Moudrá čísla

Chcete-li vést hotel maximálně efektivním způsobem, doporučuji, abyste se smířili s tím, že je to nekonečný a bez plánu a bez prognózy nemožný úkol. A že zároveň platí, že jediná jistota, kterou máte při prognózování, je to, že jakkoliv přesná a pečlivě plánovaná budou čísla, která očekáváte, výsledek bude odlišný.

Náš obor není exaktní věda a ovlivňují jej standardy, očekávání hostů, poptávka, atraktivita, móda, vybavení, lokalita, sezonnost, schopnosti personálu, cena, konkurenceschopnost, změny na poslední chvíli a dokonce i počasí. Když vytváříme zisk, můžeme si být jistí, že by to určitě šlo dělat i lépe a že za nějaký čas, nebo dokonce už zítra, budeme muset hledat zase jinou cestu. A že většinou je to chyba, co nás příště vede k lepšímu výsledku.

Často pomáhám hoteliérům najít ten nejvhodnější hotelový a informační systém a na něj navazující další řešení pro prodej, která odpovídají aktuálnímu trhu. I když výběr není vůbec jednoduchý (ale jednoduchou pomůcku pro rozhodování si můžete stáhnout z mého webu), daleko složitější je nastavení struktury dat a analýzy kombinací dat, která jsme se rozhodli sledovat.

Foto: Shutterstock.com

Hoteliéři si někdy myslí, že s koupí nového systému vše vyřeší, a tak po instalaci a zaškolení přichází období frustrace z nenaplněných očekávání. Znám dnes velmi dobře desítky řešení, dobrých, špičkových i podprůměrných, ale dvě věci mají všechny systémy společné. Zaprvé, změří a spočítají jen to, co do nich dáme. Zadruhé, musíme vědět, co přesně potřebujeme znát k rozhodování. Každou odpověď, kterou potřebujeme, sytí data několika dotazů, několik čísel a zpravidla i interakce mezi nimi. To znamená, že záleží na kvalitě dat a na struktuře. Dobrá zpráva je, že obojí je pod naším vlivem.

Nezřídka v hotelech přicházím na to, že vlastně nepotřebují nový systém, ale jen udělat pořádek v datech, vytvořit strukturu a tím pádem přehled a informace potřebné ke správnému a hlavně efektivnímu rozhodování. Někdy nesledují ta správná čísla nebo nesledují všechna a hlavně velmi často nevěnují pozornost jejich vzájemné interakci. Lhostejno jaký systém hoteliér používá, potřebuje k řízení tato čísla:

Ubytování

  • ADR (průměrná cena pokoje)
  • ARO (průměrná obsazenost pokoje)
  • REVPAR (tržba na disponibilní pokoj)
  • CPOR (náklady na obsazený pokoj)
  • LCR (podíl mezd na tržbách)
     

F&B

  • FCBC (food cost a beverage cost)
  • GPR (hrubý provozní zisk)
  • ASPC (průměrná útrata každého hosta)
  • LCR (podíl mezd na tržbách)
     

Celková ziskovost

  • hrubý provozní zisk
  • zisk
     

Likvidita

  • CR (běžná likvidita current ratio), vyjádřena poměrem celkových oběžných aktiv a krátkodobých závazků
  • průměrná splatnost faktur
  • faktury po splatnosti
     
foto
Milan Pavelka MBA.mentor hoteliérů
pavelka.milan@gmail.com
Tel: +420 602 348 368
www.HOTELMAX.cz
 

Autor

Nejnovější články z rubriky Online

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: DMO Český Krumlov Region

Web destinace Český Krumlov Region uspěl ve Zlatém erbu

Webové stránky destinace Český Krumlov Region zabodovaly jako jedny z nejlepších v republice v soutěži Zlatý erb. V kategorii měst a obcí se umístily na druhé příčce v rámci Ceny místopředsedy vlády pro digitalizaci za nejlepší turistickou prezentaci. Ocenění se předávala...

Číst více
Foto: Pruh Polabí

Porota vybrala vítěze soutěže Turistpropag 2022

Na Výstavišti v Lysé nad Labem se včera sešli porotci prestižní  soutěže  a  přehlídky  turisticko- propagačních  materiálů  Turistpropag 2022, aby vybrali vítěze v 19 kategoriích.

Číst více