Kdo jsou, a co chtějí tzv. globe shoppers? Nakupování suvenýrů, oblečení či luxusních doplňků je pro některé skupiny turistů neodmyslitelnou součástí jejich dovolené. „Dobrý nákup" je poté kritériem hodnocení celé dovolené v dané lokaci. Institut turismu agentury CzechTourism zpracoval na základě dat společnosti Global Blue přehled aktuálních trendů v nákupním turismu.
V některých kulturách se od člověka, který se vydává na delší cestu, přímo očekává, že svým blízkým přiveze hodnotné dárky. Jinde je nakupování možností pro odpočinkové trávení volného času či příležitostí pro výhodný nákup zboží, které je na domovském trhu dražší či nedostupné. Nejvíc financí jsou v navštívených destinacích ochotni utratit turisté z Číny, Ruska a USA, Indonésie a Japonska.
Nejoblíbenějšími destinacemi top shopperů jsou Francie, Velká Británie, Itálie, Singapur a Německo. V nákupních taškách nejčastěji končí oděvy, obuv, šperky a hodinky luxusních značek, a dále také spotřební elektronika.
„Čínští turisté jsou nejčastěji vzdělaní, nezávislí, nároční a chtějí být stále on-line. Předpokládá se, že v budoucnu vycestuje do zahraničí každý rok přes 200 milionů turistů, polovina z nich přitom patří ke střední třídě. Cestují především mladší ročníky a zásadní je pro ně rychlá obsluha, jasné podmínky prodeje, možnost platit čínskou kreditní kartou, ale také Wi-Fi dostupné i v místě prodeje a možnost se v obchodě vyfotit s vystaveným zbožím. Kvůli jazykové bariéře vyžaduje čínský turista obrázkové menu v restauracích, kde chce být opět on-line," přibližuje čínské nákupní zvyklosti v zahraničí Markéta Vogelová z Institutu turismu. Od čínských turistů se očekává, že přivezou svým příbuzným a přátelům z Evropy hodnotné dárky, proto ocení tipy na dárky známých značek. Výjezdový cestovní ruch zaznamenává v Číně stálý vzestup, od roku 2002 stoupl o úctyhodných 1 000 procent. Čínští globe shoppers cestují nejraději do Francie, Německa, Singapuru, Velké Británie a Itálie. „Ruští globe shoppers jsou většinou mladší a dobře jazykově vybavení. Jsou spontánní a extrovertní. Chtějí být především rychle obslouženi, aniž by je někdo příliš obtěžoval. Ze studie vyplynulo, že jsou pro prodavače komplikovanými klienty – mohou být konfliktní, ve výsledku ale utrácejí značné částky," dodává Vogelová.
Studie se zaměřila mimo jiné i na nákupní zvyklosti turistů ze Středního východu či z Brazílie. Arabští turisté ocení především správný bonton, formalitu a zdvořilost. Oceňují pohostinnost, ale nechtějí být do nákupu tlačeni – rádi si vše trpělivě promyslí. Turisté ze Středního východu pro své nákupy potřebují především soukromí (ženy obsluhovány ženami) a projev úcty ke skupině přicházející utrácet peníze. Úcta by přitom měla zachovávat správný bonton – nejstarší muž ze skupiny by měl být osloven jako první. „Dostatek času a pohodlí k promyšlenému zvážení nákupu, to je pro arabské turisty zásadní. Pozornost a péči vyžadují i např. brazilští turisté, kteří ovšem, na rozdíl od Arabů, očekávají vzrušení a akci – značky, barvy, vzrušení, hudbu. Brazilští globe shoppers jsou velmi sebevědomí a rádi nakupují v celých skupinách. Nákup je pro ně akční společenská událost, v jejímž rámci je jim věnována veškerá péče. Vřelá konverzace by se v případě brazilských turistů ovšem měla vyhnout jakýmkoliv otázkám na politické dění v Brazílii, zaměstnanost apod.," dodává ke sledovaným trendům zámořských globe shoppers Markéta Vogelová z Institutu turismu agentury CzechTourism.
Text: -CzT-
Foto: David Marvan / CzechTourism