Čtrnáctý únor, tedy svátek svatého Valentýna, motivuje už několik let Čechy k cestování. Z pohledu cestovních kanceláří je svátek kněze, který zemřel mučednickou smrtí, symbolickým otevřením sezony poznávacích zájezdů a eurovíkendů. Letos připadá 14. únor na neděli, proto lze očekávat zvýšený zájem hlavně o prodloužené víkendy v zahraničí.
V období svatého Valentýna cestují nejčastěji mladší lidé. „Mladá generace se vyznačuje kreativitou a odvahou, navíc je dobře vybavena po jazykové stránce. Při volbě valentýnských pobytů se proto nijak neomezuje,“ míní Michal Tůma z cestovní agentury Invia. Podle Hynka Špinara, mluvčího cestovní kanceláře Čedok, jsou s valentýnskými romantickými pobyty spojeny především tradiční evropské metropole. V posledních letech byla nejoblíbenější destinací Paříž. Romantické město doslova vévodilo v prodejích víkendových pobytů.

Je tak otázkou, zda teroristické útoky z loňského listopadu žebříčkem popularity cílových destinací v období svátku zamilovaných nějak zamíchají. „Myslím si, že nikoli. K útokům může dojít kdekoli v Evropě a zamilované české páry si nechtějí nechat ukrást romantiku na Eiffelově věži,“ míní Jan Osúch, mluvčí cestovní kanceláře Fischer. Podle ředitelky portálu Dovolena.cz Evy Sedlmajerové však popularita Paříže klesla. „Aktuálně pozorujeme nižší poptávku ze strany klientů. Může to být ovlivněno nejen událostmi poslední doby, ale také tím, že řada klientů už nejen francouzskou metropoli, ale i další velká města v západní Evropě v minulosti navštívila a nyní chce objevovat i jiná místa.“ Její slova potvrzuje mluvčí cestovní kanceláře FIRO-tour Eva Němečková, podle které se zájem přesunul na Řím a Benátky. Ostatní cestovní kanceláře přidávají i další destinace – Barcelonu, Lisabon, ze vzdálenějších pak Istanbul.
Táhne exotika, hlavně pobyty u moře
V období Valentýna si Češi oblíbili nejen eurovíkendy v evropských městech, ale především pobytové zájezdy do exotických destinací. „V naší cestovní kanceláři byl a je v období Valentýna zájem hlavně o exotickou dovolenou – Maledivy, Mauritius, Dominikánskou republiku a Kubu,“ dodává Eva Němečková. Roste poptávka také po Spojených arabských emirátech, které jsou pro Čechy jednou z nejdostupnějších exotických lokalit.
Ti, kdo chtějí na svatého Valentýna vycestovat do zahraničí, mají svůj zájezd už koupený většinou na začátku ledna nebo ještě dříve. Na nabídku last minute u valentýnských pobytů nečekají.
|
 |
 |
 |
Podle analýzy cestovní agentury Invia dokonce 65 % turistů preferuje v období Valentýna lyžařské zájezdy a 35 % turistů míří na pobytové zájezdy k moři, zejména do exotických zemí. Zájem o exotickou dovolenou se podle dostupných údajů oproti loňsku zvýšil o dva procentní body. Ale Češi vyrážejí i do hor. „Z lyžařských středisek je na druhý únorový víkend největší poptávka po italských Alpách, které tvoří 38 % z prodeje zájezdů. V případě exotických zemí pak vede Thajsko s podílem na celkové poptávce 5,5 %. Zájem o dovolenou v Thajsku se meziročně téměř ztrojnásobil,“ dodává Michal Tůma. Zájem o exotickou dovolenou především u mladších párů vypozorovala také ředitelka portálu Zájezdy.cz. „To ale platí pouze v případě, že cena vyhovuje předem stanovenému rozpočtu, pak si svůj pobyt spojí s tímto svátkem rádi. Starší generace svátek svatého Valentýna tolik neprožívá. Termín svátku zamilovaných navíc připadá na období jarních prázdnin, do sezony hor. Proto rodiny s dětmi i lyžaři míří především na hory,“ upozorňuje Eva Sedlmajerová. Letos ale roste také zájem o romantické pobyty v České republice spojené třeba s wellness procedurami.
