V posledních zhruba dvou letech zaznamenaly hotely, které se chtěly zviditelnit na TripAdvisoru, znatelný nárůst cen za tzv. business listing, jehož prostřednictvím lze na profil zadat např. telefon, webovou stránku nebo speciální nabídky a tím relativně zvýšit pravděpodobnost, že se návštěvník snadno dostane na hotelový web, což jinak není v podstatě možné.
Aniž bych si dělal nějaký detailní a statisticky relevantní průzkum, které hotely nadále business listing na TripAdvisoru využívají, lze i při letmém pohledu zjistit, že jich již moc není, resp. je jich výrazně méně než v minulosti.
Ukázka business listingu na TripAdvisoru; Zdroj: TripAdvisor
|
Jedním z důvodů bude určitě zmíněná cenová tvorba, nicméně značnou roli hrála dle mého názoru i strategie TripAdvisoru zaměřená na monetizaci nových produktů, a to především možnosti zobrazování aktuálních cen z různých rezervačních portálů včetně hotelových booking enginů a tzv. TripAdvisor Instant Booking, během něhož neopouštíme prostředí TripAdvisoru a tudíž máme pocit, že rezervační proces je plně v režii TripAdvisoru (ukázka na obr. 2).
Ukázka zobrazení cen v hotelovém profilu na TripAdvisoru
s přímým odkazem na booking engine a na instant booking; Zdroj: TripAdvisor
|
|
Právě instant booking se zdá být pro TripAdvisor v tuto chvíli strategický produkt a tím pádem nejdůležitější. Podle veřejně dostupných informací jsou zatím výsledky tohoto nového modulu pod očekáváními. Podle serveru Market Realist došlo ve 3. čtvrtletí roku 2016 k nárůstu počtu hotelových poptávek na TripAdvisoru o pouhá 3 procenta oproti nárůstu o 13 procent v roce předchozím. Navíc za první tři čtvrtletí roku 2016 klesala průměrná hodnota každé transakce přes TripAdvisor, a to o 24, 19, resp. 12 procent. Důvodem byly jednak účetní změny, ale také ne příliš dobré výsledky instant bookingu.
Ukázka vylepšené fotografické prezentace v rámci Business Advantage; Zdroj: TripAdvisor
|
A nyní přichází TripAdvisor s novým, možná bych měl říci staronovým, produktem na bázi původního business listingu, nazvaným Business Advantage. Informace jsou prozatím spíše kusé, nicméně zde uvádím několik základních charakteristik. Jelikož obrázky prodávají, hotel může zvýraznit některé fotografie a definovat též hlavní fotografii. Fotografie lze prezentovat formou slide show. Dále vedle kontaktních údajů a speciálních nabídek, které však byly již součástí předchozího business listingu, lze uvést novinky či oznámení o událostech v hotelu nebo také vypíchnout konkrétní hodnocení. V neposlední řadě bude zvýrazněno tlačítko pro telefonické spojení s hotelem.
Shrneme-li součásti tohoto nového produktu, pak se na první pohled nejedná o výrazné změny, a je proto otázkou, jakou cenovou politiku TripAdvisor nastaví. Ještě větší otázkou pak zůstává, zda takto TripAdvisor dokáže zlepšit své tržby. Pro hotely však pořád platí, že bez aktivní propagace svých webových stránek na TripAdvisoru lze očekávat pokles podílu přímých rezervací ve prospěch OTA rezervací.