Nabízet pouze hřiště nestačí

Golf jako sport je v posledních letech velmi populární, je to do určité míry módní záležitost, a jak už to bývá, stal se z něj celosvětově i velmi dobrý byznys. České republice se před dvěma lety povedl vpravdě husarský kousek, když byla na veletrhu ve španělském Madridu oceněna jako „neobjevená golfová destinace“. Jak ale ukázaly následující měsíce, bylo toto uznání poněkud předčasné, protože jako golfová destinace jsme nebyli zejména na zahraniční golfové turisty připraveni. O tom, jak tuto situaci napravit, i o tom, jak může golf vylepšit ekonomickou situaci hotelů, se hovořilo 23. 9. na semináři Golfový turismus v hotelovém průmyslu.

Není náhodou, že myšlenka uspořádat seminář, na kterém by se podělili o své zkušenosti profesionálové z oboru hotelnictví a golfu, se zrodila v Asociaci hotelů a restaurací ČR. Hlavním partnerem, který celou tuto akci zastřešil, byl CzechTourism, agentura, která se všemi prostředky snaží prosadit Českou republiku jako zemi golfu zaslíbenou. Dlouhý seznam přednášejících, ve kterém se to jen hemžilo prezidenty, byl dalším předpokladem odborné úrovně jednotlivých příspěvků. Moderátor semináře v osobě prezidenta AHR ČR Pavla Hlinky pak dával záruku, že všichni přednášející dodrží časový harmonogram. A tak se téměř stovka účastníků semináře sešla brzy po ránu v restauraci Golf Resortu Kunětická Hora, která se pro tento den proměnila na malý kongresový sál. Kdo očekával, že si z Kunětické Hory odnese seznam partnerů, se kterými bude dělat golfový byznys, byl asi zklamán. V každém případě byl ale seminář výbornou kuchařkou.

Je více než symbolické, že v prvním příspěvku prezentovala marketingovou strategii agentury CzechTourism Denisa Čermáková, koordinátorka golfového turismu. Kromě pořádání presstripů pro zahraniční novináře a golfové touroperátory nabízí CzechTourism českou golfovou republiku formou nákupu inzertní plochy v tištěných médiích i na zahraničních webových stránkách, v tomto období zejména v Německu, Nizozemsku a Skandinávii. Důležitou formou spolupráce je podpora na golfových turnajích, např. Golf Travel Tour 2008 apod.

Zajímavým pohledem na danou problematiku přispěl viceprezident České golfové federace (ČGF) Jan Herman. Potvrdil mimo jiné, že golf je u nás na vzestupu a nyní je již mezi deseti nejoblíbenějšími sporty v ČR. Snahou ČGF je dostat golf mezi prvních pět sportů. Neustále vznikají nová hřiště a mezi 80 hřišti máme několik velmi kvalitních, o čemž svědčí i návrat turnaje evropské PGA do Čech – Čeladná, 2009. Podle Jana Hermana se na golfovém turismu nedá postavit incoming v ČR. V tuto chvíli nemají zahraniční hráči mnoho důvodů k tomu, aby k nám přijeli si zahrát golf. Služby kolem golfu mnohdy nejsou na odpovídající úrovni a kromě hřiště je nutné nabízet i regionální atraktivity, zábavu, památky atd. – tato nabídka stále chybí. Na druhé straně bychom neměli zapomínat na domácí hráče, protože stoupá poptávka po přenocování našich golfistů.

Třetím řečníkem v pořadí byl Tomáš Kulman z KPMG. Pokud někdo z přítomných čekal, že se bude při tomto příspěvku nudit, byl asi příjemně překvapen. Suchá statistická čísla totiž v podání Tomáše Kulmana dostávají úplně jiný rozměr a stejně tomu bylo i tentokrát. Společnost KPMG zpracovala pro CzechTourism výzkum, jehož cílem bylo stanovit poprvé alespoň přibližný počet zahraničních hráčů golfu, kteří přijíždějí do ČR primárně za účelem hry na českých hřištích, a další základní informace týkající se jejich charakteristik a chování. Z výsledků výzkumu alespoň některé zajímavosti: vloni hrálo v ČR 13 000 až 15 000 zahraničních golfistů; 40 % zahraničních hráčů bylo ve věku nad 50 let; 13 % v rozmezí 41 až 50 let; 52 % strávilo v ČR tři až pět dní; 43 % více než pět dní; téměř 80 % golfových turistů odehrálo více než jedno hřiště; 35 % hrálo hřiště tři atd. – kompletní výsledky statistického šetření o příjezdové golfové turistice najdete na www.czechtourism.cz .

