Aktivně využíváte všechny komunikační trendy současné doby včetně prezentace na mobilních zařízeních, ale právě zde vás výsledky v podobě celkového množství konverzí příliš netěší? Pojďte to zkusit změnit! změnit!
Foto: Thinkstockphotos.com
|
Informaci o velkém a rychlém rozšiřování cílené marketingové komunikace na chytrých mobilních telefonech nebo tabletech jsem zde již několikrát rozebírala. Co však dělat v případě, že aktivně využíváte mobilní stránky, ale jak již bylo zmíněno v úvodu, chybějí uspokojivé výsledky. Nabízím vám několik tipů.
Je význam mobilních zařízení tak velký?
Statistika je při odpovědi na tuto otázku v celku neúprosná a nabízí jen a jen potvrzující data. Podle posledního výzkumu společnosti eMarketer by v letošním roce mělo přibližně 51,8 procenta cestovatelů z USA využít pro vyhledání a objednání ubytovacích nebo jiných služeb v rámci cestovního ruchu mobilní telefon (viz graf 1).
Podle slov analytika společnosti eMarketer Oscara Orozco bude tento trend do budoucna rostoucí, neboť stále více a více hotelů, aerolinií a dalších subjektů se snaží optimalizovat své webové stránky pro mobilní zařízení, aby zvýšily počet konverzí (úspěšně dokončených objednávek). Zároveň si uvědomují, že pro uživatele je vyhledávání a objednávání služeb přes mobilní telefon velmi snadné a hlavně rychlé.
Graf 1 – Objednávání služeb cestovního ruchu v letech 2014–2019

*Uživatelé 18+, kteří v průběhu posledního kalendářního roku provedli alespoň 1 objednávku prostřednictvím smartphonu nebo tabletu; Zdroj: eMarketer.com
Prodeje prostřednictvím mobilních zařízení se neustále zvyšují a využívání tradičních stolních počítačů je klesající. Podle odhadu eMarketeru bude tento trend pokračovat a v roce 2019 bude nákupy přes mobilní telefon využívat téměř 70 procent (viz graf 2). I přestože tato data uvádějí odhady pro trh USA, bude to pro evropský kontinent obdobné.
Ze dvou výše uvedených grafů je patrné, že mobilní zařízení si budou stále více a více přikusovat svůj komunikační podíl. Jak se tedy ideálně připravit?
Chybějící mobilní stránka
Tento nadpis se může zdát být trochu úsměvný, ale je potřeba ho zmínit. I přes výše zmíněná statistická data, velká řada hotelů, cestovních kanceláří nebo regionů stále plnohodnotně nevyužívá výhod mobilních zařízení, a stránky zcela chybějí nebo nejsou pro mobilní zařízení patřičně optimalizovány. Což by určitě bylo více než vhodné napravit.
A zase ta rychlost
Stejně jako u běžné webové stránky i zde je důležitý čas neboli doba načtení. Podle studie State of the Union: Mobile Performance of the Top Travel Sites, vydané společností Radware na konci minulého roku, mělo 76 procent mobilních stránek top společností v cestovním ruchu problém s rychlostí načítání. Ztratit návštěvníky či potenciální zákazníky jen kvůli pomalému načtení je velká škoda, co myslíte? Takto nečekaně „zpomalený“ uživatel se na vaše mobilní stránky již nikdy nevrátí a na ty běžné je to také otázkou. Co může rychlost ovlivnit (viz obrázek 1)?
S obrázky „všeho s mírou“
Pokud bychom nyní hovořili o komunikaci na sociálních sítích, pak ve spojitosti s obrázky ode mne uslyšíte „čím více, tím lépe“, ale v případě mobilních zařízení bude na místě trochu obezřetnosti. Ptáte se proč? Velké množství nebo velikost obrázků způsobuje pomalé načítání stránky. Tím se dostáváme zpět k bodu o rychlosti a ztrátě uživatelů. Pokud potřebujete použít větší množství obrázků, pak použijte menší velikost. Takto alespoň částečně ochráníte rychlost načítání mobilní stránky.
 |
 |
Standardní hláška při pomalém
načítání stránky
|
Ukázka zalomení textu
na mobilní stránce
|
Obecně platí v e-commerce pravidlo pěti, což znamená použití maximálně pěti kvalitních obrázků a mobilní stránka by se měla načíst nejpozději do tří vteřin. V případě, že vám obrázky stránku zpomalují, pak od tohoto pravidla upusťte a použijte pouze jeden hlavní obrázek.
Kvalitní text
Při tvorbě nejenom standardních, ale i mobilních stránek budete chtít uživatelům určitě poskytnout co nejvíce informací. U mobilní verze můžete být o něco skromnější, ale o to konkrétnější. Velké množství textu bude načítání stránky nejen zpomalovat, ale uživatelé dlouhé romány nevítají a spíše je od nákupu odradí.
