Na Facebooku aktivně

Sociální sítě a zase sociální sítě. Tyto komunikační nástroje dnešní doby neustále přitahují pozornost a vyvolávají otázky, jak s nimi dále a efektivněji pracovat, jak vylepšit komunikaci s fanoušky na firemních profilech nebo jaká ideální témata zveřejňovat. V aktuálním příspěvku se zaměříme na některé časté dotazy nebo nedostatky při práci s králem sociálního světa, sítí Facebook, se kterou se často setkáváme. V neposlední řadě si ukážeme také několik zajímavých tipů, jak si práci s Facebookem trochu usnadnit.

Postujte pravidelně a stručně

Velmi často se stává, že profily takříkajíc zejí prázdnotou a o pravidelné komunikaci by si fanoušci mohli nechat jen zdát. Jakmile se rozhodnete komunikovat na jakékoliv sociální síti, pak by se postingy (sdělení) měly objevovat v pravidelných intervalech. V případě, že jste časově vytížení a nemůžete každému příspěvku věnovat příliš mnoho času, pak je ideálním řešením připravit si témata třeba s týdenním předstihem a postupně je zveřejňovat. Při přípravě sdělení dbejte také na délku postovaného textu. Dlouhé texty nikdo nečte a celkový efekt (počet lajků a komentářů) se takto může i snižovat. Ideální je maximální délka textu do 100 až 250 znaků, které vám na profilu zaberou přibližně 2–3 řádky. Dle zahraničních výzkumů mají texty v rozsahu nepřekračujícím 100 až 250 znaků o 60 procent více lajků, komentářů nebo jsou dále sdíleny.

Funkce „připnout nahoru"

O této funkci bylo již napsáno několik slov, když jsme představovali novinky Facebook Timeline, ale stále je velmi málo využívána. Funkce „připnout nahoru" je vhodným nástrojem v době soutěží, kulturních zajímavostí (festivaly, koncerty, výstavy), na které chcete fanoušky nebo nové návštěvníky vašeho profilu upozornit.

Fotografie a jak na ně

Jak vaši fanoušci na profilu komunikují? Máte velkou odezvu na svá sdělení? Pro komunikaci na profilu je vždy dobré vybírat co nejzajímavější témata. Jedním z velmi úspěšných typů postingů je zveřejnění fotografií. Říká se, že fotografie vydá za tisíc slov a v případě Facebooku můžeme říci, že má hodnotu tisíce lajků. Je to dáno hlavně tím, že fotografie přitáhne tím nejsnadnějším způsobem pozornost a zároveň mají postingy, které obsahují fotografie, u fanoušků znatelný úspěch. V okamžiku, kdy návštěvníci vašeho profilu projíždějí vaše příspěvky, jsou to právě obrázky, které je přimějí k tomu, aby se pozastavili a přečetli si další informaci. Pokud chcete tento úspěch ještě posílit, pak využijete funkce „přidat zvýraznění", která vám fotografii roztáhne přes oba komunikační sloupce a sdělení je tak o mnoho výraznější. U každé fotografie je dobré, když se zde objeví popis anebo také odkaz na vaši webovou stránku. Využívejte všech možností, kde můžete své fanoušky nebo i nové potenciální uživatele oslovit na 100 procent.

Úprava fotografií

Při postování fotografií se někdy může stát, že fotografie nebude správně umístěna. Nově umožňuje Facebook fotografii přesunout. Díky této funkci můžete zobrazit přesně to, co potřebujete. Postup při úpravách je velmi jednoduchý. Po zveřejnění fotografie najedete myší do pravého horního rohu, kde se vám zobrazí malá tužka. Kliknutím na tuto ikonu se vám opět rozbalí nabídka, ze které vybere „přesunout fotku".

Využívejte otázky a ankety

Pokud zrovna nemáte vhodné téma pro postování, je ideálním řešením využít tzv. Facebook Questions neboli anketu. Ankety mají u uživatelů Facebooku velkou oblibu a rádi je sdílejí. Tímto způsobem můžete své fanoušky nejenom pobavit, ale také zajistit zajímavé informace. Facebook Questions pak mají ve většině případů ve statistikách profilu velmi dobré výsledky.

Cílení na zemi a jazyk

V případě, že spravujete profil, na kterém komunikují uživatelé z různých zemí a hovoří různými jazyky, pak máte možnost postingy (vaše sdělení na profilu) cílit dle těchto dvou atributů. Tato funkce vám umožní, že nemusíte posting dělat dvojjazyčně, což je stále ještě u některých profilů vidět. Vyhnete se tak „obtěžování" například německých nebo anglických fanoušků sdělením určeným pro český trh. Jak ale na to? Ve spodní části editačního boxu, do kterého dáváte text postingu, rozbalíte kliknutím možnost „Veřejný", kde se vám zobrazí další nabídka. Zde pak vyberete možnost lokalita/jazyk a zadáte lokalitu a jazyk, na které chcete cílit. Tímto způsobem můžete efektivně cílit komunikované sdělení.

