O důležitosti Německa z hlediska turistického ruchu není třeba pochybovat, a to jak celoevropsky, tak zvláště pro nás. Z hlediska incomingu je Německo náš největší „dodavatel“ turistů. Ve spolupráci s berlínským zastoupením agentury CzechTourism jsme se podívali blížeji na aspekty, které ovlivňují rozhodování Němců při výběru dovolených a zejména pak na ty, které jsou významné pro naši republiku.
Po letech stagnace se německé hospodářství probouzí. V roce 2006 byl růst průmyslu 2,5 %. Výrazně se snížila nezaměstnanost. Konzumní nálada byla mimořádně pozitivní a blížila se konci roku 2001 před vstupem eura. Lidé více utráceli, neboť očekávali zvýšení cen v souvislosti s novou 19% daní. Z tohoto důvodu se pro rok 2007 předpokládá nižší růst průmyslu jen okolo 1,0 %.
Foto: Mark Neuburger |
Německý turista je náročný cestovatel
Obecně platí, že německá společnost je velice zhýčkaná všemožnými výhodnými nabídkami dovolené a těží z konkurenčního boje mezi jednotlivými cestovními kancelářemi. Německý turista hledá za nejnižší možnou cenu dobrou, ne–li vynikající kvalitu. Při nesplnění svých požadavků si často stěžuje a domáhá práv. Podle posledních tendencí se německý turista rozhoduje více spontánně, často na poslední chvíli, cestuje na kratší dobu a utrácí za dovolenou méně. Při výběru dovolené jsou Němci silně citliví na cenu a jako jedno z nejdůležitějších hledisek staví právě poměr mezi ní a kvalitou. Pro 61 % Němců hraje cena nejdůležitější roli (u Francouzů 48 %, u Rakušanů 54 %). U skupiny rodin s nižšími příjmy činí toto číslo dokonce 74 %.
Podle jedné z posledních analýz (F.U.R Reiseanalyse 2006) je německý turista profesionál, který se při plánování cesty rozhoduje ze 4 alternativních cílů dovolené a ze 6 různých způsobů jejího strávení. Je flexibilní se schopností rychle reagovat na nejrůznější vlivy např. teroristické akty, špatné počasí atd. Počet Němců, kteří cestují, se snižuje, a to i v souvislosti s počtem nezaměstnaných a sociálně slabých, kteří ve srovnání s minulými lety cestují méně. Naopak bohatí cestují více a stejně tak se zvyšuje počet osob, kteří si pravidelně nejméně jedenkrát za rok dopřejí dovolenou.
Trend je více kratších dovolených
Klasická jedna delší dovolená ztrácí na významu a dává se přednost více krátkodobějším pobytům se zaměřením především na poznání a sportovní vyžití. Klasická dlouhodobá dovolená trvá v průměru 12,5 dní a německý turista za ni utratí přibližně 833 euro, za krátkodobou přibližně 243 euro. Celoročně Němci zaplatí za svůj odpočinek v průměru 1900 euro. Největší kupní síla je u věkové skupiny 40 – 69 let.
Náklady jsou následující: ubytování 35,6 %, doprava do místa dovolené 22,9 %, daň 14,2 %, stravování 9,4 %, doprava v místě dovolené 5,2 %, nákupy 3,4 %, pojištění 2,6 %, provize cestovní kanceláří 2,5 %, zisk touroperátora 1,3 %, zisk ubytovacího zařízení 1,3 %, návštěva kulturního zařízení 1,2 %, zisk dopravní společnosti 0,4 %.
Při výběru budoucí dovolené považuje 88 % obyvatel za důležitý faktor politickou stabilitu a bezpečnost před teroristickými útoky. 55 % Němců se jeví jako důležité domluvit se vlastní řečí a 38 % potřebuje cítit důvěru ve vybranou destinaci. Mezi nejdůležitější požadavky jsou řazeny pěkná příroda, pohostinnost, zdravé klima a příjemná atmosféra.
Co se týká typů dovolených – na první místě stojí dovolená u moře, následuje aktivní dovolená (pěší turistika), wellness, fitness, léčebné pobyty a poznávací zájezdy. Velkým zájem mají Němci o kempování.
Časové hledisko
Pro návštěvu zahraničí využívají Němci především období od května do srpna, přičemž srpen je nejaktivnější měsíc. Převážná většina německých turistů rezervuje dlouhodobou dovolenou 2 – 3 měsíce před odjezdem. U krátkodobých pobytů je to samozřejmě krátce před odjezdem. Měsíce pro krátkodobou dovolenou jsou hlavně jaro (květen – 11 %) a podzim (září, říjen – 13 %). U rezervací převažují v Evropě ve velkém množství last minute. V Německu i díky speciálním slevám pro dříve rezervující není tento trend tak vysoký, přesto v uplynulých třech letech mělo zkušenosti s last minute 10 %. Němci rezervují zahraniční dovolenou stále nejvíce v cestovní kanceláři. Její vliv ovšem v posledních letech klesá i v souvislosti s růstem rezervací přes internet. Více než polovina občanů (57 %) rezervuje svůj zájezd osobně, následuje rezervace telefonická a e–mailová.
