Mravenčí práce nejen pro turisty

Na území Olomouckého kraje se nachází více než 40 turistických informačních center, přičemž téměř dvě třetiny z nich jsou členem A.T.I.C. ČR. To je oproti doposud představeným krajům poněkud méně, podle všeho je však jejich počet víceméně dostačující.

Dle Programu rozvoje cestovního ruchu Olomouckého kraje na období 2014–2020 je jejich počet a plošné rozmístění dlouhodobě stabilizované i dostačující a již v době vzniku tohoto dokumentu (tedy v roce 2013) dokázala informační centra svou činností pokrýt prakticky všechny důležité turistické lokality. „TIC si postupně vybudovala nezastupitelnou roli v komplexním systému poskytování informací a služeb potenciálním i současným návštěvníkům turistické destinace,“ uvádí dále zmíněný dokument.

 Informační centrum Olomouc

Informační centrum Olomouc

Zároveň však zmiňuje, že jejich význam jako hlavního zdroje informací jak pro plánování, tak i během návštěvy kraje, bude s nástupem internetu pravděpodobně klesat. To je zajímavý a často zmiňovaný důsledek neustále postupující digitalizace. A přestože je v doplňujícím grafu možné vidět jistý propad návštěvnosti tří oslovených infocenter v období let 2012–2013, je nutné poněkud oponovat. Zájem o infocentra má i v současné době spíše rostoucí tendenci, i když jen mírnou.„Návštěvnost sledujeme pomocí speciálního programu. Sledujeme nejen počet návštěvníků, které jsme v TIC obsloužili, ale zajímá nás také druh dotazu. Značíme také národnost návštěvníků,“ doplnila Jana Březovská z Turistického informačního centra Lipník nad Bečvou. Díky těmto podrobným informacím získaným od širokých vrstev návštěvníků mohou být zaměstnanci lépe připraveni na všemožné požadavky, se kterými se mohou setkat. Jistou výhodou je však potvrzená zkušenost, že potřeby domácích a zahraničních návštěvníků se příliš neliší. Největší zájem je tradičně o brožury, mapy, suvenýry či turistické známky. „Specifická je skupina zahraničních turistů, která pátrá ve městě po svých předcích,“ zmínila zajímavost Jana Březovská.

Finanční zajištění pomocí dotací

Většina infocenter v Olomouckém kraji zvládá zajistit nepřetržitý provoz po celý rok. „Informační centrum Olomouc má otevřeno nepřetržitě, vyjma maximálně 5 dnů v kalendářním roce. Statutární město Olomouc si nemůže dovolit mít zavřeno infocentrum mimo hlavní turistickou sezonu. Jednak turisté jezdí celoročně a jednak zajišťujeme servis i pro rezidenty,“ popsala situaci vedoucí oddělení informačního centra Olomouc Jitka Lučanová. Nevyhnutelnost nepřetržitého provozu potvrzuje i Jana Rotterová z Turistického informačního centra Velké Losiny: „IC neslouží pouze pro klienty, kteří přijedou navštívit destinaci. Často nás navštěvují i místní obyvatelé, kteří využívají našich služeb, jako je kopírování, veřejný internet, vyhledávání jízdních řádů a dopravního spojení, laminování, skenování, programy kulturních akcí apod. Také spolupracujeme s různými složkami obce (kulturní komise, sociální, školská), kdy např. prodáváme zájezdy pro místní se­niory a ostatní občany naší obce.“ Jana Rotterová navíc uvedla, že jejich neopomenutelnou výhodou je i skutečnost, že v okolí je možné najít celou řadu zimních lákadel, jako jsou Termály Losiny, lyžařské areály a velké množství běžkařských tras, které jim zajišťují celoroční stabilní návštěvnost.

Graf – Vývoj návštěvnosti TIC Olomouckého kraje v letech 2010–2016

 Graf – Vývoj návštěvnosti TIC Olomouckého kraje v letech 2010–2016

Aby bylo možné zajistit provoz v tomto rozsahu, důležitou otázkou, kterou musí představitelé infocenter řešit jsou finanční prostředky. Jejich zásadní část zajišťují logicky zřizovatelé, kterými jsou v případě Olomouckého kraje především města, knihovny a muzea. Kromě toho jsou infocentra podporována i krajem prostřednictvím dotačního programu. Ten zajišťuje zejména zkvalitnění jejich široké nabídky služeb, prohlubování vzájemné spolupráce mezi nimi, krajem a dvěma místními destinačními managementy (Jeseníky, Střední Morava), zlepšení informovanosti a samozřejmě sběr dat a jejich zveřejňování na společném turistickém portále. V letošním roce již přitom žádalo o dotace v tomto programu 27 subjektů, kterým byla navržena podpora o celkové částce přesahující 830 000 korun. Značná část z těchto peněz má být přitom využita na zachování provozu po většinu dní v roce, mzdové náklady, turistické webové portály a další propagační materiály. „Každý rok žádáme o granty jak od města, tak od Olomouckého kraje. Díky této podpoře mohly vzniknout různé akce a projekty, např. Pohádkové město, což je akce určená dětem. Dále byly vytvořeny různé aplikace – mobilní průvodce městem, interaktivní mapa či Záhorská a Lipenská videotrasa,“ popsala aktivity lipenského TIC Jana Březovská.

