Exotické kraje se s rozvojem levnější letecké dopravy přiblížily jak časově a kapacitně, tak i po cenové stránce. Čeští zákazníci rychle dohnali víceleté manko a to, co na začátku milénia bylo extra, má řada našich občanů v seznamu vysněných destinací již „odškrtnuto“. Jakým směrem se vyvíjejí zájezdy do exotických destinací, resp. jejich klientela?

Exotický znamená cizokrajný, neobvyklý. Pokud jde o cestování, frekventovanější exotické destinace ve vnímání tendují k méně mimořádným, tím spíše, že pobytové resorty mají dost univerzální charakter. Tomáš Cikán, ředitel naší největší cestovní kanceláře specializované na exotiku ESO travel, k tomu říká: „V dnešní době lze stěží definovat pojem exotika. Pro nízkopříjmovou skupinu obyvatel se jedná o destinace Egypt či Emiráty, pro středně příjmovou skupinu o masové destinace v Karibiku a jihovýchodní Asii. Pro klienty s nejvyššími příjmy jsou zcela běžné privátní ostrovy v Karibiku, Oceánii či plavby kolem Antarktidy.“ Zajímavé je, že zatímco Egypt počítaly cestovky do exotiky unisono, Tunisko, Kanárské ani Kapverdské ostrovy nezmínil žádný respondent. Zato se do hledáčku exotiky dostaly středoasijské republiky bývalého Sovětského svazu a zájem o ně roste. „Ano, destinace typu Arménie, Gruzie, Uzbekistán, Kazachstán či Kyrgyzstán jsou vnímány jako ‚exotické‘ cíle a poznávací zájezdy směřující do tohoto koutu světa jsou velmi populární,“ říká generální ředitel Čedoku Stanislav Zeman. „Zájem o postsovětské země mohu jednoznačně potvrdit. Hitem posledních dvou sezon je Transsibiřská magistrála, kterou nabízíme ve třech variantách: na Bajkal, na Dálný východ a do Pekingu. Dalším hitem je Gruzie, kam jsme letos vypravili 10 skupin a k tomu ještě cyklisty a poprvé také lyžaře,“ dodává Jaroslav Lhota z CK Adventura. A Tomáš Cikán doplňuje: „Nárůsty zájezdů do zemí bývalého Sovětského svazu evidujeme v desítkách procent.“
Klientela
Kdo exotiku zkusil a má na to, zůstává jí často věrný. Prakticky všechny cestovky deklarují rostoucí podíl klientů, kteří kupují exotické zájezdy opakovaně. Zatímco před 10 lety představovaly první návštěvy cca 50 %, nyní je to o polovinu méně. Opakovaně do stejné destinace v širším slova smyslu jezdí zhruba třetina, zatímco destinace mění 40–70 % klientů, z toho u cestovek specializovaných jen na exotiku častěji. „Před 10 lety samozřejmě byl mnohem větší podíl lidí, kteří jeli do exotiky vůbec poprvé. Tito lidé se pak většinou do stejných destinací vraceli i v následujících letech. I dnes máme klienty, kteří se rádi vracejí na své oblíbené prověřené místo, čím dál větší část klientů ale destinace mění a nebojí se objevovat nová místa a kultury,“ vysvětluje Jan Bezděk z CK Fischer.
Lada Vágnerová, představitelka Monoi, jedné z nejstarších úzce specializovaných cestovních kanceláří, otvírá další téma: „Máme dva typy klientů: jedni opakují své oblíbené destinace – většinou rodiny s dětmi. Na druhé straně jsou průzkumníci, kteří chtějí každý rok nový podnět.“ Tomáš Cikán upřesňuje: „Zde narážíme na dvě zcela odlišné skupiny klientů. Naprostá většina ‚koupáků‘ vyhledávajících pobytové all inclusive destinace se nemění, nikdy by nejeli na poznávací zájezd. Konzervativní jsou i klienti z poznávacích zájezdů, leč s narůstajícím věkem si navíc začínají dopřávat i relax v pobytových destinacích.“ To potvrzuje i Stanislav Zeman: „K přelivu klientů od jednoho typu zájezdu ke druhému dochází relativně málo. Klienti, kteří mají rádi aktivní dovolenou a rádi poznávají, preferují i nadále tento typ zájezdů, nicméně pozorujeme větší zájem o kombinace, tj. poznávací zájezdy v kombinaci s odpočinkem u moře.“ „Větší část naší klientely volí pobytové zájezdy s tím, že pak vyrážejí na jednotlivé výlety a danou zemi poznávají. Roste ale také obliba tzv. kombinovaných zájezdů, kdy je část dovolené poznávací a část pobytová. Oblíbená je třeba kombinace Dubaj – Šrí Lanka – Maledivy, kdy první dvě destinace jsou hodně o poznávání a Maledivy hlavně o odpočinku,“ dodává Jan Bezděk.