Německý turista a Česká republika
Němečtí turisté přijíždějící do České republiky stále představují největší národnostní skupinu. Jejich cílem je především hlavní město Praha, kde si kromě památek užívají ještě relativně nízkých cen. V roce 2005 navštívilo Prahu celkem 548 000 německých turistů. Za 1. – 3. čtvrtletí 2006 to bylo 394 283 německých turistů, kteří se ubytovali v hromadných ubytovacích zařízeních.
Foto: Vincitrice |
Za čím k nám jezdí
Kromě Prahy jsou dalším objektem zájmu německých turistů české lázně, které znají obyvatelé především nových spolkových zemí. Jedná se o známý západočeský trojúhelník – Karlovy Vary, Mariánské Lázně a Františkovy Lázně. Ovšem tím nabídka českých lázní nekončí. Ve velké míře se nabízejí především Teplice v Čechách, Teplice nad Bečvou, Jáchymov, Třeboň, Ostrožská Nová Ves, Vráž, Poděbrady, Konstantinovy Lázně a na Moravě třeba Luhačovice nebo Jeseník.
Třetí oblastí zájmu německých turistů jsou české hory, a především oblast Krkonoš. Pravidelné návštěvníky z Německa mají Špindlerův Mlýn, Harrachov nebo Pec pod Sněžkou. Němci ale jezdí i na Boží Dar, Klínovec nebo do dalších středisek.
V rámci svých poznávacích zájezdů navštěvují Němci kromě Prahy např. Plzeň, Karlovy Vary, Český Krumlov, České Budějovice, Kutnou Horu atd. Nabídka poznávacích zájezdů bohužel jen velmi málo zahrnuje Moravu. Německý turista šetří a každé další euro vynaložené za dopravu se počítá. To se týká jak poznávacích zájezdů, tak i léčení.
Populární je i aktivní prožití dovolené. Kromě lyžování se jedná o pobyty u českých jezer, cykloturistiku a pěší turistiku. Zvyšuje se zájem o horolezectví, golf, agroturistiku nebo rybaření. Celou řadu příznivců má i kempování. Často navštěvované jsou letní chaty a domy, kam Němci přijíždějí třeba společně s dalšími dvěma rodinami, objednají si celý dům a tak tráví dovolenou. Zde už vyžadují určitý komfort, který zahrnuje bazén nacházející se pokud možno hned vedle daného domu.
Obecně platí, že nabízený zájezd by měl splňovat optimální poměr mezi vysokou nebo přinejmenším dobrou kvalitou a nízkou cenou.
Sice skoro nakonec, ale neméně důležité
Nesmíme však zapomenout, že opravdu velké množství německých turistů k nám přijíždí nejen za obdivováním českých památek, ale také za nižšími cenami. Časté jsou příhraniční návštěvy českých tržišť, hospod, kadeřnictví nebo benzinových pump.
Typický německý turista přijíždějící do České republiky je z nových spolkových zemí, ve věkovém rozmezí mezi 30 – 44 let, který nevyužívá služeb cestovní kanceláře, ale přijíždí sám, „zabukuje“ si hotel a tráví čas dle svého uvážení. Návštěvnost je celkem rovnoměrně rozvrstvená v rámci celého roku, s hlavní sezonou především v měsících květen, červenec, srpen, září. Němci upřednostňují ubytování v soukromí nebo v penzionu a v hotelech *** a níže. Téměř 80 % všech německých návštěvníků České republiky přijíždí individuálně.
Mediální rovina
V novinách a časopisech se Česká republika objevuje v souvislosti s krásami Prahy. Kromě Prahy se v uplynulém období objevovalo velké množství článků o západočeských lázních. Dále následovaly jižní Čechy a Krkonoše. V roce 2006 se objevila i série několika pozitivních článků o Českém ráji a lázních Teplice. Negativní články se týkají především předražování a okrádání v Praze, kvality služeb, dětské prostituce na česko–německých hranicích, Benešových dekretů, nadměrného množství psích fekálií v Praze a ruského podílu v Karlových Varech.
dokončení příště…
Text: Mgr. Miroslav Rončák – ředitel zastoupení ag. CzechTourism v Berlíně (redakčně upraveno)
Foto: Mark Neuburger
Foto: Vincitrice
-
odborný asistent Katedry rekreologie FTK UP v Olomouci a regionální ředitel TCI Research
Všechny moje články