
Clarion Congress Hotel Ostrava byl 25. – 27. listopadu místem konání 4. konference AHR ČR. Důvodem vysoké účasti zástupců hotelů a restaurací, hotelových dodavatelů a dalších odborníků z cestovního ruchu jistě nebyl fakt, že v den zahájení konference se Ostrava stala dostupnější díky otevření posledního úseku dálnice, ale skutečnost, že konference pořádané Asociací hotelů a restaurací jsou vždy zdrojem informací. Zejména v době, kdy právě na cestovní ruch, a především na hotelový průmysl doléhají dopady krize, očekávalo přes 250 účastníků konference rady, prognózy, zkušenosti a náměty, jak současnou situaci řešit. A dočkali se.
Třídenní konference byla zahájena valnou hromadou. Ten den čekala účastníky již jen GTG party ve zcela netradičním prostředí zimního stadionu ČEZ Arény. Doslova a do písmene party na ledu. Kuchaři a personál Clarion Congress Hotelu Ostrava předvedli, že jsou schopní uspořádat kvalitní raut kdekoliv. Ti zdatnější si mohli po dobrém jídle a pití zabruslit a také vystřelit na ligového brankáře (brusle bylo možné si půjčit na místě).
Dopolední blok druhého dne konference s názvem Stav cestovního ruchu po roce recese – prognózy dalšího vývoje, který moderoval Pavel Hlinka, nepřinesl mnoho optimistických informací. Ve vystoupení ministra Rostislava Vondrušky, který se mohl alespoň na chvíli zúčastnit konference díky spojení prostřednictvím telemostu, zazněly věty jako „krize v našem oboru nekončí“, „situace není jednoduchá a přímo ohrožuje vaše podnikání“. Za nimi však následoval výčet opatření a aktivit, kterými ministerstvo pro místní rozvoj bude v následujícím období napomáhat zmírnění dopadů recese a stimulaci odvětví cestovního ruchu.
Přestože dálnice přiblížila metropoli Moravskoslezského kraje Praze,
jelo nejvíce účastníků konference do Ostravy pendolinem.
Kdo by si také nechal ujít degustační jízdu řízenou Oldřichem Bujnochem… |
Vcelku optimistické bylo vystoupení Pavla Kosaře pověřeného řízením agentury CzechTourism, který představil marketingový plán agentury na rok 2010. Právě dobře dělaný marketing a propagace České republiky může subjektům v cestovním ruchu výrazně pomoci.
O to studenější sprchou bylo velmi sledované vystoupení Aleše Michla, analytika Raiffeisen Bank. Po 21 měsících poklesu bude minimálně stejně dlouhou dobu trvat ozdravení ekonomiky. Nezaměstnanost je zpožďující se proměnná vůči cyklu. Po recesích 1990 – 1991 a 2000 byla nezaměstnanost na maximu až po 15 – 19 měsících od doby, kdy se ekonomika odrazila ode dna. V roce 2010 musíme očekávat ještě větší nezaměstnanost, a tím i větší šetření, což znamená problémy pro cestovní ruch.
V dalším telemostu s Prahou vystoupil profesor Stanislav Adamec, předseda dozorčí rady Olympik Holding, a. s. Hovořil o současných problémech hotelnictví v Praze, které pramení z toho, že se stále ještě realizují projekty, které byly plánovány v době růstu, a v současné době nově vznikající kapacity stále zaplňují trh.
Pak již následovali dva zahraniční hosté. Prvním byla Bernadette Koltai ze společnosti STR Global, která nejprve vysvětlila, co to je benchmarking, na jaké otázky odpovídá a proč by se do něj měly hotely zapojit. Hotel tak získá denní, týdenní a měsíční zprávy, ve kterých může poměřit svůj výkon vůči výnosům v porovnání s trhem a konkurencí. Benchmarking společnosti STR Global srovnává Prahu s dalšími evropskými městy. Ovšem prognóze, že v příštím roce se zvýší revpar v ČR o 15 %, v sále asi nikdo nevěřil.
Druhým zahraničním hostem byl prezident Hotrec Kent Nyström. Hovořil o práci HOTREC a v čem může pomoci jednotlivých profesním asociacím, které jsou jeho členy. HOTREC zastupuje 1,6 milionu podniků s obratem 163 miliard eur, které zaměstnávají 9 milionů lidí (automobilový průmysl 6,3, zemědělství 10 mil).
Abychom se v dolech neztratili |
O současnosti a budoucnosti gastronomie v podmínkách recese trhu a změn v chování zákazníků hovořili Marcela Šimková ze společnosti Data servis a Petr Kovařík, obchodní ředitel Pivovary Staropramen.
Marcela Šimková uvedla údaje, o kolik provozoven se letos trh zmenšil a jaké jsou prognózy pro rok 2010, u kterých segmentů nápojů trh klesá a kde stoupá. Hovořila o změnách v chování zákazníků a co z nich vyplývá.