Trendy
„Aktuálně jsou v exotice nejsilnější dva vývojové trendy. Lidé cestují do exotiky častěji – dříve jednou do roka, nyní dvakrát či třikrát ročně, ale zkracuje se průměrná délka pobytu. A dříve byli, podle mé zkušenosti, klienti více rozděleni na pobytové a poznávací cesty. Nyní čím dál tím více posiluje trend zvládnout během jedné dovolené co nejvíce. Tedy jak relax na pláži, tak aktivní sporty, poznávání i zážitky různého druhu,“ shrnuje Zdeněk Kříž, majitel Siam Travel a místopředseda ACK ČR. Rostoucí trend potvrzují všechny cestovní kanceláře. „O zájezdy do exotických destinací je velký zájem, prodej na zimní exotickou sezónu se rozjel ihned po spuštění prodejů v červnu,“ říká Petr Kostka z Exim Tours a Jana Ondrejechová z Blue Style dodává: „Vzhledem k tomu, že dnešním trendem je zvýšená četnost dovolených, které si klienti kupují, evidujeme nárůst prodeje zájezdů na zimní sezonu, a to až o desítky procent.“ Stoupající zájem o exotiku potvrzuje i Jaroslav Lhota: „Meziročně letos zaznamenáváme nárůst o 13 procent.“ „Segment exotické dovolené roste konstantně již několik let. Češi jsou čím dál zcestovalejší a nebojí se objevovat nové destinace, do kterých by je ještě před 10 lety vůbec nenapadlo vyrazit. Svoji roli pochopitelně hraje i ekonomika. Lidé jsou ochotni za dovolenou celkově vydat více peněz než před lety, proto si rádi dopřejí i exotické destinace,“ konstatuje Jan Bezděk.
Destinace
„Díky přívětivému klimatu, ale zejména dostupnosti, patří mezi dlouhodobě oblíbené destinace českých cestovatelů samozřejmě Egypt, Spojené arabské emiráty, dále Thajsko, Šrí Lanka nebo Maledivy a také Mauricius, Zanzibar, Keňa a Seychely,“ říká Jana Ondrejechová z Blue Style. „Nejoblíbenější poznávací zájezdy jsou do Egypta, dále je velký zájem o okruhy po Keni, Vietnamu, Laos a Kambodža, lidé také objevují krásy Senegalu, Tanzanie, Kuby a Panamy,“ doplňuje Petr Kostka. Stanislav Zeman shrnuje rostoucí destinace takto: „Zájem se zvyšuje o zájezdy na Blízký východ, například do Izraele, Jordánska či SAE a Ománu, do jihovýchodní Asie a na Dálný východ, dále i do zemí Střední a Jižní Ameriky.“ Potvrzení a současně i vysvětlení trendů shrnul lapidárně Zdeněk Kříž, majitel CK Siam Travel a místopředseda Asociace cestovních kanceláří ČR: „Zájem o zájezdy do exotiky každým rokem celkově roste. Zájezdy do exotiky jsou každým rokem cenově dostupnější. Právě s ohledem na cenovou dostupnost je aktuálně výrazně větší poptávka po zájezdech směrem na východ a jihovýchod, tedy do jihovýchodní Asie, na Šrí Lanku, do Spojených arabských emirátů, na Maledivy, Mauricius, Seychely, Zanzibar a do Afriky, protože do těchto oblastí jsou letenky v porovnání se směrem na západ (Karibik, Střední Amerika, USA/Kanada) výrazně levnější. Je to dáno konkurencí a nabízenou kapacitou leteckých společností, která je směrem z Prahy na východ a jihovýchod několinásobně větší než na západ.“ Co k tomu dodat? Snad jen stručné shrnutí Jana Bezděka: „U našich klientů bych označil tři hlavní oblasti zájmu. Obrovský boom zažívá oblast Perského zálivu. Ke stálici SAE přibyl před pár lety Omán a nově také Katar. Tato oblast těží zejména z toho, že nabízí vynikající služby a také, že je vlastně nejbližší exotikou. Doba letu se pohybuje kolem 6 hodin, navíc tu není téměř žádný časový posun, takže není problém s aklimatizací. Stálicí zůstává Karibik, který je pro mnohé stále symbolem exotické dovolené. A třetí je oblast Indického oceánu s ostrovy jako Mauricius nebo Maledivy.“
