Pražský magistrát se rozhodl rázně zabojovat proti současnému nelichotivému stavu příjezdového cestovního ruchu v metropoli. Účinnou zbraní by se měl stát balíček opatření, který by nasměroval více velkých kongresových akcí do hlavního města a s nimi i rentabilnější turistickou klientelu. Tento projekt v současné době doplňuje masivní a historicky nejrozsáhlejší image kampaň, která by měla vrátit Prahu mezi turisticky nejvyhledávanější evropské destinace. Podrobněji jsme tato témata probírali s Ing. Milanem Richterem, radním pro oblast kultury, památkové péče a volného času.
Není tajemstvím, že prioritou pražského magistrátu v oblasti cestovního ruchu je kongresová turistika. Z tohoto důvodu bude připravován balíček opatření, který by měl přilákat do hlavního města více kongresových akcí. Můžete prozradit, co všechno bude zahrnovat?
Kongresová turistika je pro Prahu velmi důležitým segmentem a město ji vždy různými způsoby podporovalo. V letošním roce však do její podpory investujeme více finančních prostředků, zejména do kandidatur kongresů či do činnosti Prague Convention Bureau. Dále připravujeme „balíček“ na podporu kongresové turistiky, který nejenže stanoví pro všechny pořadatele v oblasti MICE jasná pravidla, ale bude znamenat i jistotu podpory ze strany města. Konkrétně se uvažuje o použití pražské Open Card, o systému využití městské hromadné dopravy a užší spolupráci s Kongresovým centrem a dalšími konferenčními prostorami, například s Obecním domem.
Domníváte se, že chystaný kongresový balíček dokáže pomoci zadluženému Kongresovému centru Praha?
Máme za to, že ano, protože naše podpora bude směřovat na akce kolem dvou tisíc osob a počítáme, že devadesát procent jich bude probíhat v Kongresovém centru. Nicméně naším obecným cílem je především zastavit pokles v oblasti kongresové turistiky. Je zřejmé, že navýšení počtu kongresů se ukáže až za několik let, protože jde o dlouhodobě plánované akce. Jistě budou pro Kongresové centrum přínosem, ale v žádném případě nemohou zlikvidovat jeho zadluženost.
Z jakého důvodu má Praha v současné době v hledáčku kongresového turistu? Mohl byste kvantifikovat přínosy kongresové turistiky pro hlavní město?
Kongresový cestovní ruch se řadí k ekonomicky nejpřínosnějším formám cestovního ruchu. Průměrná útrata účastníka kongresu, konference nebo výstavy je přibližně třikrát vyšší než útrata průměrného turisty, který přijíždí za odpočinkem. Hlavní město má obrovskou nabídku hotelových kapacit v kategoriích vhodných pro kongresovou turistiku, která dosud není plně využívána. Máme velký zájem na tom, aby tato movitější klientela navštěvovala i muzea, galerie nebo památky a byla pro město co největším přínosem. Navíc je nutné si uvědomit, že v momentální, turistickému ruchu nepřející situaci jde také o záchranu pracovních míst. Cestovní ruch v Praze představuje zhruba 100 000 pracovních pozic, a pokud mluvíme o službách v oblasti kongresů a konferencí, jedná se o místa velmi kvalifikovaná. A to nepočítám příjmy pro obchody, restaurace a podobně.
Poradní sbor primátora hlavního města Prahy pro oblast cestovního ruchu vytvořil na počátku roku plán postupu metropole v oblasti cestovního ruchu, který je postupně realizován. Co všechno se již podařilo uskutečnit a jaké projekty na svou realizaci teprve čekají?
Jsem spokojen, že jsme na kritickou situaci v oblasti příjezdové turistiky zareagovali spolu se soukromým sektorem opravdu rychle a operativně. Prakticky vše, co bylo předmětem souboru opatření pro cestovní ruch, který vytvořil poradní sbor primátora pro cestovní ruch, se nám podařilo realizovat, včetně tak zásadních rozhodnutí, jako bylo uvolnění finančních prostředků ve výši osmdesát milionů korun na podporu cestovního ruchu nebo prosazení nového nástroje podpory – Partnerství v oblasti cestovního ruchu. V případě navýšení finančních prostředků se jedná o systémové opatření pro finanční podporu cestovního ruchu, které bude realizováno každoročně, a základem celkové částky bude padesát procent z poplatků vybraných v Praze za ubytování. Od prvního září také běží historicky největší imageová reklamní kampaň hlavního města Prahy, jejímž cílem je upevnit pozici města na světovém trhu.
