
Když se řekne jižní Morava, obvykle hned druhým dechem následují slova slunce a víno. Není tedy divu, že druhý nejnavštěvovanější kraj České republiky postavil svou produktovou nabídku právě na těchto dvou charakteristikách. Navíc se mu je velmi přirozeně podařilo napojit i na cykloturistiku, jejíž popularita i dotační podpora neustále roste. Jak? V rámci mezioborového produktu Moravské vinařské stezky s podtitulem (nejen) Na kole krajem památek a vína.
Na jiné téma se jižní Morava ostatně ani vrhnout nemohla. Nejenže u nás není významnější vinařské oblasti, za jejímž hlavním regionálním produktem cestují kvanta lidí, ale je navíc protkaná i neuvěřitelným množstvím pěších a cyklistických stezek vedoucích do blízkosti místních významných památek. Jediné, co kraj potřeboval učinit, bylo propojit je do provázané sítě. Což také udělal… Již před více než dvaceti lety, kdy se začal rodit prvotní plán na rozvoj projektu vinařské cykloturistiky na jižní Moravě, který měl pomoci podpořit regionální cestovní ruch pomocí tematiky vína.

Inspirováno okolím, ale své
Inspirován vinařskou turistikou v Rakousku, Německu a ve Francii, vznikl na podzim roku 1997 projekt Vinařské obce a stezky jihomoravského příhraničí, jehož rozvoji se od roku 1999 naplno věnuje Nadace Partnerství. A tak se začala rodit unikátní síť cyklistických tras na jižní Moravě o celkové délce přesahující 1 200 km. Nebyl to zrovna jednoduchý proces, jelikož muselo dojít nejen k vybudování a vyznačení těchto tras, ale do projektu bylo nutné zapojit celou řadu subjektů, které by turistům nabízely doprovodné služby. To se však v průběhu let podařilo, a z celého tohoto vývoje nakonec vzešel nynější produkt aktivní turistiky nazvaný jednoduše Moravské vinařské stezky, který se specificky skládá ze dvou segmentů. „Zaprvé ze sítě cykloturistických tras a stezek spojujících přírodní a památkově atraktivní místa spojená s tématem vína a vinařství a zadruhé z eventů, služeb a zážitků propojených tématem vinařských tradic a současné produkce vína,“ popisuje jej produktová karta.
Moravské vinařské stezky tvoří 11 tras, které jsou vedeny územím bývalých vinařských oblastí, přičemž každá z nich má svůj vlastní okruh. I když jsou vzájemně propojeny páteřní Moravskou vinnou stezkou, každý okruh lze chápat jako samostatný regionální produkt. Síť tak dále tvoří ještě stezky: Mikulovská, Znojemská, Velkopopovická, Kyjovská, Bzenecká, Mutěnská, Strážnická, Uherskohradišťská, Brněnská a Vinařská stezka Podluží. Díky tomu se návštěvníkům nabízí možnost výběru z jednodenních i vícedenních výletů za poznáním folkloru, vína a památek v oblasti od Znojma až po Uherské Hradiště.
Nikdo na to nechce být sám
Hlavním koordinátorem produktu v kraji je zmíněná Nadace Partnerství. Je to logické – subjekt, který se na rozvoji projektu podílel více než dvacet let, má pro jeho převtělení do plnohodnotného mezioborového produktu, tak jak je chápe agentura CzechTourism, nejlepší předpoklady. Jelikož je tematika vína a vinařské turistiky, stejně jako cykloturistiky, dostatečně široká, do projektu je zapojeno nejen více než 200 zařízení s certifikací „Cyklisté vítáni“, ale dále i řemeslníci, producenti regionálních potravin a samozřejmě i vinaři. Specializovaných a certifikovaných poskytovatelů služeb vinařské turistiky, jako jsou vinařství, sklepy, vinárny, restaurace s vínem a poskytovatelé ubytování s vinařskou tematiku, je v projektu začleněna zhruba stovka. A ti všichni se nacházejí ve více než 250 vinařských obcích na Moravě, s nimiž Nadace Partnerství navázala spolupráci a které se staly hned od počátku vývoje projektu klíčovým partnerem. Přestože je produkt poněkud nezvykle v rukou nadační společnosti, důležitým společníkem zůstává samozřejmě také kraj. „Od roku 2018 je mezi Nadací Partnerství a Jihomoravským krajem podepsaná smlouva o spolupráci a spolufinancování rozvoje produktu Moravských vinařských stezek. Produkt je trvale integrován do nabídky turistických produktů a služeb v marketingových aktivitách a výstupech Jihomoravského kraje,“ popisuje dále produktová karta.
