Národní program podpory cestovního ruchu 2010–2013 a jeho pokračování

 Program určený na podporu domácího cestovního ruchu zaměřeného na sociální cestovní ruch, snížení sezonnosti a rozšíření infrastruktury poskytovatelů služeb cestovního ruchu bude pokračovat i v dalším období.

Národní program podpory cestovního ruchu –
rekapitulace 2010–2013

Národní program podpory cestovního ruchu byl schválen v roce 2009 na období 2010 až 2013, a je proto čas na malé bilancování toho, jak a kam byly prostředky státního rozpočtu v rámci Programu za čtyřleté období vloženy. V Programu se vystřídaly 2 podprogramy – v roce 2010 podprogram Cestovní ruch pro všechny a v letech 2011 až 2013 podprogram Cestování dostupné všem. Základní cíle obou podprogramů byly stejné – podpora domácího cestovního ruchu, zpřístupnění atraktivit cestovního ruchu v souladu s ekologicky šetrnými formami cestovního ruchu, snížení sezonnosti cestovního ruchu a zaměření na podporu cílových skupin do aktivit cestovního ruchu, pro které je účast na cestovním ruchu obtížná (děti, mládež, rodiny s dětmi, senioři, handicapovaní). Dalším cílem byla stabilizace, resp. vytvoření pracovních příležitostí v regionech.

Příjemci dotací byli podnikatelé v cestovním ruchu. Jednalo se o systémovou podporu realizovaných akcí ve výši maximálně 50 % uznatelných výdajů akce v maximální výši uznatelných výdajů akce 5 mil. Kč. Program je zahrnut do režimu podpory de minimis. Udržitelnost akcí je 3 roky od ukončení realizace.

146 příjemců obdrželo v průběhu 4 let dotaci v celkové výši cca 235,996 mil. Kč (do výčtu je zahrnut předpoklad za rok 2013 k říjnu 2013). Největší objem dotačních prostředků, ve výši téměř 38 mil. Kč za sledované období, byl podnikateli vyčerpán na akce realizované v Jihočeském kraji, naproti tomu nejméně státních prostředků v rámci Programu bylo čerpáno na akce realizované v Ústeckém kraji (cca 4 mil. Kč). Úspěšnost projektů závisela na množství přijatých žádostí, jejich kvalitě a výši finančních prostředků alokovaných ze státního rozpočtu. Průměr úspěšnosti získání dotace byl kolem 55 %.

Graf č. 1 znázorňuje poměr celkové výše dotačních prostředků k vlastním prostředkům příjemců dotací za akce v rámci Programu v jednotlivých letech 2010–2013.

Graf 1 – Poměr dotace a fin. prostředků příjemců

Graf 1 – Poměr dotace a fin. prostředků příjemců

Je zřejmé, že vlastní prostředky příjemců dotace jsou vyšší než vynaložené prostředky ze státního rozpočtu. Podmínka financování akcí v Programu, kde dotace je udělena max. ve výši 50 %, je splněna.

Graf č. 2 zobrazuje samostatné velmi zajímavé téma, kterým je sledování počtu přijatých žádostí o dotaci do Programu za jednotlivé kraje ČR v poměru k počtu žádostí/akcí podpořených dotací. Graf je zároveň doplněn o procentuální vyjádření poměru úspěšných žádostí k podaným žádostem za jednotlivé kraje ČR v rámci sledovaného období 2010–2013 (včetně). Žádosti jsou do krajů rozděleny dle místa realizace akce.

Graf 2 – Poměr právnických a fyzických osob za jednotlivé roky –
číselně a % vyjádření

Graf 2 – Poměr právnických a fyzických osob za jednotlivé roky – číselně a % vyjádření

Procentuálně nejúspěšnějším krajem v počtu podpořených akcí v poměru k počtu podaných žádostí je Kraj Vysočina. Zároveň se však jedná o kraj s nejnižším počtem podaných žádostí o dotaci. Nejvíce podaných žádostí za sledované období bylo podáno s místem realizace v Jihočeském kraji, kde bylo zároveň podpořeno nejvíce akcí.

Příjemci dotací, jak bylo výše zmíněno, mohli být podnikatelské subjekty, a to buď právnické, nebo fyzické osoby, které musely prokázat 2letou podnikatelskou činnost. Většina příjemců patří mezi podnikající právnické osoby a jedná se o malé a střední podnikatele.

Graf č. 3 ukazuje podíl příjemců právnických osob a příjemců fyzických osob v jednotlivých letech.

Graf 3 – Zobrazení podílu přijatých a podpořených akcí v členění dle kraje realizace

Graf 3 – Zobrazení podílu přijatých a podpořených akcí v členění dle kraje realizace

Charakter podpořených akcí lze vyčíst i z uvedených parametrů akcí. Parametry akcí charakterizují hlavní obsah dané akce, jsou uvedeny v rozhodnutí o poskytnutí dotace a pro příjemce dotací jsou závazné.

