tAgentura CzechTourism zrealizovala výzkum „Milenialové a cestování“ zaměřený na tzv. generaci Y a její cestovatelské zvyklosti. Jak z výsledků vyplývá, mladší milenialy naláká na cestování po České republice atraktivní kampaň na sociálních sítích, ty starší (26–35 let) inspiruje k cestování třeba nabídka slevových portálů.
Výzkum Institutu turismu agentury CzechTourism volně navazuje na rozsáhlou studii, kterou realizovaly v loňském roce agentury NMS Market Research a PR.Konektor, a která reflektovala řadu cenných informací o životě, postojích a názorech této mladé cílové skupiny.
„Následným výzkumem jsme se dál snažili rozklíčovat vztah českých milenialů k cestování v rámci České republiky i v zahraničí,“ upřesňuje vedoucí oddělení marketingového výzkumu agentury CzechTourism Soňa Machová. Skupina mladých cestovatelů byla rozdělena na dvě podskupiny, a to mladší milenialy (15–25 let) a starší milenialy (26 až 35 let), obě se poté porovnávaly s názory a chováním tzv. generace X.

Kdo jsou milenialové
Jedná se o lidi ve věku 15–35 let. K jejich životnímu stylu patří trávení času na internetu (především na sociálních sítích), poslech hudby, sledování seriálů a vzdělávání. Ve srovnání s jinými generacemi se více zajímají o cestování, posilování, fitness a počítačové hry. Mají specifický styl komunikace, vtipů a zábavy. Víc než jiní komunikují vizuálně. Chtějí žít smysluplný život, mít opravdové přátele, užívat si život a co nejvíc toho v životě zažít. V Česku představují milenialové asi čtvrtinu populace, jsou jich téměř 3 miliony.
|
Výzkum poukázal na fakt, že mladší milenialové jezdí častěji do zahraničí, případně kombinují zahraniční dovolenou s cestováním po České republice. Jejich dovolená trvá v průměru 10 dnů a téměř třetina těchto mladých cestovatelů plánuje svoji dovolenou dva týdny dopředu. Oproti zbylým dvěma cílovým skupinám se výrazněji liší období, v kterém cestují. Mladší milenialové vyrážejí na dovolenou v České republice převážně v letních měsících. Naopak starší milenialové a generace X velmi často tráví kratší dovolené v České republice také na jaře a na podzim.
Graf 1: Jaký druh ubytování jste obvykle využil/a za poslední rok při turistických cestách po ČR?

Nejvyhledávanějším typem ubytování mladších milenialů v České republice jsou penziony (35 %), chaty a chalupy (32 %), ubytování u příbuzných či známých (29 %) a kempy (29 %). Oproti tomu generace X na třetím místě (za penziony, chatami či chalupami) uvádí hotely.
Graf 2: Jaký druh ubytování jste obvykle využil/a za poslední rok při cestách do zahraničí?

Co se týká ubytování v zahraničí, pak pro všechny sledované skupiny je na prvním místě hotel (39–57 %). Pro mladší milenialy je na druhém a třetím místě možnost ubytování u příbuzných či známých, penzion či apartmán (22–24 %). Pro tuto cílovou skupinu také na významu nabývá Airbnb (8 %).
Graf 3: Kde jste se za poslední rok inspiroval/a při výběrů míst pro turistické cesty po ČR?

Pro všechny turisty stále platí, že hlavním zdrojem informací v oblasti cestování je jednoznačně doporučení přátel a známých (55–64 %). Mladší milenialové dále hledají inspiraci pro cestování po České republice na internetu, zajímavým zdrojem se pro ně stává Facebook (24 %), Instagram (10 %) či YouTube. Starší milenialové se inspirují také na internetu, ale jako konkrétní zdroj častěji uvádějí například slevové portály (34 %).
„Posun v informačních či inspiračních zdrojích jsme zaznamenali také u generace X. I zde se ukazuje jako silné médium internet, ale spíše v podobě cestovatelských portálů, internetových stránek regionů či konkrétních turistických památek. A stále zde jistou roli hrají tradiční média jako je televize či tisk,“ uvedla Soňa Machová.
Foto: Shutterstock.com