Návštěvnost turistických cílů: Co má smysl měřit?

Agentura CzechTourism každoročně sestavuje přehled návštěvnosti turistických cílů Česka. Jedná se o mediálně vděčné téma, díky kterému se zmínka o těch nejvíce navštěvovaných objektech může objevit třeba v televizním vysílání. Na počátku turistické sezony je to vítaná propagace. A i kdyby toho nebylo, kdo by nechtěl být první? Pod čarou však zůstává otázka, jak údaje o návštěvnosti správně interpretovat.

V roce 2016 byl nejnavštěvovanějším turistickým cílem Pražský hrad, kam zavítalo celkem 2,1 milionu návštěvníků, což bylo meziročně o 12 % více. Polepšily si i další cíle turistů. U deseti nejnavštěvovanějších památek Česka rostla návštěvnost často i dvouciferným tempem. Na druhé příčce se stejně jako loni umístila lanová dráha na Petřín. Ta za loňský rok svezla 1,7 milionu návštěvníků, což bylo o 19 % více než v roce předchozím. Významný nárůst zaznamenala i většina dalších objektů v první desítce. Například pražské zoo, která skončila na třetím místě, vzrostla meziročně návštěvnost o 10 % na celkových 1,4 milionu návštěvníků.

Vypovídací hodnota uvedených čísel je však omezená metodikou výzkumu. A ta se díky své komplexnosti do nutné mediální zkratky už často nevejde, přestože na ni CzechTourism jako autor přehledu opakovaně upozorňuje. Co tedy čísla v přehledu skutečně znamenají? Základní omezení plyne ze samotné definice turistického cíle. Může být turistickým cílem třeba akvapark či zoologická zahrada? Lze za turistický cíl považovat několik různých objektů, které mají společného provozovatele?

„Aktuálně zjišťujeme návštěvnost téměř 600 objektů z celé republiky a postupně se snažíme databázi doplňovat. Kromě kulturních památek, hradů či zámků sledujeme i návštěvnost technických památek, některých zážitkových atrakcí, ale třeba i jaderných elektráren,“ říká Markéta Vogelová, ředitelka Institutu turismu agentury CzechTourism.

V roce 2016 CzechTourism ve spolupráci s akademiky navrhl definovat turistický cíl jako: „trvale existující místo vymezené jako bod, vektor nebo uzavřený ohraničený polygon, které má provozovatele, je veřejně přístupné a je využíváno převážně účastníky cestovního ruchu.“ Turistickým cílem tedy může být jednotlivý objekt, liniová atraktivita (např. železniční trať), nebo uzavřený, polygonem vymezený, areál. Rozhodující je, zda konkrétní objekt slouží především účastníkům cestovního ruchu.

A právě zde je zakopán příslovečný pes, neboť dominance účastníků cestovního ruchu nad rezidenty se u některých typů objektů velmi špatně určuje. Typickým příkladem mohou být významné akvaparky. Některé poskytují dokonce hotelové ubytování – slouží tedy jednoznačně turistům. Je však otázka, do jaké míry. Městské koupaliště bude těžko turistickým cílem. Aby výzkumník zjistil dominantní zastoupení účastníků cestovního ruchu nebo rezidentů mezi návštěvníky takového objektu, musel by k bráně postavit tazatele s dotazníkem. Provozovatel zoologické zahrady totiž z prodané vstupenky těžko pozná, kdo si ji koupil. 

Turistický cíl je trvale existující místo vymezené jako bod, vektor nebo uzavřený ohraničený polygon, které má provozovatele, je veřejně přístupné a je využíváno převážně účastníky cestovního ruchu.

Z hlediska praktické aplikace má tedy výše uvedená definice značná omezení. V současné době přistupuje zpracovatel přehledu k jednotlivým objektům tak, že objekty u kterých se předpokládá dominantní využití účastníky cestovního ruchu (památky, rozhledny atp.) jsou implicitně považovány za turistické cíle. Objekty, u kterých se předpokládá využití převážně rezidenty (koupaliště, infrastruktura obecně), nejsou mezi sledované vůbec zařazovány. Objekty na pomezí těchto dvou skupin, u kterých je předpoklad využití jak turisty, tak rezidenty (zoo, akvaparky, lanovka na Petřín), jsou mezi sledované zařazeny s tím, že výhledově je třeba provést podrobnější výzkum struktury jejich návštěvníků.

