
Středočeský kraj leží v centrální části Čech, přičemž obklopuje hlavní město republiky, které je z pohledu cestovního ruchu jeho nejzásadnějším a daleko silnějším konkurentem. Přírodní a kulturně-historické dědictví je v rámci kraje velmi různorodé a bohaté. Ať už se jedná o řadu chráněných krajinných oblastí či vzácných historických památek.
Podmínky pro rozvoj cestovního ruchu v kraji jsou značně diferencované a soustřeďují se spíše do menších oblastí nebo jednotlivých lokalit. K tomu vede i skutečnost, že v současné době chybí ve středních Čechách destinační management s působností pro celý kraj. Ten by totiž do organizace cestovního ruchu přinesl jakousi jednotu a ukotvenost. V současné době zastává funkci zastřešující destinační společnosti krajské oddělení cestovního ruchu. „Úzce spolupracujeme se středočeskými destinačními společnostmi, jejichž působnost je zakotvena i ve strategickém dokumentu Program rozvoje cestovního ruchu ve Středočeském kraji. Myšlenka na zřízení krajské destinační společnosti již několikrát zazněla. Záleží na tom, jak se k této myšlence postaví nové politické vedení a jakým směrem bude chtít cestovní ruch vést,“ uvedla Jana Měchurová, projektová a finanční manažerka oddělení cestovního ruchu Středočeského kraje. Kraj tedy do jisté míry tvorbu turistických produktů organizuje a spolupracuje na ní s jednotlivými oblastními destinačními společnostmi. „Někdy byl problém se shodnout na společném postupu, ale vždy se nám zatím podařilo vše dotáhnout do konce,“ doplnila Jana Měchurová.
O založení jednotné destinační společnosti se skutečně mluví již několik let. I ve zmíněném Programu rozvoje je zřízení chápáno jako nutnost, jelikož může kraji a jeho turistické nabídce napomoci nejen získat konkrétnější podobu, ale i pomoci vytvořit unikátnější nabídku produktů ve srovnání s ostatními kraji republiky. V současné chvíli je totiž marketingová strategie a propagace kraje vnímána jako značně nevýrazná a spíše nedostačující současným nárokům.
Výlety do srdce Čech
Specifikem kraje není pouze zmíněná skutečnost, že objímá hlavní město, se kterým musí do jisté míry soupeřit o zájem turistů, ale i fakt, že mu chybí výraznější pohoří. I přes všechnu snahu a vylepšení lyžařských areálů na jeho území však není možné kraj považovat za populární cílovou destinaci v rámci zimního turistického ruchu. To však ani není jeho hlavním cílem. Právě naopak. Výrazně rovinatý a nízký terén středních Čech nabízí jedinečné možnosti pro rozvoj a podporu pěší a cyklistické turistiky, kterým napomáhá již vybudovaná široká síť značených turistických tras a stezek napříč celým krajem a jeho oblastmi. Střední Čechy jsou svou nabídkou nejpopulárnější zejména z hlediska poznávací turistiky, která je v rámci celkové návštěvnosti považována za nejvyhledávanější možnost trávení volného času. Přírodně rozmanité prostředí protkané celou řadou kulturně-historických památek, hradů a zámků napomáhá přilákat nejen turisty z Prahy, ale i další klíčové skupiny návštěvníků. „V předcházejícím období jsme cílili zejména na zahraniční turisty, kdy jsme realizovali i několik press tripů pro rakouské, holandské či italské novináře. Snažíme se ukázat, že vydat se i mimo Prahu není problém. O tom se mohou turisté přesvědčit i v naší brožuře Výlety z Prahy do srdce Čech, kterou si mohou stáhnout na doprovodných webových stránkách,“ dodala Jana Měchurová.

Turistická oblast Toulava zase začala v rámci rozvoje cestovního ruchu pracovat s tzv. zážitkovou kartou, která propojuje více než padesát turistických cílů a podnikatelů. Karta tedy slouží nejen jako průvodce po oblasti s tipy na zajímavá místa, ale podařilo se díky ní vytvořit i širokou síť propojených komerčních subjektů a místních atraktivit. „Na její bázi budou vznikat další produkty a balíčky. Díky kartě se dvakrát do roka setkávají podnikatelé se zástupci turistických cílů a destinačních společností, komunikují spolu a mohou utvářet společnou nabídku v cestovním ruchu,“ řekl ředitel destinační společnosti Toulava Jan Sochor. To však není nejvýznamnější projekt, který v této oblasti vznikl a na nějž jsou zástupci společnosti pyšní nejvíce. „Jelikož jsme mladá oblast, uvedu projekt spolupráce čtyř MAS, který stál u zrodu samotné Toulavy. Byly vytvořeny webové stránky, strategie rozvoje cestovního ruchu a oblast byla na svých hranicích územně vymezena cedulemi. Na zařízení cestovního ruchu (restaurace, penziony, informační centra, hrady, zámky atd.) byly rovněž umístěny cedulky s logem Toulavy a byl uspořádán dvoudenní press a fam trip pro zástupce cestovních kanceláří a médií. Dále byl pořízen reklamní stánek s pultem, vydány noviny Toulavské listy, vytištěn leták prvního kontaktu a natočen film, který se dokonce umístil v soutěži Tourfilm na prvním místě,“ vysvětlil ředitel zmíněné destinační společnosti.