Petr Kovařík hovořil o vývoji na trhu s pivem. Lidé více kupují balené pivo domů a méně pijí v hospodách. Meziroční pokles točeného piva je 6,7 %. Jedná se o dlouhodobý odliv od spotřeby v gastronomii ke spotřebě doma, který je nyní zesílen recesí. V příštím roce předpokládá pokles spotřeby piva v gastronomii 8,5 %.
Po obědě již následovala jednání v sekcích.
Změny v tradičním konceptu restaurace – jak se přizpůsobit novým podmínkám trhu v době prohlubující se ekonomické krize.
Jak už sám název této sekce napovídá, velmi zajímavé a aktuální téma. O své zkušenosti se s účastníky sekce podělili Jan Adámek z hotelu Jalta Praha, Zdeněk Pohlreich z Café Imperial a zástupci Staropramenu Petr Kovařík a David Petřík.
V úvodu se Jan Adámek pokusil najít určitou závislost cen jídel v hotelových restauracích na ceně pokojů, a to napříč všemi kraji a bez ohledu na kategorii. Přes poměrně složitý a časově náročný průzkum došel pak k jednoduchému, nepříliš pozitivnímu závěru – hotelové restaurace zanedbáváme. Mnohem jednodušší pozici měl v následujícím příspěvku David Petřík při představení úspěšného gastronomického konceptu „Potrefená husa“. Základem tohoto konceptu je pivo následované kvalitním českým jídlem, a tudíž i orientací na českého zákazníka.
…a když jsme vyfárali, čekaly nás zabijačkové hody, Ostravar a destiláty od Jelínka |
Překvapením pro mnohé účastníky mohly být postřehy Zdeňka Pohlreicha. Překvapením, pokud čekali nějaké zázračné metody řízení gastroprovozu. Pan Pohlreich totiž úspěch své restaurace postavil především na důsledném dodržování základních pravidel, a to jak přípravy jídel, tak i řízení provozu – ve stylu „každá hospoda má být odrazem svého provozovatele“.
Nové formy podpory destinace – marketingová spolupráce privátního a veřejného sektoru a její přínos podnikatelům. Moderoval Michal Chour, diskutovali Martin Horák, Jan Novák, Filip Remenec, Bernadette Koltai a Klára Zachariášová.
Martin Horák představil Prague Events Calendar, portál, který byl spuštěn před šesti měsíci a svou činností prokazuje značnou životaschopnost. Prioritou obsahu portálu jsou informace o kulturních, sportovních a dalších akcích, které se v Praze budou dít, včetně on-line prodeje vstupenek. Dále následuje zařazení hotelů, restaurací a obchodů. Portál finančně podpořil CzechTourism a do úzké spolupráce vstoupila i AHR. Dalším krokem ve spolupráci s Googlem jsou na tomto portálu tzv. sociální sítě.
Při propadech není možné na rezervace čekat, ale je potřeba udělat něco pro propagaci, a tak vznikla spolupráce pražských hoteliérů, agentury CzechTourism, AHR, Letiště Praha a hlavního města Prahy s Expedia/Hotels.com. Projekt Expedia, který představil Jan Novák, byl velmi účinnou internetovou kampaní, ze které profitovalo 36 participujících hotelů.
Dále byly zmíněny projekty Czech Specials a kampaň na svatební turistiku.
Druhý večer strávili účastníci konference v dolech, možná také proto, aby si uvědomili, že současná krize dopadající na cestovní ruch není nic proti těžké práci horníků. Přestože se jednalo „jen“ o Hornické muzeum OKD Ostrava a sfárání do šachty bylo jen pár metrů pod povrch, byla to pro většinu z nás zajímavá zkušenost. V areálu této technické památky následovala pravá slezská zabijačka.

Třetí den konference měl za úkol ukázat některé cesty, „Jak čelit nepříznivému vývoji světové ekonomiky v sektoru hotelnictví a gastronomie“. Právě v této době je důležité posílení domácího cestovního ruchu. Proto dopolední blok moderovaný Evou Frindtovou, vydavatelkou COT media, zahájila trojice příkladů dobré spolupráce destinační managementů a podnikatelské sféry v oblasti domácího cestovního ruchu. Radek Vonka, radní Krajského úřadu Ústeckého kraje, a Marek Mráz, výkonný ředitel Destinační společnosti České Švýcarsko, měli čím se chlubit, protože České Švýcarsko získalo letos ocenění Evropská excelentní turistická destinace, udělené Evropskou komisí. Získání takovéhoto ocenění by nemělo být cílem, nýbrž příležitostí k dalšímu rozvoji cestovního ruchu v daném kraji. Sedm priorit Ústeckého kraje v oblasti cestovního ruchu nasvědčuje tomu, že této marketingové výhody dokáže kraj využít.
Dana Daňová, ředitelka destinační společnosti Východní Morava, vysvětlila roli destinačního managementu v době krize. Na konkrétních příkladech ukázala fungující spolupráci komerčních subjektů a destinačního managementu. Opatření ke stabilizaci ekonomiky kraje, udržení a rozvoj návštěvnosti, zlepšení marketingu, a tím obsazenosti zařízení, kvalita služeb – to jsou úkoly, které se snaží destinační společnost ve spolupráci s partnery plnit.
