Na co budeme lákat slovenské, polské a litevské turisty?

Foto: Shutterstock.com Foto: Shutterstock.com

Druhý díl seriálu exportních workshopů včera seznámil účastníky s aktuální situací na Slovensku, v Polsku a Litvě i s marketingovými plány agentury CzechTourism na těchto zdrojových trzích našeho incomingu.

Slovensko

Východní sousedé jsou pro náš incoming jednou z klíčových cílových skupin (v rekordním roce 2019 jich podle údajů Českého statistického úřadu přicestovalo téměř 750 tisíc, loni 274 tisíc). Odpovídal tomu i zájem o včerejší prezentaci ředitelky bratislavského zastoupení agentury CzechTourism Nory Gill – sledovala ji zhruba stovka účastníků.

V úvodu popsala Nora Gill aktuální epidemickou situaci v zemi a srovnala vybraná data týkající se očkování proti covid-19 na Slovensku a v Česku. Z výsledků průzkumů mj. vyplynulo, že v Česku je v populaci více zájemců o vakcinaci než na Slovensku (69 % vs. 49 %), na Slovensku je naopak více odpůrců (29 %, v Česku 21 %). Navzdory tomu je na Slovensku vyšší proočkovanost, zejména pak v nižších věkových skupinách. Až v kategorii nad 70 let má Česko větší podíl očkovaných.

Potěšitelné je zjištění, že Slováci mají velkou chuť v letošním roce cestovat. Podle průzkumu Pelikan.sk, jehož výsledky Nora Gill citovala, má v plánu se na cestu vydat 94,3 % respondentů, z toho až 82,6 % za účelem rekreace. „Zhruba 70 procent hodlá cestovat v období od července do září, cesty již má naplánované 25,7 procenta respondentů, 17,4 procenta má služby rezervované, 57 procent se rozhodne až těsně před cestou,“ vysvětlila Gill.

Ti, kteří cestovat nehodlají, jako hlavní důvody uvedli obavy z nákazy a ohrožení zdraví, z karantény v zahraní, případně z uzavření hranic státu. Pro dovolenou by se tito lidé rozhodli v případě, že by se výrazně zlepšila pandemická situace, byli by očkování, případně by měli flexibilní podmínky pro změnu letenek či pobytu.

A kam že budou Slováci v roce 2021 cestovat? Víc jak třetina (34,2 %) zůstane ve své vlasti, 79,3 % neopustí hranice Evropy. Do sousedních zemí (Česko, Maďarsko, Polsko, Rakousko, Ukrajina) chce vycestovat asi čtvrtina dotázaných. Nejčastěji budou vyhledávat moře (70 %), dále pak přírodu a hory (16,5 %), případně města a památky (15,6 %). „Mezi konkrétními destinacemi, které plánují Slováci v tomto roce navštívit, se nejčastěji opakují Chorvatsko, Řecko, Turecko a Španělsko, jmenují však i země v exotice, cestování po Slovensku i Česku a také destinace ve Spojených státech,“ citovala z výsledků průzkumu Nora Gill.

Stejný průzkum ukázal, že nejdůležitějším faktorem pro rozhodování slovenských turistů je cena (65 %), následují cestovatelské restrikce v cílových destinacích (53 %) a výběr konkrétní destinace a flexibilní podmínky pro rezervaci dovolené. Třetina dotázaných uvádí jako důležitý faktor rozhodování epidemiologickou situaci v cílové destinaci, 46 % čeká na levné lety a následně si rezervuje ubytování, 35 % respondentů bude sledovat nabídky letů a i pobytových balíčků, následně se rozhodne podle ceny. Třicet procent účastníků průzkumu preferuje při výběru cílové destinace vstup bez povinnosti testování a karantény, 56 % nevadí testování a upřednostňují, aby byli všichni turisté v jejich destinaci otestováni.

Průzkum cestovatelských preferencí mezi slovenskými turisty nepřinesl příliš překvapivé výsledky. Většina (42 %) dotázaných plánuje cestovat s partnerkou či partnerem, 26 % s rodinou, 21 % s přáteli. Potvrdil se také trend zkracování dovolených – 59,2 % respondentů uvedla, že upřednostňují více kratších dovolených než jednu dlouhou. „Víc než 42 procent respondentů preferuje soukromé apartmány či chaty prostřednictvím služeb jako Airbnb, 36 procent dotazovaných si volí hotel či resort v kategorii economy,“ doplnila ředitelka slovenského zastoupení CzechTourism.

Pokud jde o finanční aspekty dovolené, průzkum ukázal, že 78 % účastníků plánuje za dovolenou utratit tolik, co běžně, 11 % má v plánu utratit více, zbylých  11 % naopak méně než obvykle.

