O Marockém království se v našich zeměpisných šířkách příliš nemluví. Alespoň pokud jde o cestovní ruch. V povědomí tuzemských turistů zůstává ve stínu svých severoafrických konkurentů, tedy Tuniska a Egypta. Přitom tato destinace patří v rámci afrického kontinentu k těm, v nichž se turismus rozvíjí nejvyšším tempem. Byť ne ani zdaleka tak, jak by si tamní úřady přály.

Zatímco u nás není o Maroku příliš slyšet, v řadě dalších evropských zemí patří k předním turistickým cílům. A zájem o jeho návštěvu v posledních letech utěšeně roste. V loňském roce se do Maroka vypravilo 11 349 347 turistů, což představuje dosavadní rekordní počet a zvýšení o cca 10 procent oproti roku 2016. Toto číslo řadí Maroko v rámci Afriky k zemím s nejvyšším tempem růstu cestovního ruchu. Bezkonkurenčně nejpopulárnějšími cíli zahraničních turistů jsou Marrákeš a přímořské letovisko Agadir – v součtu mají cca 60procentní podíl na celkovém počtu přenocování zahraničních turistů v zemi.
Za většinu příjezdů vděčí země turistům z Evropy. Zatím poslední ověřená data z roku 2016 hovoří o tom, že z Evropy přicestovalo 74,7 % všech turistů, přičemž nejdůležitějšími zdrojovými trhy byly Francie, Španělsko, Velká Británie a Belgie. Toto jsou pro marocký incoming tradiční trhy, úřady se však chvályhodně snaží o diverzifikaci a přilákání turistů z nových (a povětšinou mimoevropských) trhů. Konkrétně můžeme zmínit Čínu, Japonsko, Jižní Koreu, Brazílii a Rusko. Data týkající se příjezdů z českého trhu se nám bohužel i přes velkou snahu získat nepodařilo – v marockých příjezdových statistikách Česká republika vůbec nefiguruje a nelze vycházet ani z počtu vydaných víz. Jednoduše proto, že pro pobyty do 90 dnů nejsou víza zapotřebí.
Velké plány
Co se týká budoucnosti, marocké úřady mají velké plány a velká očekávání. Podle aktuální vládní strategie by se měl cestovní ruch v zemi do roku 2020 podstatně zvýšit – oproti roku 2010 se má zdvojnásobit počet zahraničních a ztrojnásobit počet domácích turistů, dvojnásobné hodnoty mají nabýt příjmy země z cestovního ruchu a o dva procentní body se má zvýšit podíl cestovního ruchu na hrubém domácím produktu Maroka. Díky turismu má mezi lety 2011 a 2020 přímo vzniknout 470 000 nových pracovních míst, resp. 1 milion míst při započítání nepřímých dopadů turismu. Počtem turistů se má Maroko zařadit do dvacítky předních destinací světa.
Graf 1 – Mezinárodní příjezdy do Maroka v letech 2000–2018 (v mil. osob)

Zdroj: UNWTO, zpracování vlastní
Zmiňovaná strategie staví především na principech udržitelnosti a na využití celé disponibilní škály zdrojů, které má země v oblasti cestovního ruchu. Tedy na diverzitě. Rozvíjet se tak mají nejen přímořská letoviska, ale i nikové produkty cestovního ruchu včetně ekoturismu, wellness produktů, sportovních programů, glampingu apod. Strategie počítá s tím, že i nadále bude (mj. s ohledem na historické vazby) hlavním zdrojovým trhem Francie, nicméně nezanedbatelný by měl být růst příjezdů z méně tradičních destinací, například z Číny (mimo jiné i díky zrušení vízové povinnosti pro čínské turisty). Ruku v ruce s nárůstem příjezdů přibývá v zemi potřebná infrastruktura. Počet lůžek v ubytovacích zařízeních se má během zmiňovaného plánovacího období zvýšit o 200 000, přičemž největším tempem mají přibývat lůžka v luxusních hotelech.
Hlavní turistické destinace v Maroku |
Cestovní ruch Maroka v číslech (2017) |
 |
 |
Realita zaostává
Aktuální vývoj napovídá, že cílů strategie bude nejspíš dosaženo jen zčásti. Během prvních čtyř měsíců letošního roku se například počet mezinárodních příjezdů meziročně zvýšil o 24 procent. Nejvyšším tempem přibylo turistů ze Španělska (o 26 %), Francie (+15 %), Velké Británie (+15 %) a Německa (+11 %). Jenže i kdyby počty příjezdů dál rostly tímto tempem, k naplnění cílů strategie to stačit nebude. Plán totiž počítá s dosažením hodnoty 20 mil. příjezdů do roku 2020. Se stejnou hodnotou mimochodem pracuje i strategie blízkovýchodního konkurenta, totiž Dubaje. Jenže zatímco v Dubaji je překročení této mety prakticky jisté (mj. díky světové výstavě Expo 2020), Maroku předpovídají experti růst pomalejší. Kupříkladu podle odhadů GlobalData se v marockých statistikách v roce 2020 objeví hodnota 12,4 milionu turistů. Na vině je zejména politická a bezpečnostní nestabilita v regionu, ale také situace na jednotlivých zdrojových trzích. Kupříkladu příjezdy z Francie, Velké Británie a Belgie po teroristických útocích v těchto zemích v uplynulých letech zpomalily.
Graf 2 – Struktura mezinárodních příjezdů do Maroka v roce 2016

Zdroj: Ministry of Tourism of Morocco, zpracování vlastní
Experti zároveň Maroku doporučují zaměřit se na strukturu návštěvníků. Na pováženou je extrémně vysoký podíl těch, pro které je hlavním cílem příjezdů návštěva známých a příbuzných – v roce 2016 šlo o 48,2 procenta. To pochopitelně souvisí s tím, že zhruba polovinu všech mezinárodních příjezdů mají na kontě Maročané žijící v Evropě, zejména pak ve Francii. Marocké úřady by se však měly více soustředit na přilákání klasických turistů. Podle GlobalData by se země měla snažit změnit image nebezpečné a nepříliš pohostinné destinace.
Foto: Shutterstock.com
(Článek čerpá mj. z dat poskytnutých agenturou CzechTourism.)