Nákupy na letištích neomezeně

Společnost UG Air, a. s., je součástí skupiny Unimex Group a na pražském letišti působí jedenáctým rokem jako provozovatel již 10 prodejen Duty Free & Travel Value. Každý, kdo v poslední době nějakou z těchto prodejen navštívil a odnesl si něco voňavého či dobrého, na vlastní kůži pocítil, jakých bezpečnostních změn doznala pravidla cestování letadlem. Na více jsme se zeptali Kryštofa Kmocha, manažera UG Air.

Vloni byla na letištích EU zavedena nová bezpečnostní opatření. Nakolik se dotkla vašeho působení coby provozovatele letištních prodejen Duty Free & Travel Value?
Zpočátku byl tento systém pro zákazníky složitý, není se ani čemu divit, že z něj měli obavy. V médiích se objevovaly zprávy, že si nesmí do letadel brát tekutiny nebo že jim jejich věci budou zabaveny na přestupních letištích apod. Na veškeré zboží, které je možné nakoupit v tranzitním prostoru, se základní bezpečnostní opatření, která byla předmětem diskuse, nevztahují. Šlo hlavně o tekutiny a gely, které si cestující brali už z domova. Nicméně zboží, které je součástí bezpečnostních opatření, jako jsou tekutiny, gely, kosmetika apod., které si cestující koupí až v neveřejném prostoru, podléhají zcela jinému režimu.

A jakému?
V první řadě cestující nejsou nijak omezeni, kolik zboží si mohou nakoupit. Pouze musí být prokázáno, že nakoupené zboží pochází z našich prodejen, tzn. musí být zabaleno v bezpečnostních taškách společně s účtenkou. A právě toto řešení bylo zpočátku trochu nešťastně ošetřeno. Na všech evropských letištích nebyl stanoven jednotný systém, takže každé letiště mělo odlišné postupy a v některých případech nastávaly na přestupních letištích komplikace. Stávalo se třeba, že bezpečnostní agentury, které na daném letišti působily, nebyly ochotné akceptovat způsob balení zboží z ostatních letišť. Čas od času tak docházelo ke komplikacím, nicméně my jsme samozřejmě veškeré náklady přenesli na sebe. Pokud byl nákup zabaven, vrátili jsme klientovi peníze či jsme se dohodli na jiné kompenzaci.

Koncem roku 2007 byla naštěstí přijata jednotná pravidla.
Ano, 28. října 2007 došlo k zavedení jednotného systému balení zboží na všech evropských letištích. Dnes je specifikováno, jakým způsobem má balení zboží probíhat. Zboží musí být uloženo do speciálních tašek, na nichž je vyznačeno, z kterého letiště pocházejí, a mají jasně definované bezpečnostní prvky. V momentě, kdy se taška uzavře, nemůže dojít k jejímu otevření, protože na ní je speciální mechanismus, který to nedovolí. Uvnitř tašky musí být účtenka, jež prokazuje, že zboží je od nás. Ostatní evropská letiště, a to je podstatná změna, musí tento způsob akceptovat. V současnosti se tedy již cestující nemusí ničeho obávat.

Kolik klient za bezpečnostní tašku zaplatí?
Klient v našich prodejnách za tašku neplatí, vše hradíme my. Ano, jsou to pro nás samozřejmě zvýšené náklady, protože výroba takové bezpečnostní tašky je velmi drahá, ale nechceme přenášet náklady spojené se zavedením nových bezpečnostních opatření na naše klienty.

Bezpečnostní uspořádání pražského letiště je díky dvěma rozdílným terminálům trochu specifické. Můžete popsat, jak nákup ve vašich prodejnách probíhá na každém z nich?
V Terminálu 1, který dnes slouží pro země mimo schengenský prostor, se prodejny nacházejí v prostoru, do nějž se cestující dostává, ještě než prochází bezpečnostní kontrolou k letadlu. Je to sice neveřejný prostor, ale nejedná se o prostor SRA (Security Restricted Area), který je až za bezpečnostní kontrolou cestujících. Takže pokud klient odlétá z Terminálu 1, musíme mu veškeré zboží v rámci bezpečnostních opatření zabalit do bezpečnostní tašky. On poté bezpečnostní tašku předloží do rentgenu bezpečnostní kontrole a ta ho samozřejmě bez problémů pustí. Pokud přestupuje na dalším letišti nebo dokud se nedostane do cílové destinace, musí tašku nechat uzavřenou.
Terminál 2 je koncipovaný tak, že bezpečnostní kontrolou procházíte hned za kontrolou palubních vstupenek, tzn. prostor, kde se nacházejí prodejny, je zóna SRA, kde už kontrolou před vstupem do letadla neprocházíte. Zde tedy balit zboží nemusíme. Ale pokud klient dále přestupuje na jiném letišti, musí personál upozornit, aby mu zboží zabalil. Naši zaměstnanci se samozřejmě ptají, ale i klient sám by měl vědět, že na přestup musí být zboží zabaleno. Takže i tady při přestupu balíme zboží jako na Terminálu 1. A jak už jsem řekl, všechna letiště tento způsob balení musí akceptovat.

Avšak existuje ještě jedna výjimka – pro lety do USA, je to tak?
Ano, lety do USA jsou z Terminálu 1 a bohužel v tomto případě platí speciální opatření. USA totiž neakceptují způsob balení zboží z celé Evropy. Vše je posuzováno, jako by to byly věci pro osobní potřebu. Platí tedy pravidla: maximální objem jedné tekutiny nebo gelu může být 100 ml, musí být zabalen v sáčku o obsahu 1 litr. V případě, že si někdo chce nakoupit v našich prodejnách parfém, musí vědět, že všechny tekutiny je třeba odbavit. Probíhá to tak, že si koupí parfém a vloží jej do sáčku pro personální potřeby, přičemž musí splňovat limity, které jsem zmínil. Tento systém je trochu neobratný, ale doufáme, že bude výjimka do USA brzy zrušena.