„Zájem očekáváme především o přírodu a místa, kde nebude vysoká koncentrace lidí a lokace, které budou vzhledem ke covid-19 ještě stále hodnoceny jako bezpečnější než městské aglomerace.“

Nora Gill

Slovenské zastoupení naší národní turistické centrály provedlo samo malý průzkum mezi slovenskými cestovními kancelářemi ohledně cestování do Česka. Z něj bohužel vyplynulo, že poptávka po organizovaných cestách do České republiky v současnosti prakticky není. Jak ale zaznělo výše, individuální cesty do Česka Slováci plánují. A za čím budou cestovat? „Zájem očekáváme především o přírodu a místa, kde nebude vysoká koncentrace lidí a lokace, které budou vzhledem ke covid-19 ještě stále hodnoceny jako bezpečnější než městské aglomerace,“ uvedla Nora Gill s tím, že tahákem letošní sezony budou nejspíš pěší toulky a cyklistika. Poptávka podle ní bude po ubytování v kempech a v soukromí.

Z konkrétních marketingových aktivit, kterými hodlá CzechTourism posilovat zájem o cesty do Česka, zmínila Gill propagaci českých hradů na reklamních plochách v příletové hale Letiště M. R. Štefánika v Bratislavě (květen-září tohoto roku) či nativní kampaň Strossle na slovenských prestižních online portálech (opět zaměřenou české hrady a také na aktivní trávení volného času na horách), která proběhne před hlavní turistickou sezonou a také po ní. V květnu a červnu bude téma českých hradů komunikováno v deníku Nový Čas. Aktivní turistika pak bude od května do listopadu propagována prostřednictvím pořadu Cyklopotulky na RTVS DVOJKA, od března do června také formou bannerů a PR článků na webových portálech zenyvmeste.sk a sportinak.sk. Rodiny s dětmi chce CzechTourism na Slovensku oslovit prostřednictvím magazín; AUTO MOTOR a ŠPORT, kde od dubna do června vycházejí PR články zaměřené na zahrady, pevnosti a hrady. Cyklistickou veřejnost má od června do září zasáhnout série PR článků v magazínech BIKER a RELAX a na jejich sociálních sítích.

Polsko

O situaci na polském trhu referovala ředitelka tamního zastoupení agentury CzechTourism Ivana Bílková. V úvodu zmínila aktuální čísla dokreslující vývoj epidemie covid-19 v Polsku. Pro tuzemce byla zajímavá zejména informace týkající se očkování – počet očkovaných po dvou dávkách vakcíny se v Polsku blíží třem milionům (země má zhruba 38,5 mil. obyvatel), aktuálně se mohou k očkování registrovat lidé narození v letech 1988-1989. Registrace pro poslední ročník (2003) bude otevřena 9. května. Bílková rovněž citovala vyjádření premiéra Morawieckého, podle kterého Polsko nepřipravuje očkovací certifikáty, vyčkává mj. postoje ostatních zemí V4. Premiér ale zároveň dodal, že certifikáty budou nutné mj. pro svobodné cestování. Bez zajímavosti nejsou výsledky průzkumu týkajícího se vztahu Poláků ke covid pasům – 38,4 % je proti uzákonění povinnosti mít covid pas, 24,1 % nemá na tuto problematiku názor. Nejvíce odpůrců mají covid pasy v mladších věkových skupinách, informovala Ivana Bílková.

Pro srovnání se situací u nás ještě dodejme, že podle informací ředitelky zahraničního zastoupení CzechTourism ve Varšavě byly tento týden v Polsku otevřeny obchody, již tuto sobotu se otevřou hotely (počítá se s max. 50% obsazeností), o týden později restaurační zahrádky. Do plného provozu se pak gastronomická zařízení vrátí 29. května.

Všichni potenciální zájemci o polské turisty musí počítat s tím, že Polsko se snaží podpořit své podnikatele v oboru, mj. formou tzv. turistických bonů určených pro rodiny s dětmi do 18 let. Na každé dítě získá rodina bon v hodnotě 500 PLN (cca 2 900 Kč) a tuto sumu může vyčerpat jednorázově či postupně při nákupu služeb cestovního ruchu v Polsku. Platnost bonů je do konce března příštího roku. Turistické bony jsou jedním z faktorů, které ovlivnily cestovatelské plány Poláků pro tento rok – víc než 41 % dotazovaných hodlá strávit dovolenou v Polsku. Do zahraničí se chystá vyrazit necelá čtvrtina účastníků příslušného průzkumu. Zhruba pětina zatím nemá plány.

Formou podpory cestovního ruchu je i samocertifikace bezpečnosti ubytovacích objektů – ubytovací zařízení, jež tímto certifikačním procesem úspěšně prošla, jsou polskou turistickou centrálou propagována jak na domácím trhu, tak v zahraničí.

