Zvýšit turistickou návštěvnost a zatraktivnit Moravskoslezský region měla za cíl čtrnáctidenní prezentace tohoto kraje v Informačním centru agentury CzechTourism na Staroměstském náměstí v Praze. Kromě základních turistických informací mohli zájemci ochutnat připravený doprovodný program. Nechyběla hudební vystoupení folklorních skupin, místní lidová tvorba a došlo i na krajové speciality. V samém srdci Prahy měl tedy návštěvník díky cimbálové muzice, vůni štramberských uší a dozvukům bylinného likéru Lysá hora milý pocit, že se ocitl kdesi v Beskydech.
Z turistického hlediska je Moravskoslezský kraj rozdělen do šesti oblastí (Opavské Slezsko, Ostravsko, Beskydy, Jeseníky, Moravské Kravařsko a Těšínské Slezsko) a každá z těchto lokalit nabízí svá specifika a zajímavosti (to ostatně mohli poznat návštěvníci čtrnáctidenní prezentace kraje v Praze). Rozličnost regionu potvrzují slova hejtmana kraje Evžena Tošenovského: „V našem regionu najdete rozmanitou přírodu, zámky, historická města i spoustu příležitostí k zábavě a aktivnímu odpočinku. Také unikátní technické památky jako Oblast Dolních Vítkovic, Důl Michal, Hornické muzeum Landek, ale rovněž areály vojenských opevnění Darkovičky a Milostovice či Archeopark v Chotěbuzi u Českého Těšína.“ Mezi skvosty MSK patří také zámky Raduň, Bruntál, barokní perla z Kunína u Nového Jičína nebo nejpohádkovější zámek České republiky pro letošní rok Hradec nad Moravicí. „Do památek a památkových objektů ve vlastnictví kraje MSK investuje ročně více než 25 milionů korun,“ upřesňuje hejtman Tošenovský.
Hejtman Moravskoslezského kraje Evžen Tošenovský a Petra Papoušková, vedoucí oddělení cestovního ruchu a kultury kraje
|
Moravskoslezský kraj je však i místem konání významných kulturních, sportovních a společenských akcí. Nejeden hudební fanoušek má jistě v paměti počátek července, kdy se již tradičně v severomoravské metropoli koná mezinárodní hudební festival Colours of Ostrava (letos ve dnech 10. – 13. 7.). Zkrátka nepřijdou ani příznivci klasické hudby. Jistě si vybavíte Janáčkův máj nebo Janáčkovy Hukvaldy. Ze sportovních akcí připomeňme každoroční červnový atletický mítink Zlatá tretra.
V rámci podpory cestovního ruchu se kraj v posledních letech angažuje hned v několika projektech, např. Kraj mnoha barev a příležitostí (zaměřeno na propagaci regionu). První fáze projektu byla spuštěna v roce 2006 za spolufinancování z evropských prostředků ze Společného regionálního operačního programu a skončila letos v dubnu. Navazují na něj projekty Kraj mnoha barev a příležitostí II (pro léta 2008 – 2010) a následně III (pro léta 2011 – 2013), v obou případech budou k realizaci využity finance z Regionálního operačního programu. Cílem projektů je zviditelnění Moravskoslezského kraje u domácích i zahraničních turistů za úzké spolupráce s partnery z jednotlivých turistických oblastí severní Moravy a Slezska.
K propagaci turistického potenciálu celého kraje slouží také 3D model ortofotomapy Moravskoslezského kraje. Prostřednictvím internetu se tak lidé mohou proletět nad digitálním modelem terénu Moravskoslezského kraje pokrytým leteckou mapou. A pokud se chce turista před cestou na Moravu a do Slezska informovat detailněji, může na-vštívit nově spuštěné webové stránky kraje. Ty fungují v duchu značky kraje Nejlepší místo pro život, studium, podnikání a volný čas.
Podle údajů Českého statistického úřadu do Moravskoslezského kraje za první tři měsíce letošního roku přijelo 193 155 turistů, což odpovídá meziročnímu nárůstu o 13,9 %. V moravskoslezských hotelech a penzionech se v letošním prvním čtvrtletí ubytovalo téměř 160 000 turistů, tedy o 15 % více než v prvních třech měsících roku 2007.
Text a foto: -vho-