Blíží se čas dovolených, a z tohoto důvodu Ministerstvo pro místní rozvoj ČR opět upozorňuje na leták s názvem Dovolená bez starostí vydaný v loňském roce.
Jedná se o ucelený soubor rad a doporučení určený pro širokou veřejnost. Je spojen s výběrem dovolené, jejím průběhem a případně obdobím po jejím skončení. V letáku je uvedeno deset základních rad pro zákazníka cestovní kanceláře, jako ověření si pojištění cestovní kanceláře, věnování dostatečné pozornosti katalogu a cestovní smlouvě, znalost přesné ceny zájezdu, další možnosti pojistit se, jak získat podrobné informace o poskytnutém hotelu, znalost práv v případě změny cestovní smlouvy, práva zákazníka v případě zásahu vyšší moci, kdy a jak může zákazník reklamovat a jak věnovat pozornost nekalým, klamavým či agresivním obchodním praktikám.
V souvislosti s uplatněním reklamace je v letáku uveden způsob podání reklamace, a to i v místě pobytu dovolené. Pokud zde zákazník zjistí, že cestovní kancelář neplní své závazky, vyplývající z cestovní smlouvy, řádně a včas, nalezne v letáku doporučení, u koho a v jaké lhůtě může uplatnit své právo. Ministerstvo pro místní rozvoj doporučuje uplatnit reklamaci bez zbytečného odkladu tak, aby mohla být sjednána včasná náprava, pokud možno na místě, kde k vadám došlo. V letáku jsou uvedeny další rady a doporučení ministerstva týkající se vyhotovení reklamačního protokolu a termínů uplatnění reklamace v případě, že nesrovnalosti oproti cestovní smlouvě nebyly odstraněny na místě. V případě, že není reklamace vyřízena pro zákazníka uspokojivým způsobem, uvádí ministerstvo informaci, že zákazník se může domáhat svých práv v rámci občanskoprávního soudního řízení.
Na zadní straně letáku jsou uvedeny potřebné kontakty (jak v případě, že vám nebyla poskytnuta pomoc ze strany cestovní kanceláře, tak i pro vyhledání dalších potřebných informací pro cestování) , jako je odkaz na asistenční službu pojišťovny, kontakt na vyhledaný český zastupitelský úřad v dané zemi, infocentrum Ministerstva pro místní rozvoj ČR, infocentrum Ministerstva zahraničních věcí ČR, odkaz na Ministerstvo vnitra ČR či Ministerstvo zdravotnictví ČR.
Obsah letáku se opírá o následující právní předpisy – zákon č. 159/1999 Sb., o některých podmínkách podnikání a o výkonu některých činností v oblasti cestovního ruchu, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 40/1964 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů; zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, ve znění pozdějších předpisů a nařízení Evropského Parlamentu a Rady č. 261/2004, o právech cestujících v letecké přepravě.
Tento leták je reakcí Ministerstva pro místní rozvoj na potřeby veřejnosti a jeho účelem je zejména ochrana spotřebitele. Vznikl ve spolupráci s Českou obchodní inspekcí, Asociací cestovních kanceláří ČR a Asociací českých cestovních kanceláří a agentur.
Současně s vydáním letáku v loňském roce byla Ministerstvem pro místní rozvoj ČR spuštěna kampaň „Dovolená bez problémů". Tato kampaň mimo jiné zahrnuje vytvoření nového rázu webových stránek ministerstva týkající se této problematiky, prezentace Ministerstva pro místní rozvoj ČR na facebooku či prezentace v médiích.
Oddělení komunikace a zahraniční
spolupráce v cestovním ruchu
Odbor cestovního ruchu
Ministerstvo pro místní rozvoj ČR