Jinou alternativou spolupráce v rámci kraje je forma klastru. Již rok činnosti má za sebou Moravskoslezský klastr cestovního ruchu (KLACR). Jeho ředitelka Eva Torčíková představila nejen systém fungování a vývoj KLACRu, ale také konkrétní příklady spolupráce zúčastněných subjektů.
Produktové balíčky jako způsob úspěšné spolupráce cestovní kanceláře zaměřené na domácí cestovní ruch a hotelových kapacit představil Petr Krč, obchodní ředitel CK Atis.
Velmi sledovaná byla přednáška Michala Choura, ředitel Radison BLU Alcron Hotelu Prague, na téma Dumping jako nástroj cenové politiky hotelů – efektivita, rizika a udržitelnost v dlouhodobém pohledu. Na reálných příkladech z praxe poukázal na chyby v cenové tvorbě, které dnešní způsob prodeje přes internet neodpouští.
Bar vytvořený celý z ledu a skvěle chlazená Pražská vodka
měly první večer magickou přitažlivost |
Stále hledáme nové marketingové nápady, nástroje a metody. Občas ale stačí jen dobře využít to, co máme přímo pod nosem. Vlastní značka je obrovský marketingový potenciál, pokud ji dokážeme využít. O budování značky AHR ČR jako garantu kvality hovořil Jiří Švaříček, ředitel Hotelu Imperial Karlovy Vary a předseda karlovarské krajské sekce AHR ČR.
Generální sekretář AHR ČR Václav Stárek představil Hotelstars Union aneb hvězdičky v novém. Jedná se o oficiální jednotnou klasifikaci ubytovacích zařízení České republiky ve spolupráci s profesními organizacemi v Německu, Rakousku a Maďarsku.
Projekt Start do života představila Iva Němcová, předsedkyně správní rady Nadace AHR ČR. Cílem projektu je účinná podpora dětským domovům tím, že nadace pomůže vstupu jejich svěřenců do aktivního života. Ve spolupráci s partnery zajistí možnost studia, průběžných praxí a následného uplatnění v oboru dětem z dětských domovů. Výzva ke spolupráci na tomto projektu byla hned na místě vyslyšena ze strany společnosti U.S. Rest and Shop.
Posledním blokem konference bylo odpolední jednání ve dvou sekcích.
Kvalita služeb, jak ji vnímá zákazník – subjektivní názor zákazníka jako rozhodující faktor výběru.
Těžko uchopitelné a široké téma se pokusili ve svých příspěvcích přiblížit účastníkům poslední sekce Jaroslav Skalka z FT Online, David Petřík ze Staropramenu a gurmán cestovatel . Na ukázkách fungování několika restaurací se shodli zejména na tom, že současný zákazník je mnohem „gastronomicky vzdělanější“ a vyžaduje kvalitu služeb, kterou je na rozdíl od nedávné minulosti ochoten zaplatit.
Vypočitatelný hotel v nevypočitatelné době – od stavby a rekonstrukce až k efektivnímu provozu. Sekci moderoval Jiří Švaříček. Nejprve je potřeba hotel postavit nebo zrekonstruovat – o tom, že hotel musí být nejen funkční, ale ve svém provozu také ekonomický a že toto vše se dá předem spočítat, hovořil Dan Mrkos ze společnosti Hexaplan. Ukázku těchto výpočtů předvedl na příkladech konkrétních hotelů.
Souběžně se stavbou je potřeba hotel vybavit systémy, které šetří dnes tak drahé energie. To bylo zase téma pro Milana Hanuše ze společnosti Mikenopa. Hovořil o BMS (Building Management System), který kontroluje vstupy a ovládání energií.

Finálním článkem dobře ekonomicky prosperujícího hotelu je strategické řízení s detailním monitoringem klíčových oblastí, jak vysvětloval Tomáš Máčala, generální ředitel Hotelu Crowne Plaza Prague. Nabádal ke sledování makroekonomických ukazatelů, definování konkurenčních a profilačních kritérií, nepodceňování funkce kvalitního business plánu atd.
Závěrečnou slavnostní tečkou celé konference byl gala večer se slavnostním udělením výročních cen AHR ČR. Večeře byla pod patronací Národního týmu Asociace kuchařů a cukrářů ČR. Účastníky večerem provázel Vladimír Čech a hostem večera byla Věra Špinarová.
Nedílnou součástí všech konferencí AHR jsou doprovodné výstavy a prezentace dodavatelů, díky nimž se také mohou konference konat na tak vysoké úrovni.
Nejinak tomu bylo i v tomto ročníku.
Poděkování samozřejmě patří také celému týmu Clarion Congres Hotelu Ostrava pod vedením Lubomíra Bárty, který odvedl kus profesionální práce. Není snadné mít hotel plný hoteliérů.
Text: Eva Frindtová a Petr Frindt
Foto: Petr Frindt