Pokud jde o preference polských turistů, všichni ti, kteří plánují dovolenou, deklarovali podle Ivany Bílkové zájem o kratší pobyty. „Dovolenou budou rezervovat na poslední chvíli s ohledem na vývoj situace, opatření a restrikce,“ dodala ředitelka varšavského zastoupení naší národní turistické centrály. Průzkum provedený pojišťovnami podle jejích slov také ukázal, že téměř 62 procentům polských turistů chybí krátké spontánní výjezdy, tedy cesty na 1-3 dny.

U cestovních kanceláří nyní polští turisté poptávají nejčastěji zájezdy do Řecka, Egypta, Tuniska, Chorvatska a Bulharska. Posledně jmenovaná destinace bude letos zřejmě hitem, neboť je suverénně nejlevnější zemí s mořem v nabídce polských cestovních kanceláří. „Lidé poletí tam, kde nebudou restrikce a bude to levné,“ lakonicky shrnula letošní trendy Ivana Bílková. Pokud jde o organizované cesty do České republiky, jedná se nejčastěji o okružní jízdy spojené s návštěvami hradů, zámků a dalších historických míst, oblíbená je u polské klientely naše regionální gastronomie. Výhodu mají vždy ti, kteří dokážou služby nabídnout v polštině.

„Lidé poletí tam, kde nebudou restrikce a bude to levné.“

Ivana Bílková

Co se týká marketingových aktivit na polském trhu, cílit bude CzechTourism v první řadě na lidi ve věku nad 55 let. „Mohou vyjíždět mimo hlavní sezonu, budou očkovaní a tudíž by neměli mít problém s překročením hranic, mohou vyjíždět i na kratší pobyty, jsou finančně zajištění, takže vyhledávají kvalitnější a komplexnější služby,“ popsala hlavní důvody pro zaměření na tento segment Ivana Bílková. Při oslovování této skupiny bude CzechTourism spolupracovat mj. s osmi instagramery zaměřujícími se na tzv. „silver tourism“. Dále půjde o články uveřejněné na cestovatelských webech (a propagované jejich sociálními sítěmi). V plánu je také připravit obsah pro čtyři cestovatelské blogy, zde je očekáván zásah více než 85 tisíc osob. Pět nejlepších partnerů z řad médií a influencerů by mělo být pozváno na chystaný presstrip do Česka.

Speciální pozornost bude CzechTourism věnovat propagaci cykloturistiky, po které je prý v posledních pěti letech vysoká poptávka. Důraz bude kladen na kvalitní trasy a zajímavé novinky. Akcentovány budou aspekty, které na polském trhu prakticky neexistují, např. cyklobusy a elektrokola. V tomto ohledu bude agentura spolupracovat s portálem www.gdzielosponiesie.pl a polskými časopisy Bike, Tour a Szosa. V reakci na již loni rostoucí poptávku po kempování bude letos CzechTourism propagovat tuzemské kempy prostřednictvím on-line průvodce po kempech Camperest a webu sklonline.pl. Ivana Bílková rovněž hovořila připravované rozhlasové kampani a již v nedávné minulosti osvědčené propagaci prostřednictvím LED tabulí.

Pro úplnost dodejme, že polských turistů jsme v Česku v loňském roce přivítali přes 290 tisíc, předloni rekordních 672 571…

Litva

Polské zastoupení agentury CzechTourism odpovídá i za aktivity na litevském trhu. A právě v Litvě prý v posledních měsících zajímavě roste zájem o cesty do Česka. Podle Ivany Bílkové se to projevilo mj. na návštěvnosti únorového lázeňského semináře pro zástupce cestovních kanceláří, novináře a blogery. Největší litevské portály (delfi.lt, 15min.lt) prý pravidelně a zdarma publikují články o Česku jako turistické destinaci. „Od února do dubna bylo v Pobaltí publikováno 12 článků, mimo jiné o Haškovi, Křišťálové dolině či Muzeu solniček, za které, kdybychom je nakupovali, bychom bývali museli zaplatit 3 272 230 korun,“ uvedla Bílková. V roce 2019 k nám z Litvy přicestovalo víc než 71 tis. turistů (meziročně o 8,8 % více), kteří u nás strávili v průměru 3 noci. Nejčastěji přijeli vlastními vozy, případně autobusy Ecolines. Největší zájem mají Litevci o naše hory, kulturní památky a regionální gastronomické speciality.

Za měsíc německy hovořící trhy

Nezbývá než doufat, že veškeré své plány na zmiňovaných třech trzích bude moci CzechTourism s ohledem na vývoj situace realizovat a že přinesou kýžené ovoce. Za měsíc (2. června) uspořádá CzechTourism exportní workshop zaměřený na Rakousko a Německo.

Autor

Nejnovější články z rubriky Evropa

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Tři pilíře německé propagace a pár zajímavých čísel

Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Poreč – město mozaiky

Mozaika charakterizuje světoznámé památky Poreče – a mozaika je mottem brandu celého města: „You complete us“. Tak se Poreč představila na jubilejním setkání v  Praze 6, s kterou uzavřela partnerství před 10 lety.

Číst více