Pro koho je určen
I když produkt zaštiťuje claim, že nabízí aktivní dovolenou, která není omezená kondicí nebo nákladným sportovním vybavením, chtěl by jako své cílové skupiny oslovit hlavně mladé turisty. Konkrétně mladé a svobodné lidi ve věku 15–25 let, kteří rádi vyrážejí na výlety ve skupinách s partou přátel, vyhledávají zábavu a doprovodné akce. Dále aktivní bezdětné cestovatele ve věku 25–35 let, kteří rádi kombinují pohyb v přírodě s poznáváním a regionální gastronomií včetně vinařství. Neopominutelnou cílovou skupinou jsou ale samozřejmě i rodiny s dětmi. Nebudeme si nic nalhávat, tuto kategorii mají jako svého ideálního návštěvníka vytipovaného snad všichni. V menší míře pak bude produkt cílit na lidi ve středním a starším věku, kteří hledají sportovní vyžití kombinované s gastronomickými zážitky. I když se na ně produkt zaměřuje spíše okrajově, zajímavým by se mohl stát i pro seniory. Tito turisté totiž obecně plánují své dovolené mimo hlavní turistickou sezonu, což přímo koresponduje se skutečností, že produkt by neměl být nabízen během léta. Preferovanou sezonou jsou dle jeho koordinátora spíše jarní a podzimní měsíce. To je jednak k toho důvodu, že v létě se jižní Morava s nedostatkem turistů opravdu nepotýká, a jednak kvůli harmonogramu pěstování a sběru vinné révy.
 |
 |
Co se týká zdrojových trhů, produkt je hledá na stejném místě, kde se prapůvodně inspiroval – u zásadních evropských vinařských destinací. Primární cílení je v tomto případě směrováno na domácí návštěvníky a dále pak i na klientelu z blízkých trhů, jako jsou Německo, Polsko, Rakousko a Slovensko či na cestovatele z Nizozemska či Švýcarska. Především se tedy jedná o evropský trh, což je vcelku logické, jelikož pěstování vinné révy a její zpracování má na starém kontinentě opravdu hlubokou tradici. Produkt proto bude komunikován kromě češtiny i v angličtině, němčině, polštině, nizozemštině a francouzštině.
Prodává víno a cyklistika?
Význam Moravských vinařských stezek jako životaschopného mezioborového produktu je jednoznačný. Podtrhuje ho třeba i jeho zařazení do propagační kampaně agentury CzechTourism v kategorii aktivní turistiky, který probíhala mezi lety 2013 až 2015. A ve zmíněném roce 2015 byly Moravské vinařské stezky navíc uvedeny jako TOP produkt České republiky v kategorii aktivní turistiky do nabídky zahraničních zastoupení. Především proto, že jsou komplexním projektem, který nejen využívá, ale zároveň i spoluvytváří turistickou nabídku regionu a výrazně přispívá k návštěvnosti jižní Moravy. Zůstává tedy možná trochu s podivem, že se produkt prozatím nedaří naplno prodat. „Formální spolupráce s cestovními kancelářemi nebo agenturami se nepodařilo navázat. Řada z nich však využívá všechny dostupné služby existující na území pokrytém Moravskými vinařskými stezkami. Nabídky cestovních kanceláří obsahují balíčky tematicky zaměřené na cykloturistiku nebo vinařskou turistiku,“ konstatuje produktová karta s tím, že tematika vína a cyklistiky je obsahem většiny pobytů, návštěv a cest na jižní Moravu. Jedná se však ve většině případů o individuální turistiku, kdy si cestu plánuje samotný turista a po službách či nabídce cestovních kanceláří zrovna nepátrá. A velmi podobné je to i v rámci incomingu. „Z nabídky cestovních kanceláří pro zahraniční klientelu lze nalézt tematické balíčky s vínem pouze u CK Greenways Travel Club a AVE tours,“ doplňuje karta.
Jak tomu bude do budoucna a zda se podaří produkt v nějaké formě a podobě do nabídky cestovních kanceláří protlačit, se teprve uvidí. Je však třeba říci, že pro koordinátora projektu tato skutečnost aktuálně „bolavou patou“ není. Jeho pozornost je upřena spíše k optimalizaci sítě Moravských vinařských stezek a jejímu přizpůsobení aktuálním požadavkům cykloturistů, koordinaci společného marketingu, zvyšování kvality služeb a organizování dalších regionálních turistických eventů. Jak jsme totiž naznačili na začátku, nedílnou součástí produktu jsou tematické akce, které do kraje lákají nezanedbatelné množství návštěvníků. Jen v kalendáři Moravských vinařských stezek je jich k výběru více než 500.
Foto: Moravské vinařské stezky, Shutterstock.com