Tab.: Návštěvnost turistických cílů ČR v roce 2016

  Název objektu Návštěvnost
(tis. os.)
Kraj
1 Pražský hrad 2 100,7 Praha
2 Lanová dráha na Petřín, Praha 1 753,0 Praha
3 Zoologická zahrada Praha 1 448,4 Praha
4 Dolní oblast Vítkovic a Landek Park, Ostrava 1 301,6 Moravskoslezský
5 Aquapalace Praha 1 022,8 Praha
6 Staroměstská radnice 867,8 Praha
7 Národní galerie v Praze 712,7 Praha
8 Aqualand Moravia 712,4 Jihomoravský
9 Zoologická zahrada Zlín (Lešná) 668,3 Zlínský
10 Petřínská rozhledna 660,4 Praha
11 Židovské muzeum v Praze 659,9 Praha
12 Pivovary a expozice Plzeňského Prazdroje, Plzeň 644,0 Plzeňský
13 Zoologická zahrada Dvůr Králové 538,0 Královéhradecký
14 Zoologická zahrada Ostrava 509,3 Moravskoslezský
15 Zoologická zahrada Liberec 480,2 Liberecký
16 Centrum Černá Louka, Ostrava 457,1 Moravskoslezský
17 Zoologická zahrada Plzeň 441,4 Plzeňský
18 Státní hrad a zámek Český Krumlov 426,7 Jihočeský
19 iQLANDIA, Liberec 425,0 Liberecký
20 Státní zámek Lednice 410,9 Jihomoravský
21 Bludiště na Petříně, Praha 388,1 Praha
22 Kostnice Sedlec, Kutná Hora 376,7 Středočeský
23 Veletržní palác (NG), Praha 342,4 Praha
24 Zoologická zahrada Olomouc 339,5 Olomoucký
25 Zoologická zahrada Jihlava 334,5 Vysočina
26 Centrum Babylon Liberec 325,0 Liberecký
27 Botanická zahrada hl. m. Prahy 318,8 Praha
28 Valašské muzeum v přírodě, Rožnov pod Radhoštěm 315,6 Zlínský
29 Stezka v korunách stromů, Lipno 312,6 Jihočeský
30 Chrám sv. Barbory, Kutná Hora 312,4 Středočeský
31 Zoologická zahrada Brno 306,9 Jihomoravský
32 Státní zámek Hluboká nad Vltavou 293,7 Jihočeský
33 Národní technické muzeum, Praha 286,4 Praha
34 Památník Terezín 282,2 Ústecký
35 Zoologická zahrada Chomutov 277,3 Ústecký
36 Hrad Karlštejn 268,5 Středočeský
37 Zoologická zahrada Ohrada, Hluboká nad Vltavou 260,0 Jihočeský
38 Muzeum Pražského Jezulátka, Praha 250,0 Praha
39 Království železnic, Praha 245,5 Praha
40 Národní zemědělské muzeum, Praha 244,6 Praha
41 Katedrála sv. Petra a Pavla, Brno 240,0 Jihomoravský
42 Zámek a arboretum v Průhonicích 239,2 Středočeský
43 Zámek Dětenice 238,3 Královéhradecký
44 Soutěsky Kamenice, České Švýcarsko 232,9 Ústecký
45 Staronová synagoga, Praha 224,0 Praha
46 Galerie hl. města Prahy 224,0 Praha
47 Pravčická brána, České Švýcarsko 221,1 Ústecký
48 Techmania Science Center, Plzeň 220,8 Plzeňský
49 Arcibiskupský zámek a zahrady v Kroměříži 209,4 Zlínský
50 Punkevní jeskyně a Macocha 208,6 Jihomoravský

Zdroj: Institut turismu, CzechTourism, 2017

Další omezení vyplývá z praktického zjišťování počtu návštěvníků a způsobu poskytování dat o návštěvnosti provozovateli jednotlivých objektů. Základní vstupní informací je zpravidla počet prodaných vstupenek. V závislosti na marketingové politice konkrétního objektu se dále započítávají například návštěvníci různých akcí, některé objekty mají více návštěvnických okruhů nebo třeba vykazují souhrnně návštěvnost více poboček provozovaných například jedním muzeem.

„Zcela sjednotit způsob počítání návštěvníků patrně není proveditelné. Snažíme se tedy alespoň zařadit data poskytovaná provozovateli do příslušné definice, abychom věděli o čem to které číslo vypovídá. V každém případě vzájemné porovnávání různých objektů nebylo nikdy naším cílem. To podstatné, co sledováním návštěvnosti turistických cílů získáme, je vývoj u jednotlivých objektů v čase. To jsou data, která lze využít například k detailní analýze vývojových trendů na úrovni jednotlivých regionů či destinací,“ říká Markéta Vogelová. U převážné většiny objektů vloni podle ní návštěvnost rostla, mnohde i o desítky procent. Pokles počtu návštěvníků se objevil jen zřídka.

Foto: Shutterstock.com
 

Metodická poznámka: Žebříček návštěvnosti turistických cílů je sestavován na základě sledování návštěvnosti téměř 600 nejnavštěvovanějších turistických objektů. Seznam přesto není vyčerpávající a některé objekty v něm mohou chybět. U rozsáhlejších areálů je uváděna celková návštěvnost nebo návštěvnost jednotlivých objektů podle toho, jaká data provozovatel poskytl. Žebříček má pouze orientační charakter a neslouží k hodnocení výkonnosti jednotlivých objektů. Žebříček reflektuje návštěvnost domácích i zahraničních turistů.

Nejnovější články z rubriky Česko a jeho regiony

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: DMO Český Krumlov Region

Web destinace Český Krumlov Region uspěl ve Zlatém erbu

Webové stránky destinace Český Krumlov Region zabodovaly jako jedny z nejlepších v republice v soutěži Zlatý erb. V kategorii měst a obcí se umístily na druhé příčce v rámci Ceny místopředsedy vlády pro digitalizaci za nejlepší turistickou prezentaci. Ocenění se předávala...

Číst více