestujeme sílu lokálního hlasu, která může být rozhodující při rozhodování o výběru místa pro dovolenou. Pojďme tedy na to!
Video jako hlavní motivátor
Jak motivovat internetové uživatele k návštěvě festivalů, výstav nebo dalších akcí ve vašem městě? Zkuste se nechat inspirovat marketingovým pojetím Oklahoma City. Každý měsíc na návštěvníky jejich webových stránek čeká krátké video, kde pracovnice informačního centra představuje hlavní kulturní události daného měsíce a všechny další informace si lze přečíst v odkazech pod videem.
Oklahoma City toto video pravidelně zařazuje do svého newsletteru, který v tomto případě odesílají nejpozději 10. den před začátkem daného měsíce. Uvedená forma je velmi zajímavá hlavně z toho důvodu, že se z videí stal seriál a patří mezi fanoušky na sociálních sítích k opravdu oblíbeným.
Obr. 1 – Informační videoseriál Oklahoma City
|
Síla lokálního hlasu
Získat praktické a ověřené informace se před cestou nebo v jejím průběhu vždy hodí, a to vědí také v kalifornském Stocktonu, americkém Tupelu i belgickém Bruselu. Ve všech těchto místech sílu lokálního hlasu aktivně využili. Jste zvědaví jak? V americkém Stocktonu zřídila místní agentura pro cestovní ruch mobilní informační linku, kde mohou návštěvníci nebo potenciální turisté prostřednictvím živého chatu zadat svůj dotaz, kam se vydat, kde se dobře najíst nebo co ve městě zažít. Služba je poskytována přes aplikaci Chatbox a funguje denně od 8 ráno až do 8 hodin do večera a na dotazy odpovídají pracovníci informačního centra. Pro komunikaci se využívají všechny marketingové kanály, které město pro svoji propagaci používá. Stockton byl v Kalifornii prvním městem, které začalo chatovací službu svým návštěvníkům nabízet.
Obr. 2 – Chatujte ve Stocktonu
|
Druhým z trojice je rodiště Elvise Presleyho, město Tupelo, kde se také snaží návštěvníkům města jejich pobyt co nejvíce usnadnit a pro jejich potřebu na webových stránkách města zřídili službu „Ask a Local“ nebo „zeptejte se domácích“. Na stránce najdete čtyři vybrané místní obyvatele, kteří jsou připraveni e-mailem zodpovědět vaše dotazy z oblasti cestování, kultury, architektury, života ve městě až po otázky o Elvisu Presleym. Dotazy se posílají přes kontaktní formulář na stránce a některé z předchozích jsou vylistovány pod dotazníkem pro další zájemce.
Obr. 3 – Zeptejte se místních v Tupelu
|
Poslední ukázkou, jak využít přesvědčivou sílu hlasu místních obyvatel, je město Brusel. Tady po teroristických útocích v roce 2016 zprovoznili na několik dnů informační telefonní linku a na tři místa v Bruselu umístili „telefonní budky“. Lidé z celého světa mohli do Bruselu zatelefonovat a položit jakýkoliv dotaz. Cílem této kampaně bylo ukázat, že i přes uvedené události je město stále bezpečným místem. Kampaň sklidila velký ohlas a v průběhu pěti dnů, kdy běžela, bylo zaznamenáno více než 12 000 telefonních hovorů ze 154 zemí. Celá kampaň měla na sociálních médiích přes 9 mil. impresí. Chtěli byste vidět, jak to ve skutečnosti vše probíhalo? Podívejte se na http://bit.ly/CallBrussels.
Obr. 4 – Zodpovídání telefonních dotazů v Bruselu
|
Netradiční místa s příběhem
Jak ještě více inspirovat potenciální návštěvníky města k návštěvě? Americké město New Orleans se rozhodlo rozšířit svůj informační vliv na sociálních sítích a vytvořilo projekt s názvem GoNOLA (Go New Orleans). Na webové stránce se stejným názvem představují jejím uživatelům méně známá místa města, zážitky a také obyvatele. Cílem je povzbudit chuť vydat se i na méně navštěvovaná místa a nezaměřovat se pouze na standardní ikony.
Na webové stránce je navíc sekce s názvem My NOLA, kde jsou každý měsíc zveřejňováni místní umělci, majitelé restaurací, sportovci a jejich tipy na zajímavá místa, kam za zábavou a také za výborným jídlem. Projekt je výbornou ukázkou, jak lze i méně známé a příliš nevyhledávané aktivity prezentovat a přitáhnout k nim širokou pozornost. Projekt GoNOLA je od ostatních aktivit New Orleans komunikován samostatně a na Facebooku i Instagramu se těší velké oblibě.
Obr. 5 – Instagramový profil GoNOLA
|
Obr. 6 – Ukázka z My NOLA
|
Originální street views
Za další inspirací se vydáme na Faerské ostrovy. Tady nechtěl Google dlouhou dobu udělat standardní street views, které si při vyhledávání můžeme u kteréhokoliv místa zobrazit. Na Faerských ostrovech se tomu postavili doslova čelem. Ptáte se, jak to udělali? Pracovnice Visit Faroe Islands, Durita Dahl Andreassen, přišla s velmi neotřelým nápadem. Na hřbety ovcí, které neodmyslitelně k ostrovům patří, umístili kamery. Když ovce procházely ostrovem, kamery snímaly nejrůznější místa a lokace. Tím začala kampaň Sheep View, která získala velkou mezinárodní pozornost a ohlas. Google samozřejmě nezůstal pozadu a na Faerské ostrovy vyslal svůj tým. Nakonec se kamery kromě ovčích hřbetů objevily na dalších nositelích, a dokonce i na zahradním kolečku. Chcete vidět více? Pak se podívejte na toto video http://bit.ly/FaerskeOstrovy.
Obr. 7 – Sheep View (Visit Faroe Islands)
|
Znáte Boba z Omaha City?
Poslední ukázka, i když časově o něco starší, je zajímavým příkladem toho, jak najít hlavní ikonu města. Tuto otázku si kladli ve městě Omaha v americké Nebrasce. Finální rozhodnutí padlo a vybrali most Boba Kerreyho, který spojuje zmiňovanou Nebrasku se sousedním státem Iowa a je určen pouze pro pěší. Pro jeho zdolání je nutné ujít celkem 910 metrů.
Obr. 8 – Instagramový profil Bob Bridge
|
Obr. 9 – Twitterovský profil Bob Bridge
|
Aby zvolená ikona města získala komunikační sílu, dali jí jméno Bob a vytvořili živou personu. Bob následně získal profil na sociální síti Twitter a na Instagramu, kde začal pravidelně komunikovat. Následně své komunikační aktivity rozšířil o blog a vlog. Ptáte se nyní, co Bob nejčastěji sdílí? Jsou to snímky jeho návštěvníků, kteří se na mostě fotografují při různých aktivitách, které na mostě pravidelně a hlavně rádi dělají. Na video, kde se seznámíte s Bobem, se podívejte na http://bit.ly/BobBridge. Myslíte, že by toto mohla být možnost i pro některý z našich mostů?
Sedm výše uvedených příkladů je ukázkou, že mnohdy i zcela „obyčejné“ nápady mohou v komunikaci nejenom velmi dobře zafungovat, ale také pobavit. Který z nápadů se vám nejvíce líbil? Použili byste něco podobného i ve svých kampaních? Napište mi! Těším se na všechny vaše komentáře.