Dnes máte na pražském letišti 10 prodejen, některé z nich doznaly významných změn…
Ano, loni v březnu jsme otevřeli prodejnu s výběrem nejžádanějšího zboží u příletové pasové kontroly v Terminálu 1. Klienti mohou nakupovat v této prodejně rovněž při příletu, takže nemusí cestovat na dovolenou či služební cestu s nákupem, mohou si nakoupit také při návratu. Navíc je prodejna od loňského léta otevřena nonstop. V září 2007 jsme otevřeli novou prodejnu v Terminálu 2 u východu k letadlům GATE D5, kde nabízíme optimální mix zboží, od oblíbené kosmetiky, alkoholu, cukrovinek a tabákových výrobků až po módní zboží značky Esprit a značkové kabelky. V letošním roce se nám podařilo v Terminálu 1 před prstem A rozšířit naši parfumerii ze 140 m2 na 287 m2. Celá prodejna je velmi moderní, prostorná, působí vzdušně a rovněž jsme se setkali s velmi pozitivními ohlasy od našich zákazníků, zejména pokud jde o logické rozmístění značek a druhů kosmetiky. Klienti zde najdou vše z oblasti kosmetiky, co mohou v parfumeriích očekávat.

Hádám, že tímto výčet novinek nekončí.
Máte pravdu, v červnu jsme zprovoznili nové webové stránky, kde budeme aktuálně informovat o všem novém, co se v našich prodejnách děje. Velkou výhodou je, že jsou napojeny na náš interní počítačový systém, tzn. veškeré výrobky, které klient může vidět na webových stránkách, jsou v souladu s tím, co máme na našich prodejnách. Data se aktualizují každý den, takže všechno zboží, které nově zařadíme do sortimentu, tam klienti najdou. Mohou si filtrovat seznamy zboží podle značek, sortimentu a dalších kategorií. Informujeme samozřejmě o produktech ve speciálních měsíčních akcích, vybraných novinkách a aktualitách z našich prodejen. Klienti si mohou určit měnu, v které chtějí ceny výrobků zobrazovat. Je zde také umístěn přehled a mapka prodejen v jednotlivých terminálech, ale třeba i náhled toho, jak prodejna vypadá. Pokud se zájemce zaregistruje, může být o všech aktualitách, akcích a novinkách informován elektronickou poštou.

Hned v úvodu jsme mluvili o bezpečnostních opatřeních, najdou lidé nějaké základní shrnutí i na vašem webu?
Ano, samozřejmě tam jsou velmi detailní informace o všech bezpečnostních pravidlech. Již dopředu se tedy mohou informovat o tom, co je na letišti čeká.

Zaslechla jsem, že na webových stránkách bude možné provést jakýsi „přednákup“. Co je na tom pravdy?
Je to skutečně tak, jedná se o zcela novou věc. Klienti si budou moci připravit nákup ještě před svým odletem a poté, co se dostaví na letiště, si ho pouze vyzvednout. Často se nám totiž stává, že klient se zdrží při odbavení nebo průchodu pasovou kontrolou a už nestihne navštívit naše prodejny. Také máme spoustu zákazníků, kteří do prodejen chodí s lístečky od svých manželek či známých a hledají, co mají koupit. A na všechny tyto případy jsme mysleli, když jsme připravovali možnost připravení nákupu zboží ještě před cestou na letiště. Pohodlně si tedy doma, musí to však být minimálně 12 hodin před odletem, připravíte nákup. Součástí je i registrace vašeho letu, tzn. s jakou společností letíte, z jakého terminálu, v kolik hodin si zhruba nákup vyzvednete apod. Pokud toto proběhne, vybíráte si zboží do košíku podobně jako u jiných internetových obchodů. Následně odešlete objednávku a my ve stanovený čas necháme nákup připravený v prodejně. Klient se tedy nezdržuje dlouhým vybíráním, předloží palubní vstupenku, zaplatí a dostane své zboží.

A je možná platba přes internet?
Platba přes internet v našich prodejnách zatím není možná a v budoucnu pravděpodobně ani nebude, jelikož to nedovolí celní předpisy. Existuje stále podmínka, že zákazník musí po nákupu zboží předložit platnou palubní vstupenku, takže platba a vyzvednutí nákupu na letišti musí vždycky proběhnout přímo v prodejnách.

Na závěr mi dovolte jednu otázku: ve všeobecném povědomí je, že ceny za nealkoholické nápoje jsou na letištích přemrštěné. Nabízejí vaše prodejny sortiment za rozumné ceny, které by to vyvracely?
Ano, v našich prodejnách mohou klienti jako doplňkový sortiment najít nealkoholické nápoje za normální ceny, jež jsou běžné na benzinových pumpách nebo v centru města, a týká se to i piva. Takže se snažíme toto tvrzení vyvracet.

-vho-
Foto: Vlasta Holéciová

www.travel-value.cz

Nejnovější články z rubriky
Warning: Undefined array key 0 in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 264

Warning: Attempt to read property "name" on null in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 264


Warning: Undefined array key 0 in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 267

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 267
Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Tři pilíře německé propagace a pár zajímavých čísel

Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.

Číst více