Dlouho jsem se zamýšlel nad způsobem, jakým technologie ovlivňují nákupní rozhodování a zda to aktuálně nějakým způsobem ovlivní již zažitou segmentaci, a umožní tak účinnější postup při uplatnění marketingového mixu.
Když si vzpomenete, jakým způsobem jste naposledy vybírali dovolenou nebo prodloužený víkend, asi budete souhlasit, že jste přeskakovali mezi neurčitými představami, inspirací a plánováním. V Googlu tomu říkají mikromomenty a kdyby žila moje prababička, určitě by mně řekla, že když se něčím začnou zabývat v Googlu, neměl bych nad tím mávnout rukou. Spojení mikromomentů a smartphonů je to, oč běží. Google je vyhledávač s největším tržním podílem a v USA dosahuje podíl smartphonů na jeho vyhledávání 88 procent, v ČR je to o něco méně, ale trend je rostoucí.

Mikromomenty jsou kritické milníky v nákupním rozhodování zákazníků, tedy našich budoucích hostů, a když tyto kritické body u zákazníků v jednotlivých segmentech dáte „dohromady“, zjistíte, že ukazují, jak takové nákupní rozhodování pravděpodobně skončí. Správným uchopením těchto mikromomentů strhneme pozornost při rozhodování zákazníků napříč prodejními kanály a souvisejícími technologiemi tak, aby zákazník skončil u nás.
A jak to uděláme? Mikromomenty patří do jedné ze tří fází nákupního rozhodování. A sice snění, plánování a rezervace. Pojďme se tedy podívat do jednotlivých fází mikromomentů a řekněme si, jestli jsou pro nás dobrým cílem.
Fáze snění („Někam tak vypadnout…“)
V této fázi vytáhneme smartphone či tablet, nebo sedneme k desktopu, a hledáme. Nikoho nepřekvapí, že 90 procent uživatelů chytrých telefonů říká, že při hledání informací on-line nejsou loajální vůči žádné konkrétní značce. Během těchto mikromomentů jsou spotřebitelé více otevřeni vlivu různých značek a obchodníci rychle zobrazující užitečný obsah v těchto okamžicích mají zřetelnou výhodu oproti konkurenci. Když „chci vypadnout“, sním o tom, jaká by mohla být moje dovolená. Googlím s otevřenou myslí a nechávám se inspirovat. To je mimochodem i velká příležitost pro destinační společnosti. Jen 9 procent uživatelů zůstane na mobilním webu nebo v aplikaci, pokud neuspokojuje jejich potřeby. To znamená, že bychom měli mít inspirativní až vzdělávací obsah, nikoliv tvrdě prodejní. Když pomáháme potenciálním zákazníkům snadno najít odpověď na jejich otázky, je u 69 procent pravděpodobnější, že nakoupí. Při inspiraci jsou fotky a videa zásadní. Ve skutečnosti 64 procent lidí, kteří sledují videa související s cestovním ruchem, to dělají právě tehdy, když uvažují o nějakém cestování. To znamená, že nejpopulárnějším a nejzajímavějším typem cestovního obsahu jsou blogy či vlogy, Instagram, Pinterest, případně kanály YouTube jednotlivých tvůrců, nikoli weby cestovních kanceláří či hotelů. To představuje příležitost pro destinační management a tvůrce obsahu, aby vytvořili užitečný, vizuální obsah, který bude odpovídat potřebám publika v interaktivních formátech.
Plánování („Kdy a na jak dlouho, kam a za kolik?“)
Podle průzkumu Google 67 procent cestujících pravděpodobně rezervuje tam, kde získají důležité informace o destinacích, které je zajímají při plánování cesty. Přijmeme-li strategii pravidelného vytváření obsahu, odpovídajícího na konkrétní otázky, které cestující píší do vyhledávačů a konkrétně například pokud zjistíme, že mnoho lidí hledá „kdy je nejlepší čas na návštěvu Zanzibaru“ či „nejlepší wellness na Olomoucku“, zaujmeme tyto cestovatele obsahem s názvem „Nejlepší časy k návštěvě Zanzibaru“ či „Svět wellness, fitness a zdravého jídla“ v Olomouci. Podobným způsobem využijeme těchto mikromomentů v otázkách ceny, účinku wellness procedur, zážitků z gastronomických událostí atd.
Rezervace („Rozhodnuto, jedeme, teď rychle koupit, ať to máme jisté!“)
Nyní je čas rezervovat letenky, hotel, pronajmout auto. Zatím jen 23 procent cestujících uvádí, že našlo všechny informace ve smartphonu stejně jako v desktopu či notebooku. Přestože každoročně roste počet uživatelů chytrých telefonů, určitá nejistota je stále faktorem ovlivňujícím důvěru v rezervační proces přes mobil.
Co můžeme udělat, abychom nejistotu rezervovat přes mobil rozptýlili?
- zajistit rychlé načítání naší mobilní stránky, ideálně za méně než čtyři sekundy,
- rezervaci umožnit za méně než čtyři kroky,
- nabízet předvyplněné formuláře,
- implementovat funkci „na jedno kliknutí“,
- nabízet alternativy pro dokončení transakce, například tlačítko pro volání typu click-to-call,
- implementovat geolokační cílení tak, aby určovalo nejbližší místa na základě polohy,
- nabízet více jazyků a více měn,
- přijímat on-line propagační kódy a dárkové certifikáty.