Pokládat otázky?

Velká část administrátorů firemních profilů zapomíná při postování sdělení vybídnout své fanoušky ke komunikaci. Tvrzení, že pokud chceme, aby naši uživatelé cokoliv udělali, musíme jim to jasně říci, je velkou a osvědčenou pravdou. Pokud máte připraven posting v podobě oznamovacího sdělení, nebojte se na konec sdělení přidat otázku. Položit otázku fanouškům profilu je snad ta nejsnadnější cesta, jak je přimět ke komunikaci. V případě, že se žádná otázka neobjeví, tak si uživatelé mohou vaše sdělení pouze přečíst a pokračovat jinou aktivitou nebo komunikací na profilu vaší konkurence. Proč tedy fanoušky více nemotivovat ke komunikaci, která je pro každý profil velmi důležitá. Stále platí, že firemní profil bez aktivních (komunikujících) fanoušků je vlastně profil s nulovou hodnotou.

Přátelit se s jinou stránkou?

V případě, že provozujete hotel v nějakém regionu a tento region je aktivně zastoupený na sociální síti Facebook, pak není nic jednoduššího, než si tento profil přidat mezi oblíbené stránky. Tímto způsobem můžete uživatele také informovat, co všechno je možné ve vašem regionu vidět nebo dělat, a získat tak jejich pozornost. Při přidávání jiných profilů na váš oficiální profil však vždy dobře zvažte, zda bude tento krok pro vás přínosný a nebudete pouze podporovat profil cizí. I v tomto případě by mělo platit pravidlo win-win.

Obměňujte pořadí záložek

Pod titulním obrázkem v pravé části jsou umístěny nejrůznější záložky, které si mohou uživatelé při návštěvě profilu prohlédnout. Defaultně je jako první záložka nastavena složka s fotografiemi, pořadí zbylých záložek však můžete volně uspořádat. Pokud organizujete soutěže a máte pro ně na svém profilu vytvořenou stránku, pak by tato záložka měla být určitě v popředí. Stejně tak v případě záložek s důležitými informacemi pro uživatele. A jak změnit pořadí? Stačí přejet myší do pravého horního rohu, kde se vám zobrazí malá tužka, na kterou kliknete, a rozbalí se vám menu. Zde pak dle pokynů „prohodit pořadí s" vyberete umístění aktuální záložky.

Zpráva administrátorovi

S novým přechodem na Timeline dal Facebook všem uživatelům možnost zaslání přímé zprávy administrátorům stránky. V případě, že nechcete tuto možnost využívat nebo se domníváte, že je pro vaši stránku zbytečná, je možné tuto funkci deaktivovat v panelu nástrojů v sekci spravovat oprávnění. Je však na zvážení, zda tuto funkcionalitu rušit, protože v komunikaci s fanoušky nebo i potenciálními obchodními partnery, kteří vás mohou prostřednictvím Facebooku oslovit, své místo najde.

Rychlý přehled

Stává se vám někdy, že se chcete podívat na své postingy, ale nebaví vás rolování celým timelinem? Facebook pro správce připravil šikovného pomocníka v podobě „použít záznamy o aktivitách", kde se vám v měsíčních přehledech zobrazí všechny vaše příspěvky včetně příspěvků od vašich fanoušků. Získáváte tak velmi přehledný a ucelený výčet všech komunikačních aktivit vašeho profilu. A jak tohoto pomocníka najít? V hlavním administrátorském panelu kliknete na „upravit stránku", kde se vám rozbalí nabídka. Zde pak jen vyberete „použít záznamy o aktivitách" a můžete začít studovat.

Komunikace na vše sociálních sítích bude stále propracovanější a na administrátory budou kladeny větší nároky nejenom z hlediska přípravy kvalitních postingů, ale také z pohledu aktivnější komunikace směrem k fanouškům vaší stránky. V případě, že je Facebook jedním z vašich marketingových nástrojů, nebojte se všech jeho funkcí využívat naplno.

			Kateřina Rotterov			Text připravila Kateřina Rotterová ze společnosti Destination Marketing, zaměřené na strategický on-line marketing, public relations a koncepční využití sociálních sítí pro oblast cestovního ruchu.

Ing. Kateřina Rotterová, MBA
katerina.rotterova@destmark.eu
Tel.: +420 605 376 527
www.destmark.eu

Nejnovější články z rubriky
Warning: Undefined array key 0 in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 264

Warning: Attempt to read property "name" on null in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 264


Warning: Undefined array key 0 in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 267

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 267
Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Tři pilíře německé propagace a pár zajímavých čísel

Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.

Číst více