 Turistické informační centrum Velké Losiny  Turistické informační centrum Lipník nad Bečvou
Turistické informační centrum
Velké Losiny

Turistické informační centrum
Lipník nad Bečvou

Nikdo jiný tuto činnost neobstará

Poněkud obtížnější je dle všech oslovených zástupců infocenter personální zajištění. Zatímco finance na mzdy lze zajistit právě ze zmíněných dotací, najít kvalitní a ochotné zaměstnance je dnes výrazně obtížnější. „Na směně pracují vždy dvě osoby. Obtížné je v některém období (nemoci, dovolené, školení apod.) zajistit chod infocentra. Tyto záskoky musíme řešit brigádníky, ale v dnešní době je problém najít i kvalitního a spolehlivého brigádníka,“ potvrdila současný stav Jitka Lučanová, s níž souhlasí i Jana Rotterová a Jana Březovská: „V turistické sezoně nabízíme prohlídku města s průvodcem, a proto je nutné na sezonu přijmout další pracovníky, a to většinou do brigádnického poměru. Mimo sezonu obstarává chod TIC jedna osoba. Pro zaměstnance na stálý pracovní poměr je práce časově náročná. I mimo sezonu zajišťuje TIC služby, které přímo nesouvisejí s turismem. Z provozního hlediska je nejnáročnější zajistit kvalifikovaný personál pro průvodcovskou činnost,“ doplnila druhá jmenovaná.

Nezastupitelnost infocenter v poskytování informací i dalších podstatných činnostech v propagaci cestovního ruchu je prozatím skutečně neoddiskutovatelná. „Pokud se na trhu cestovního ruchu najdou jiné subjekty, které budou nahrazovat všechnu tu mravenčí práci, kterou zajišťují pracovníci infocenter, můžeme se bavit o tom, že jsou zastupitelná. Do té doby je to nezpochybnitelný fakt,“ prohlásila Jitka Lučanová a dodala, že neocenitelnou devízou je i osobní kontakt: „Člověk, jeho znalosti a zkušenosti, to vám žádný vyhledávač nenahradí. Život na internetu nenaleznete. A pořád platí to, že dobré doporučení je největší propagace.“ S tímto názorem se naplno ztotožňuje většina zástupců infocenter. Mohlo by se říci, že bez tohoto názoru by vlastně podrývali vlastní práci, ale právě v tom je možná kámen úrazu nalezení nadšených a kompetentních zaměstnanců.

Vždy je co zlepšovat a rozvíjet

V oblasti své činnosti tedy zástupci oslovených infocenter vnímají spíše menší množství problémů. Zároveň však upozornili na skutečnost, že rozhodně ve své práci nemohou nijak ustrnout a musejí neustále rozvíjet své schopnosti, možnosti i třeba nabídku služeb. „Vždy je co zlepšovat, nemůžeme si jen klepat na ramena, že máme vyšší návštěvnost než v předchozích letech. Kvalita je důležitější než kvantita. Je potřeba se neustále vzdělávat, sledovat nové trendy a výzvy a umět na ně alespoň v mezích možností reagovat,“ doplnila Jitka Lučanová. Jana Březovská zase zmínila, že nedostatky vidí především v jazykové vybavenosti. Zato Jana Rotterová vnímá nedostatky spíše v technickém vybavení infocentra Velké Losiny, kterému by neuškodila jistá modernizace. Navíc by ráda pro zlepšení dojmu z návštěvy více zapracovala i na sobě jako osobě. „(Třeba) navštívit kurzy asertivity, kdy se člověk naučí jednat s lidmi, kteří nejsou zrovna příjemní. Naučit se nebrat věci příliš osobně, a tím si udělat i tu práci alespoň trošku hezčí,“ zmínila zajímavý poznatek na závěr.

Foto: IC Olomouc, TIC Lipník nad Bečvou, TIC Velké Losiny

Nejnovější články z rubriky Česko a jeho regiony

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: DMO Český Krumlov Region

Web destinace Český Krumlov Region uspěl ve Zlatém erbu

Webové stránky destinace Český Krumlov Region zabodovaly jako jedny z nejlepších v republice v soutěži Zlatý erb. V kategorii měst a obcí se umístily na druhé příčce v rámci Ceny místopředsedy vlády pro digitalizaci za nejlepší turistickou prezentaci. Ocenění se předávala...

Číst více