Hlavní uváděné parametry akcí:

  • centra služeb pro turisty – půjčovny sportovních potřeb, servisy pro cyklisty, odpočívadla, dětská hřiště, dětské koutky, víceúčelová hřiště, horolezecké stěny, lanové dráhy, bikeparky, skateparky;
  • dopravní prostředky – specializovaná auta pro handicapované, elektrická kola, segwaye, koloběžky, horská kola, lodě, handbiky, monoski, in-line brusle, ­pramice;
  • bezbariérové vstupy, zvedáky (podpůrné pomůcky k přemisťování handicapovaných), výtahy;
  • vytvoření nových produktů cestovního ruchu (rok 2010);
  • výstavba sociálních zařízení s minimálně jedním bezbariérovým včetně sprchy;
  • navigační systémy, informační systémy, speciální tiskoviny pro nevidomé.

Součástí každé akce musel být i určitý podíl její propagace a publicity (marketingové aktivity). Podíl těchto aktivit byl omezen na 5–20 % podílu na celkových výdajích akce dle Zásad pro žadatele a jeho výše se v jednotlivých letech lišila. Příjemci dotace postupovali dle marketingového mixu akce, který obsahoval tyto body: popis produktu, distribuční cesty, ceny, cílové skupiny, propagace, místa realizace, vytváření balíčků a programování.

Marketingová podpora proběhla u všech akcí, které obdržely dotaci. Příjemci dotací si zvolili pro marketingovou podporu klasické i moderní nástroje založené na využití nových technologií:

  • tvorba a tisk propagačních materiálů, např. letáky, brožurky, inzeráty, mapy,
  • propagační články a inzeráty v časopisech a novinách a v jejich přílohách, propagace v televizi a rozhlase,
  • multimediální prezentace na datovém nosiči – CD, DVD,
  • billboardy, banery,
  • účast na výstavách a veletrzích – především veletrhy cestovního ruchu a veletrhy pro seniory,
  • fam tripy a press tripy, eventy,
  • outdoorové reklamní kampaně – auta, prostředky veřejné dopravy, plakátovací plochy, promítání na velkoplošných obrazovkách,
  • tvorba a aktualizace internetových ­stránek,
  • placené odkazy,
  • SEO – optimalizace webových stránek pro vyhledávače,
  • PPC kampaně,
  • marketing na sociálních sítích (facebook, Twitter, lide.cz apod.),
  • virální marketing na sociálních sítích (facebook.com a youtube.com).

Národní program podpory cestovního ruchu v období 2014+

a) Program v roce 2014 a 2015

V Programu v letech 2014–2015 budou podporovány stejné aktivity jako v podprogramu Cestování dostupné všem.

Rekonstrukce/vybudování odpočívadel, center služeb pro turisty a hygienického zázemí pro pěší, cyklisty a handicapované turisty podél pěších tras, naučných stezek, cyklotras a zdrojových tras.

Zpřístupnění atraktivit cestovního ruchu.

Zavedení/zlepšení navigačních a informačních systémů pro sluchově a zrakové postižené účastníky cestovního ruchu a návštěvníky atraktivit cestovního ruchu.

Vítanou změnou v zásadách Programu bude rozšíření možných příjemců dotace o města a obce při realizaci pouze některých vybraných aktivit.

Výzva k předkládání žádostí bude vypsána do konce listopadu a příjem žádostí by měl být ukončen do poloviny února 2014. Plánovaná alokace finančních prostředků na rok 2014 a 2015 je po 50 mil. Kč.

b) Program v letech 2016–2020

Pokud se bude rozhodovat o zaměření Programu v následujícím období, podpora domácího cestovního ruchu by měla zůstat zachována. Program by mohl být jedním z nástrojů Koncepce státní politiky rozvoje cestovního ruchu na období 2014–2020 a zároveň by měl přispívat k naplňování Strategie regionálního rozvoje České republiky. Jeho zaměření bude ovlivňovat vývoj rozdělení finančních prostředků z fondů Evropské unie a jejich rozdělení do nových operačních programů.

Aktuální informace o Programu naleznete na www.mmr.cz.


Pozn.: za rok 2013 je v grafech pracováno s předpokládanými údaji


Ing. Jana Šrajbová, Ing. Renata Štefanová,
odbor cestovního ruchu, Ministerstvo pro místní rozvoj ČR

www.mmr.cz

Nejnovější články z rubriky
Warning: Undefined array key 0 in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 264

Warning: Attempt to read property "name" on null in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 264


Warning: Undefined array key 0 in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 267

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 267
Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Tři pilíře německé propagace a pár zajímavých čísel

Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.

Číst více