Po záplavě čísel, koláčů a grafů přišly na řadu informace z prostředí ryze golfového. Zatímco prezident Royal Golf Clubu Mariánské Lázně Oldřich Dobrman naznačil konkrétní možnosti, jak nabízet golfové hřiště, od zkvalitnění služeb přes cenovou politiku až po programové balíčky, ředitel Golf Parku Plzeň Radek Běláč se s přítomnými podělil o své zkušenosti se zahraničními hráči z různých destinací. Zajímavé bylo i porovnání tuzemských a zahraničních hřišť. Oba pánové se shodli na tom, že hřiště u nás jsou srovnatelná se zahraničními, ale je nutné zvýšit kvalitu služeb a personálu.

Zatímco účastníci semináře – hráči využili příležitosti a zahráli si na nádherném hřišti, účastníci – negolfisté zkoušeli své štěstí pod vedením trenéra na greenu

Svým nezaměnitelným způsobem se o své dlouholeté zkušenosti golfového hráče a hoteliéra v příspěvku Propojení golfu a golfového turismu z pohledu hoteliéra podělil Jan Filip, ředitel hotelu Holiday Inn Prague Congress Centre. Marie Jehličková, prezidentka CGTA, seznámila účastníky s posláním asociace a nabídla hotelům konkrétní spolupráci při tvorbě programů pro zahraniční touroperátory. Jak přistupovat v golfové klubovně k obchodu s vínem – to byl poslední příspěvek před polední přestávkou v podání Jiřího Markuzziho. Jeho mnohaleté zkušenosti golfového hráče i vinaře byly překvapivě jednoznačné – golfisté žádají často velmi jednoduchou nabídku gastro i nápojů. Osvědčila se zejména nabídka kvalitních domácích vín.

O nutnosti věnovat čas komunikaci s médii – s touto výzvou se na zástupce golfových hřišť obrátil v odpoledním programu Čeněk Lorenc, šéfredaktor Golf Digest C&S. Petr Albert, ze společnosti AMSA 2002, se následně ve svém vystoupení pokusil definovat golfistu. Mnoho z nás to svádělo k lacinému přirovnání, že golfista je člověk, který neustále opakuje slova „kdyby“ a „do pr…“. Petr Albert však ukázal pohled mnohem hlubší, a to jak komerční, tak lidský.

 Někteří účastníci se věnovali
dané problematice
s velkým zaujetím

Jiní pozorně naslouchali…

Když jsem ráno mezi přednášejícími spatřil jméno Michala Vevery, HR a Training Managera hotelu Holiday Inn Prague Congress Centre, byl jsem zvědav, jak dokáže košatost svých myšlenek a obrovské množství vědomostí a znalostí vtěsnat do vymezeného času 20 minut, protože každé téma dokáže Michal Vevera zpracovat na samostatný dvoudenní seminář, plný hodnotných a důležitých informací. Moto jeho příspěvku by klidně mohlo znít „Trénovaný zaměstnanec = spokojený zákazník“, což platí bezpochyby v hotelovém, restauračním i golfovém průmyslu. Stejně jako jeho předřečníci i pan Vevera zdůraznil důležitost lidského faktoru ve službách. Podle něj je pravidelný trénink zaměstnanců nutný, protože zaměstnanci jsou vizitkou naší firmy, našeho oboru, naší republiky.

Závěrečné slovo na semináři dostal „domácí“ Petr Čermák

Závěrečné slovo na semináři dostal „domácí“ Petr Čermák, ředitel hotelu Golf Resortu Kunětická Hora. Během celého dne několikrát zazněla myšlenka celoročního využití golfového resortu, nutnost nabízet kromě hřiště i jiné aktivity, atraktivity, balíčky. Při pohledu z okna klubovny všichni účastníci viděli, jak to vypadá ve skutečnosti. Golf Resort Kunětická Hora, otevřený v roce 2007, má všechno, co potřebuje k provozu a existenci, ale uvědomuje si, že musí nabízet mnohem víc než 18 jamek a čtyři simulátory, stylovou restauraci a komfortní zázemí šaten a sprch. A tak již nyní, rok po otevření, zde znovu panuje čilý stavební ruch a buduje se kongresové centrum, wellness, hala na tenis a beachvolejbal, kapacita hotelu se rozroste na 60 pokojů ze současných 21 – termín dokončení je jaro 2009. Držíme palce a těšíme se otevření multifunkčního centra.

-pf-
Foto: Petr Frindt a Václav Stárek

Nejnovější články z rubriky
Warning: Undefined array key 0 in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 264

Warning: Attempt to read property "name" on null in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 264


Warning: Undefined array key 0 in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 267

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 267
Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Tři pilíře německé propagace a pár zajímavých čísel

Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.

Číst více