Přes vodu a na hrady
Velmi dobré podmínky má kraj rovněž z hlediska vodní turistiky. Tradičními vodáckými řekami jsou Sázava a Berounka, které patří k nejnavštěvovanějším v Česku. Nadregionální význam pro letní rekreaci u vody mají i přehrady vltavské kaskády Slapy a Orlík. Nejvýznamnější turistické produkty tohoto typu se poměrně logicky snaží využít zejména v rámci turistické oblasti Polabí. S vodní dopravou je tento region spjat naplno. Populárními turistickými možnostmi vyžití je zejména pravidelná lodní cesta, kterou je možné absolvovat loděmi Král Jiří či Blanice. V červenci a srpnu je možné se téměř každý den vydat na pravidelnou plavbu mezi Nymburkem, Hradišťkem, Kerskem a Ostrou, přičemž je možné přepravovat i kola, a tak je oblast propojena nejen s Hrabalovou, ale i Labskou stezkou. Jedinečné a ucelené shrnutí turistické nabídky v oblasti Polabí přináší moderní on-line brožura nazvaná 90 tipů na výlet, která celou oblastí provede lodí, pěšky i na kole.

Za jeden z nejúspěšnějších produktů, který připravila právě turistická oblast Polabí, je možné považovat projekt nazvaný Odhalte tajemství českých hradů a zámků. Tento projekt byl zaměřen na vytvoření nového národního produktu cestovního ruchu, který měl představit novou generaci zážitků na deseti památkových objektech napříč celou republikou, a to především pro cílovou skupinu rodin s dětmi do 13 let.
Pod značkou Otevřte 13. komnatu se propojily zámky Děčín, Chlumec nad Cidlinou, Kačina, Kozel, Loučeň, Slatiňany, dále hrady Grabštejn a Kost, Slezskoostravský hrad a klášter Broumov, na kterých byly vytvořeny úplně nové prohlídkové okruhy. Tématem prohlídky na každém objektu bylo odhalení příběhu tajemné postavy a tajemství, které daná postava chrání. Za úspěšné splnění úkolů získal účastník klíč, který jej měl přiblížit k otevření třinácté komnaty. To je však možné pouze při návštěvě nejméně sedmi z deseti památkových objektů.
Právě tento jediný turistický produkt se destinačnímu managementu Polabí podařilo transformovat do fungujícího balíčku služeb, který nabízí cestovní kancelář ATIS. Další vytvořené produkty již bohužel takový úspěch neměly. Podle ředitele destinační společnosti Zlatý pruh Polabí Pavla Hlaváče je to způsobeno především skutečností, že v rámci středních Čech neexistuje dostatek komerčních subjektů, které by měly o produkty a případnou spolupráci zájem. Samotné tvorbě nových turistických produktů a návazných projektů navíc chybí i dostatečné zajištění finančních prostředků.
Budoucnost je plná baroka
Příští rok se v rámci cestovního ruchu bude kraj kromě jiného věnovat především tématu baroka a propagaci svých barokních památek. Ostatně jako všechny další kraje republiky. „Nechceme zůstávat pozadu. Ve spolupráci s destinačními společnostmi připravujeme nový propagační materiál nazvaný Výlety za krásami středočeského baroka, kde chceme turistům představit nejzajímavější barokní skvosty, které je možné ve Středočeském kraji navštívit,“ dodala Jana Měchurová. Příprava dalších nových turistických produktů je v současnosti teprve ve fázi přípravy a jejich podoba není prozatím finalizována. Turistická oblast Toulava se chce například zaměřit i na přípravu dalšího zajímavého cyklistického a pěšího turistického průvodce, který by měl jednotlivé (a již vytvořené) trasy řadit do tematických okruhů, které provedou celým tímto regionem. Dále mají zástupci společnosti v plánu připravit nabídku celé řady jednodenních výletů po Toulavě zaměřené na rodiny s dětmi či seniory. Naopak v oblasti Polabí se v současnosti potýkají spíše s nedostatkem finančních prostředků, což jim přípravu nových projektů poněkud znesnadňuje.
Jana Měchurová však tvrdí, že základní snahou kraje je v rámci podpory cestovního ruchu ukázat, že Česká republika není pouze Praha, ale že nabízí i mnoho dalších zajímavých atraktivit, které stojí za to zhlédnout.
Foto: Shutterstock.com, Středočeský kraj