Menší, ale přesto důstojný

Snad jen ten nejzarputilejší amatérský ekonom by mohl tvrdit, že by se probíhající světová finanční krize a s ní úzce související útlum hlavních evropských ekonomik mohly našemu malému středoevropskému státu vyhnout. Proto není překvapením, že diskuse i obchodní jednání během letošního ročníku Madi Travel Market byly také poznamenány současným neutěšeným stavem na světových trzích. Nebylo tomu jinak ani v případě hostitelského programu pro nákupčí ze zahraničí, známého jako Hosted Buyers Programme.

Během workshopu Buy Czech Republic – Buy Central Europe

V letošním roce přijelo kolem šedesáti nákupčích, což je poněkud menší počet než vloni, kdy se jich zúčastnilo zhruba sto. Avšak velikost samotná není vždy tím nejdůležitějším parametrem. Všichni známe tu oblíbenou českou frázi „malý, ale čiperný“ a to platilo dvakrát v případě Madi Hosted Buyers Programme. Počet nákupčích byl skutečně menší, ale zpřísněná pravidla motivující k účasti na připravených akcích vedla k tomu, že tenhle rok byli mnohem víc vidět než kdy jindy. Dokonce hlavní prezentace v hotelu Olympik se zúčastnilo větší procento z celkového počtu než vloni. A pak na workshopu s tradičním názvem Buy Czech Republic & Buy Central Europe, kde bylo přítomno 26 českých subjektů cestovního ruchu, si člověk musel dát pozor na svůj fotoaparát. Ne ze strachu, že by ho někdo odcizil, ale z obavy, aby objektiv ve zdraví přežil ten neobvyklý nápor nákupčích.

Hlavními aktéry prezentace České republiky byli, jako již tradičně, středně velká, ale přesto velmi čiperná Jana Kučerová, známá propagátorka cestovního ruchu, a poněkud menší Stanislav Voleman, předseda Asociace průvodců ČR, známý také jako chodící encyklopedie českých turistických atrakcí. Přednášet tak dlouho při prezentaci, a to navíc v angličtině, je těžkým úkolem i pro tyto dva nejzkušenější profesionály českého cestovního ruchu. Ale, jak už opakovaně dokázali v minulých ročnících, i letos se tohoto náročného úkolu zhostili nejen na vysoké profesionální úrovni, ale ještě s notnou dávkou příjemného humoru, který by člověk očekával spíše od sehraných mediálních celebrit. Gól dne však dala Jana Kučerová při vyprávění o golfu, když předala mikrofon Stanislavu Volemanovi s těmito slovy: „Stanislave, vždyť ty máš mnohem větší handicap než já!“ Smích v sále dával tušit, že se nikdo nenudí. A tak není divu, že ani tento rok nikdo z přítomných neusnul. Ani já ne! Stejně jako se dynamické duo Batman a Robin pouští do boje proti zlu v Gotham City, Jana Kučerová a Stanislav Voleman se pustili do zajímavého a podnětného boje proti nudě a za věc českého průmyslu cestovního ruchu.

  Oh, Jano!

 

 

Práce pro Janu Kučerovou pokračovala i po přednášce

„Prezentace byla výborná,“ řekl mi Marco Mancinelli, C.E.O. Gruppo Italiano Transporti e Turismo,  který působí v Argentině, „zvláště proto, že přednášející dokázali všechno podat s velkou dávkou humoru. My posíláme z Argentiny hodně skupin do Itálie a teď hledáme druhou evropskou destinaci, kterou můžeme klientům nabízet. Líbí se mi ta představa, že to bude právě Česká republika.“

Na druhé straně Pamela Ribot, manažerka pro marketing a komunikace v rodinné firmě Bravo Bike.com,  která byla v Praze v rámci programu Madi pro nákupčí podruhé, nebyla tak optimistická. A není divu, protože ekonomická situace v její rodné zemi, Španělsku je jen o fous lepší než tragická. „Tady v Praze je taky cítit, že průmyslu cestovního ruchu pomalu dochází dech, zejména proto, že lidé musí čelit rostoucím ekonomickým problémům. A tou první věcí, na které šetří, je jejich dovolená. Španělé cestující do České republiky mají ještě větší břemeno kvůli silné koruně. Přes to všechno jsme dokázali pro naše klienty zorganizovat několik cyklistických zájezdů do České republiky. A všichni z toho byli nadšení. Musíme být trpěliví a vydržet, než se tato turbulentní ekonomická situace zase uklidní,“ konstatovala Ribot.

Nejpozornější posluchačkou ze všech byla Susan Torgersen, spolumajitelka firmy SEEgypt and the World. Tato průbojná a zkušená Američanka pracuje léta v Egyptě a organizuje cesty do celého světa pro vystěhovalce žijící v Egyptě. „Letos jsem na Madi už potřetí, a pokaždé získám více informací. To znamená, že mohu neustále zlepšovat svoji nabídku pro skupiny i jednotlivce. Už jsem navázala spoustu vynikajících kontaktů, které bych neměla, kdybych nejezdila na MADI. Možná, že ta dvouhodinová prezentace může být pro někoho dlouhá, ale vzhledem k tomu, že nemohu cestovat do všech těch krásných a zajímavých míst ve vaší zemi, je pro mě velmi hodnotná. Informace o všech těch hradech, zámcích a jiných skvostech v České republice, které představili Jana a Stanislav, jsou pro mě velmi důležité, protože pak je mohu předávat dále svým klientům. V poslední době začíná být velkým trhákem golf a já mám řadu majetnějších klientů, které teď mohu informovat o golfových možnostech v České republice, aniž bych sama musela nákladně cestovat po českých golfových hřištích.“

Odpoledne se ještě konala prezentace českých lázní v podání Ivety Jakoubkové,  vedoucí oddělení lázeňství České centrály cestovního ruchu – CzechTourism. Měl jsem určité obavy, že to bude dlouhé, nudné vyprávění o ničem, jak to bylo zvykem za starých časů. Ale Iveta Jakoubková ukázala, že zastává vedoucí post právem, a provedla krátkou, ale zato výstižnou a zajímavou prezentaci. A opět nikdo z posluchačů neměl šanci usnout, přestože všichni byli po vynikajícím obědě v hotelové restauraci.

Program pro nákupčí pokračoval druhý den zrcadlovým workshopem na veletrhu, kde nákupčí měli šanci nabízet návštěvníkům svoje produkty. Dále měli možnost vybrat si ze dvou poznávacích cest – do jižních nebo do severních Čech.

Jak už jsem uvedl, také Hosted Buyers Programme veletrhu MADI Travel Market byl samozřejmě poznamenán současnou nedobrou světovou ekonomickou situací, a tudíž i menším počtem nákupčích. Na druhé straně jsem měl subjektivní pocit, že kvalita programu byla vyšší, což se dá říci i o přítomných nákupčích. Zda během letošního ročníku skutečně došlo ke kvalitativnímu posunu, to se ukáže, teprve až budou známy konkrétní výsledky obchodních aktivit zúčastněných firem, a bude to patrné také na počtu účastníků Hosted Buyers Programme v příštím roce.

Text a foto: Fred Rooks

Nejnovější články z rubriky
Warning: Undefined array key 0 in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 264

Warning: Attempt to read property "name" on null in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 264


Warning: Undefined array key 0 in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 267

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 267
Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Tři pilíře německé propagace a pár zajímavých čísel

Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.

Číst více