Propagace zahrnuje a) vysílání reklamního spotu na televizních kanálech CNN Evropa, Střední východ, Afrika, Asie (8 týdnů), včetně speciálního vysílání šotu v rámci programu Autumn of Changes, věnovanému dvacátému výročí sametové revoluce, Eurosport (8 týdnů), Euronews (8 týdnů), Markíza (12 týdnů v časovém rozmezí září – prosinec 2009), b) publikování reklamy a PR v inflight magazínech leteckých společností, a to v Aeroflot Magazine, Lufthansa Magazin, Air France Magazine, Wizzair Magazine, Easyjet Magazine, BMI Voyager, Ryanair Magazine, Dynasty, Morning Calm během podzimu 2009 a zimy 2010, a c) bannerovou reklamu na globálních serverech Facebook, Google AdWords, AdSense, ruském Yandex, čínském Baidu.com, slovenském Etarget a dalších, která poběží až do března 2010. Tato kampaň není rozhodně jednorázová, ale Praha bude incoming tímto způsobem podporovat v podobném rozsahu i v dalších letech. Navíc jsme investovali do kampaně na serveru Expedia spolu s agenturou CzechTourism a pražskými hotely a její výsledky jsou velmi dobré.
Na jakých veletrzích cestovního ruchu se bude Praha v roce 2010 prezentovat? Jaké zdrojové trhy jsou pro vás prioritní?
Praha se v příštím roce zúčastní celkem dvanácti veletrhů se samostatnými stánky a dalších ve spolupráci s CzechTourism. Tato spolupráce se neustále prohlubuje, takže předpokládám i některé společné akce. Stejně dobře pracujeme například s Českými centry. Na našich zdrojových trzích musíme stále vycházet ze zásadních premis, které se pro Prahu příliš nemění, například ze závislosti na zahraničních návštěvnících, a proto je prezentace Prahy na veletrzích cestovního ruchu výhradně směrována do zahraničí. Voleny jsou především veletrhy, kde je možná kombinace návštěvy veřejnosti a odborníků. Můžeme tak navázat kontakty s novináři nebo zástupci zahraničních cestovních kanceláří a zároveň nabídnout pražské turistické programy široké veřejnosti.
Dále vycházíme z faktu, že převážná část návštěvníků Prahy je individuální klientela, proto prezentaci hlavního města směrujeme na veletrhy cestovního ruchu zacílené na turistickou veřejnost. Jde především o veletržní akce v Německu, kde bude účast Prahy výrazně posílena, Velké Británii, Švýcarsku, Francii, Rusku, Itálii, Španělsku a v sousedních zemích – Rakousku nebo Slovensku. Nově navrhujeme vystavovat ve švédském Göteborgu, protože podle našich zjištění při realizaci kampaně na serveru Expedia jsme na tomto trhu zaznamenali překvapivý zájem. S velkou reklamní kampaní počítáme i příští rok. Kam a jak ji zaměříme, momentálně řešíme v rámci celkové strategie na poradním sboru primátora pro cestovní ruch a s agenturou CzechTourism.
Jak v současné době vypadá spolupráce magistrátu a Prague Convention Bureau?
Spolupráce magistrátu s Prague Convention Bureau probíhá na standardní úrovni jako s každým jiným profesním sdružením. Zástupci PCB jsou členy poradního sboru primátora.
Svého času byla Praha oblíbenou destinací zahraničních filmových produkcí. Poslední dobou se však zdá, že zájem této bonitní návštěvnické skupiny o českou metropoli pomalu slábne a cizí filmové štáby vyhledávají nová působiště ve východní Evropě. Jak se Praha staví k této situaci? Vytváří magistrát v této oblasti nějaké lukrativní finanční pobídky?
Hlavní město Praha vítá jakékoli filmařské aktivity a lze konstatovat, že zájem o natáčení dokumentů či propagačních filmů v Praze je opravdu veliký. Nicméně tato problematika je daleko širší a nedotýká se jen Prahy jako města. Zájem by jistě byl, ale pohybujeme se na ploše globální ekonomické krize a zcela zásadním počinem v této oblasti musí být vytvoření zajímavých incentivních pobídek filmovému průmyslu ze strany státu. Pro filmaře je podstatná cena či úlevy na daních, což učinila řada evropských států. To, že v České republice mají zahraniční filmové štáby obrovské profesionální zázemí, a to nejen v podobě špičkových profesionálů, je naše plus a věc, na kterou můžeme být pyšní.
Text: Jan Pomykal
Foto: archiv Magistrátu hlavního města Prahy
www.praha-mesto.cz