Ministři Evropské unie diskutovali minulý měsíc na konferenci zvané „Širší Evropa pro dopravu“ ve španělském Santiagu de Compostela o rozvoji dopravní infrastruktury. Zlepšení spojení mezi rozšířenou Evropskou unií a jejími novými východními a jižními sousedy je zvláště důležité po historickém rozšíření Unie a po nedávném přijetí Směrnic pro rozvoj transevropské dopravní sítě (TEN) uvnitř EU.
„Toto zasedání je důležitým startovním bodem k debatám s našimi sousedy o zlepšení našich dopravních propojení a pro identifikaci prioritních projektů na hlavních osách,“ řekla Loyola de Palacio, viceprezidentka Komise, zodpovědná za energie a dopravu.
Konferenci „Širší Evropa pro dopravu“ svolali společně viceprezidentka Loyola de Palacio a Paolo Costa, člen Evropského parlamentu a předseda Výboru pro regionální politiku, dopravu a cestovní ruch, a zúčastnily se jí klíčové postavy dopravního sektoru v Evropě, včetně ministrů dopravy z Itálie, Nizozemí, Ruska, Slovinska, Španělska, Turecka a Ukrajiny a viceprezidenta Evropské investiční banky.
Účastníci se v průběhu zasedání rozhodli, že založí zvláštní skupinu s úkolem shodnout se na rozšíření hlavních transevropských os transevropské dopravní sítě do sousedních zemí včetně nových dálnic k moři a na identifikaci prioritních projektů na těchto osách.
Pro Turecko se právě zpracovává ohodnocení potřeb změn v dopravní infrastruktuře a ve středomořském regionu byl už nastartován projekt na rozvoj evropsko-středomořské transportní sítě. K opatřením v infrastruktuře se navíc přidávají další položky dopravní politiky, včetně standardizace a interoperability, přeshraničních a dalších propojení, provozních procedur, požadavků na kvalitu a udržitelnost ve vztahu k životnímu prostředí.
Rozšíření a příchod deseti nových členských států, ke kterému došlo 1. května 2004, znamená, že se posunuly vnější hranice Evropské unie směrem na východ a na jih, čímž EU přišla k několika novým sousedům. Revize Transevropské dopravní sítě má za cíl lepší integraci nových členských států do Unie. Nedávno provedené studie předpovídají, že i nadále bude pokračovat rapidní růst obchodu a nároků na transport. Předpokládá se, že objem dopravy mezi Evropskou unií a jejími sousedy se do roku 2020 zdvojnásobí. Existující dopravní spojení mezi státy rozšířené EU a jejich sousedy se proto musí zdokonalit.
Směrnice pro rozvoj Transevropské dopravní sítě byly přijaty Radou a Evropským parlamentem koncem letošního dubna. Obsahují seznam třiceti prioritních projektů, ke kterým se bude muset přikročit na hlavních transevropských trasách. Ve Směrnicích figurují na prioritních seznamech také dálnice k moři. Cílem je zredukovat přetížení dopravních tahů a zlepšit přístupnost. Zároveň Evropská unie zvýšila svoji finanční podporu o 20 % nákladů na projekty a na určité klíčové sekce, jako jsou přeshraniční části těchto projektů.
–KB-