A co informace
Povědomí, resp. znalosti turistů o exotických destinacích se oproti minulosti výrazně zvýšily. Jednak mají mnozí zkušenosti z předchozích cest svých či svých známých, nadto je internet plný informací a tipů, kam cestovat, i návodů, jak, a to i těch, které umožňují cestovat na vlastní pěst, případně i s tipem na ubytování či průvodce v exotické destinaci. Stanislav Zeman konstatuje: „V současnosti jsou klienti mnohem více samostatní. Běžně cestují do destinací, kde např. není k dispozici česky mluvící delegát, oproti minulosti nemají problém s případným přestupem na cestě, jednoznačně upřednostňují kvalitní letecké společnosti a celkově vyšší standard ubytování a služeb; klienti jsou mnohem zkušenější, přípravu na cesty do ‚exotiky‘ nepodceňují, jak bylo často obvyklé v minulosti. Naši prodejci jsou zkušení a vyškolení, vědí, že při prodeji těchto zájezdů je třeba klienty upozornit např. na vízové povinnosti, nutnost očkování, na jiné kulturní prostředí a s tím související chování na místě, konzultují případné zdravotní dispozice v případě některých náročnějších zájezdů a další praktické záležitosti.“ Lada Vágnerová pak doplňuje: „Vždy klientům před cestou poskytneme maximum pravdivých informací, aby nebyli zaskočeni místní situací, například v Indii všudypřítomnými odpadky a podobně.“ Jak je to důležité potvrzuje perlička Tomáše Cikána: „Horší se znalostmi je to u extrémně vzdálených destinací typu Polynésie, Kamčatka či Grónsko. Zde je nutná koordinace prodejců a produktových manažerů touroperátora. Letos se nám stalo, že klient na zájezd Ledoborcem na severní pól byl rozčarován, že severní pól je ‚pouze‘ led a žádná pevnina, to mu prý u prodejce nikdo neřekl.“ „Důležitý je určitě už samotný výběr, kde je hodně důležitý zkušený prodejce. Jde hlavně o to, klienta dobře odhadnout a poznat, jaká očekávání od dovolené má. Jestli mu jde hlavně o relax na krásné pláži a koupání, nebo jestli chce spíše objevovat místní kulturu, památky, přírodu apod. Od toho se pak samozřejmě odvíjí doporučení na konkrétní destinaci nebo oblast,“ doplňuje Jan Bezděk a Jaroslav Lhota dodává: „Důležité totiž je, aby se představy a očekávání klientů potkaly s tím, co nabízíme. Pokud jsou tato očekávání splněna, tak je klient spokojen a opět se vrací.“
Svatá pravda, rychlá tržba za každou cenu nemá dlouhé trvání. K tomu lze na závěr dodat už jen podrobnější návod pro prodejce od Zdeňka Kříže: „Potenciální klienti do exotiky jsou každým rokem vzdělanější v oblasti cestování a vědí více, co chtějí. Nicméně i tak je stále potřeba jejich představy a očekávání mnohdy korigovat a konfrontovat s realitou. Prodejcům bych doporučil, aby od potenciálních klientů zjistili především hlavní cíle cesty, tedy zda má jít o odpočinek na pláži, dobrodružství, poznávání kultury a historie, provozování sportů a podobně. Dále pak jejich cenovou představu, ideální délku pobytu, nejvhodnější termín, maximální délku letů a nejvyšší počet přestupů, stejně jako typ a polohu ubytování.“
Foto: Shutterstock.com