Chcete-li vést hotel maximálně efektivním způsobem, doporučuji, abyste se smířili s tím, že je to nekonečný a bez plánu a bez prognózy nemožný úkol. A že zároveň platí, že jediná jistota, kterou máte při prognózování, je to, že jakkoliv přesná a pečlivě plánovaná budou čísla, která očekáváte, výsledek bude odlišný.
Náš obor není exaktní věda a ovlivňují jej standardy, očekávání hostů, poptávka, atraktivita, móda, vybavení, lokalita, sezonnost, schopnosti personálu, cena, konkurenceschopnost, změny na poslední chvíli a dokonce i počasí. Když vytváříme zisk, můžeme si být jistí, že by to určitě šlo dělat i lépe a že za nějaký čas, nebo dokonce už zítra, budeme muset hledat zase jinou cestu. A že většinou je to chyba, co nás příště vede k lepšímu výsledku.
Často pomáhám hoteliérům najít ten nejvhodnější hotelový a informační systém a na něj navazující další řešení pro prodej, která odpovídají aktuálnímu trhu. I když výběr není vůbec jednoduchý (ale jednoduchou pomůcku pro rozhodování si můžete stáhnout z mého webu), daleko složitější je nastavení struktury dat a analýzy kombinací dat, která jsme se rozhodli sledovat.
Foto: Shutterstock.com
|
Hoteliéři si někdy myslí, že s koupí nového systému vše vyřeší, a tak po instalaci a zaškolení přichází období frustrace z nenaplněných očekávání. Znám dnes velmi dobře desítky řešení, dobrých, špičkových i podprůměrných, ale dvě věci mají všechny systémy společné. Zaprvé, změří a spočítají jen to, co do nich dáme. Zadruhé, musíme vědět, co přesně potřebujeme znát k rozhodování. Každou odpověď, kterou potřebujeme, sytí data několika dotazů, několik čísel a zpravidla i interakce mezi nimi. To znamená, že záleží na kvalitě dat a na struktuře. Dobrá zpráva je, že obojí je pod naším vlivem.
Nezřídka v hotelech přicházím na to, že vlastně nepotřebují nový systém, ale jen udělat pořádek v datech, vytvořit strukturu a tím pádem přehled a informace potřebné ke správnému a hlavně efektivnímu rozhodování. Někdy nesledují ta správná čísla nebo nesledují všechna a hlavně velmi často nevěnují pozornost jejich vzájemné interakci. Lhostejno jaký systém hoteliér používá, potřebuje k řízení tato čísla:
Ubytování
- ADR (průměrná cena pokoje)
- ARO (průměrná obsazenost pokoje)
- REVPAR (tržba na disponibilní pokoj)
- CPOR (náklady na obsazený pokoj)
- LCR (podíl mezd na tržbách)
F&B
- FCBC (food cost a beverage cost)
- GPR (hrubý provozní zisk)
- ASPC (průměrná útrata každého hosta)
- LCR (podíl mezd na tržbách)
Celková ziskovost
Likvidita
- CR (běžná likvidita current ratio), vyjádřena poměrem celkových oběžných aktiv a krátkodobých závazků
- průměrná splatnost faktur
- faktury po splatnosti