Pracujte s navigací a rozlišením
Na mobilní stránce určitě nesmí chybět různá tlačítka nebo odkazy umožňující prokliknutí k dalším informacím. Při jejich použití je dobré, aby jich na stránce nebylo příliš mnoho, protože to by mohlo uživatele opět odradit. Vždy je vhodné zvolit jejich optimální počet.
Při mobilním surfování se mi občas stává, že narazím na stránky, kde je obsah doslova roztažený přes celou obrazovku telefonu. Dáte mi jistě za pravdu, že to není pro čtení moc příjemné a na ovládání v podobě rolování, je to ještě horší. Vždy při zpracovávání grafické podoby mobilní stránky dbejte na to, aby po stranách textu zůstaly malé okraje, pro snazší čtení i ovládání (viz obrázek 2). Takto bude uživatelům čtení stránky nejenom příjemné, ale návštěvníci budou ochotnější zůstat na stránce o něco déle.
Snadná změna zařízení
Jak na ty, kdo sice na tabletu nebo mobilním telefonu surfují, ale preferují přitom nákupy prostřednictvím stolního počítače? Nebo se třeba potřebují večer doma ještě poradit? Dopřejte jim nákupní komfort, který mají rádi. Jak to udělat? Nabídněte jim možnost odeslání odkazu na nákupní košík nebo stránky, kde si zboží nebo službu zrovna vybírali. Takto se k dokončení objednávky mohou snadno vrátit.
Graf 2 – Odhad objednávání služeb cestovního ruchu dle zařízení

*Uživatelé 18+, kteří v průběhu posledního kalendářního roku provedli alespoň 1 objednávku prostřednictvím smartphonu nebo tabletu; Zdroj: eMarketer.com
Vyvolejte pocit naléhavosti
Vyvolání pocitu naléhavosti v průběhu nákupního rozhodování je při snaze „přinutit“ zákazníky k akci určitě dobrým nástrojem. Využijte této „taktiky“ na mobilních zařízeních efektivněji a nabídněte těmto uživatelům něco jen a jen pro ně. V této podobě to může být například sleva určená a využitelná pouze na mobilních zařízeních.
V případě, že využíváte Google Analytics, zjistěte s jejich pomocí, jak se uživatelé na stránce chovají a kde například nákupní proces opouštějí. Tam, kde k tomu dochází, nabídněte slevu nebo zvýhodněnou akci, která se nedá odmítnout. Současně můžete mobilním zákazníkům dát „dárek nebo pozornost“ v případě, že nákup dokončí do 24 hodin. Někdy uživatelé třeba potřebují čas na rozmyšlení nebo se poradit s rodinou, a toto může být příležitost, jak je motivovat k návratu na stránku.
Bannery, či pop-up? Ano, či ne?
Plánujete na mobilní stránce zobrazovat vaše reklamní bannery s dalšími nabídkami nebo výzvou k odběru newsletteru? Zadržte! Vyskakovací nebo tzv. pop-up okna patří do skupiny největších zabijáků mobilních konverzí, protože z psychologického hlediska narušují nákupní proces. Při nákupech za pomoci mobilních telefonů nebo tabletů by nakupování mělo být vždy co nejrychlejší a jakýkoliv další klik jinam tento proces ruší.
Nechtějte příliš mnoho informací
Sběr obchodních dat je určitě důležitý, ale na mobilních telefonech uživatele nezatěžujte příliš dlouhými formuláři pro vyplnění. Určitě by bylo snadné použít ten samý formulář, který používáte na standardním webu, ale jsou zde určité limity. Na mobilním zařízení šetřete časem uživatelů, požadujte jen to základní a vše ať proběhne na jeden proklik. Jako marketéři máme někdy potřebu získat další data do našich statistik, ale to můžeme zjistit později.
Pokud máte možnost zapojit plug-iny pro snadnější zadání adresy, například v podobě Google Maps, které uživatelům proces registrace nebo objednání opravdu ulehčí, pak je určitě využijte.
Podpořte sdílení
Kvalitní informace, zajímavé obrázky nebo videa doslova vyzývají k tomu, aby je uživatelé sdíleli se svými přáteli. Dejte jim tuto možnost i na mobilní stránce (nejenom na webu)! Pro řešení této otázky je nejlepší umístění tlačítek pro sdílení pod jednotlivé vizuální prvky, aby uživatelé mohli sdílet svoji výbornou zkušenost nebo zaujetí.
Zapojte osobní zkušenost
Není nic lepšího, než při vytváření nebo upravování mobilních stránek zapojit také své zkušenosti, které se mohou stát velmi dobrým vodítkem. Určitě při vyhledávání různých informací, a to nejenom pro svoji dovolenou, narážíte na chytrém telefonu na detaily, které vás přinutí stránku obratem opustit. Zkuste se někdy zaměřit na tyto pomyslné „drobnosti“ a zkontrolujte je na vaší firemní stránce. I zde platí poslední tip, který vám v tomto článku nabídnu, a to: „Dívejte se očima zákazníků.“