V hlavní roli romantika
Právě důraz na romantiku, a to i v rámci doplňkových služeb, požadují klienti speciálně v období Valentýna. V případě eurovíkendů je pak zájem o letecké zájezdy s ubytováním v širším centru města, aby turisté nemuseli trávit mnoho hodin v městské hromadné dopravě. U exotických zájezdů roste obliba i dalších nadstandardních služeb. „Klienti mají zpravidla zájem o luxusnější nebo romantičtější ubytování, požadují například květiny na pokoj, zajištění večeře na pláži či degustační menu anebo wellness služby,“ vyjmenovává Eva Němečková. Často také samotné hotely připomínají svým hostům svátek zamilovaných formou speciálních dárků a romantických pozorností na pokoji.
Nákup s předstihem
Ti, kdo chtějí na svatého Valentýna vycestovat do zahraničí, mají svůj zájezd už koupený většinou na začátku ledna nebo ještě dříve. Jak potvrdily všechny oslovené cestovní kanceláře, jejich klienti na nabídku last minute u valentýnských pobytů na prodloužený víkend v Evropě nebo do exotických destinací nečekají. Pobyty rezervují i s několikaměsíčním předstihem. Pokud cestují po České republice, nakupují zhruba měsíc dopředu, druhá vlna pak výjimečně využije last minute zájezdy. „Většina valentýnských zájezdů se prodává s předstihem,“ potvrzuje mluvčí cestovní kanceláře Čedok Hynek Špinar. Klienti portálu Dovolena.cz pak podle Evy Sedlmajerové dokonce nehledí ani na to, aby termín zájezdu připadal přímo na svátek svatého Valentýna.
Zamilovaní nakupují letenky a autobusové jízdenky
Zákazníci na Valentýna nekupují pouze eurovíkendy a zájezdy, ale také letenky a jízdenky. Zájem o letenky na únor a březen je podle ředitelky prodeje letenek STUDENT AGENCY Věry Janičinové srovnatelný s minulými roky. „Klienti typicky volí kratší pobyty na 4 až 5 dnů v Evropě – největší poptávka je po letenkách do Barcelony, Lisabonu, Říma nebo také do Athén. Část zákazníků v tomto období vyráží i na delší pobyty především do exotických destinací. Nejvyhledávanějšími cíli jsou tropické ráje, které jsou pro romantiku ve dvou jako stvořené – Maledivy, Bali, Thajsko, z bližších destinací pak vede Dubaj, kde mohou spojit romantický pobyt s koupáním a s nákupy,“ dodává. Každoročně v období kolem svátku všech zamilovaných se zvyšuje také zájem o jízdenky do evropských metropolí. „STUDENT AGENCY pro svoje klienty připravila speciální valentýnskou nabídku Druhý cestuje zdarma. Při nákupu jízdenek pro dvě osoby do Říma, Londýna, Berlína, Paříže, Krakova a dalších měst od nás klienti dostanou jednu zdarma,“ říká ředitelka autobusové dopravy STUDENT AGENCY Ivana Kašická.
Speciální nabídky, které budou směrovány právě na období svátku svatého Valentýna, plánují i letecké společnosti Air France a KLM. „Přesné podmínky v tuto chvíli ještě neznáme,“ řekl v polovině ledna František Šiling, country manager Air France – KLM pro Českou republiku a Slovensko. „Ale až do 26. ledna (uzávěrka tohoto vydání byla v půli ledna, pozn. red.) probíhá kampaň Air France i KLM s názvem Dream Deals, v rámci které nabízíme skvělé nabídky do více než 80 destinací po celém světě. Zákazníci si tedy mohou již nyní z této nabídky vybrat vhodný valentýnský dárek,“ dodal. Mezi nejoblíbenější destinace obou dopravců v polovině února patří hlavně Paříž, Amsterodam, New York, Šanghaj, Los Angeles, Miami, Havana, Kuala Lumpur, Rio de Janeiro nebo São Paulo. „Po teroristických útocích v Paříži loni 13. listopadu zachovala Air France svůj letový řád. V listopadu i prosinci jsme zaznamenali určitý pokles cestujících na letech do Paříže, což je běžná situace po podobných tragických událostech. Momentálně je ale příliš brzy předjímat zájem o lety do Paříže v prvních měsících tohoto roku,“ uzavřel František Šiling.
Pokud zamilovaný pár poletí na svatého Valentýna některou z linek KLM, může svému protějšku připravit romantické překvapení. Dárek, který lze vybrat z nabídky pozorností na webu https://wannagives.klm.com, předají letušky obdarovanému přímo na palubě letadla nizozemské letecké společnosti.
Foto: Thinkstockphotos.com