(… pokračování z minulého čísla)
O důležitosti Německa z hlediska turistického ruchu není třeba pochybovat, a to jak celoevropsky, tak zvláště pro nás. Z hlediska incomingu je Německo náš největší „dodavatel“ turistů. Ve spolupráci s berlínským zastoupením agentury CzechTourism jsme se podívali blížeji na aspekty, které ovlivňují rozhodování Němců při výběru dovolených, a zejména pak na ty, které jsou významné pro naši republiku.
Charakteristika postavení České republiky
Při průzkumu mezi německými cestovními kancelářemi odborníci oceňovali Českou republiku jako cenově příznivou, rychle dosažitelnou, kulturně a historicky zajímavou, rozmanitou a akcent byl dán rovněž na dobrou českou kuchyni.
Pohled největšího německého turistického koncernu TUI na Českou republiku:
Silné stránky
• prozatím ještě zajímavé ceny za služby, příznivé vedlejší ceny, např. benzin;
• oblíbená tradiční kuchyně;
• průvodci v němčině;
• cenově výhodné nabídky wellness programů;
• krátká dopravní vzdálenost;
• tradiční dobrá střediska pro lyžování a pěší turistiku;
• světově známý lázeňský trojúhelník;
• celá řada hotelů s kvalitní infrastrukturou;
• flexibilita v letních a zimních rezervacích.
Slabé stránky a možnosti rozvoje
• nutnost rozšíření rodinných nabídek na trhu;
• hotelové nabídky jsou málo strukturované, chybí kontakt s cílovou skupinou;
• nutnost zvýšení podílu z opakovaných cest;
• nedostatečná orientace na zákazníka;
• dvojí ceny.
Jak nás vidí – zobecnění
Obecně platí, že za silné stránky České republiky je považována blízkost Německa, dobrý poměr mezi kvalitou a cenou, žádná vízová omezení a znalost němčiny u některých skupin obyvatel. Kromě toho se cení Praha, české lázně, velké možnosti aktivní dovolené, velké bohatství hradů a zámků a historických památek a nepřeberné množství aktivit spojených s kulturou a volným časem.
Naopak za slabé stránky je považován relativně malý trh s hotely, který vede k úzkému výběru, omezené kapacity vedou k rychlému vyprodání hotelových pokojů střední kategorie, malé množství mezinárodních letišť a podobný krajinný profil jako Bavorsko.
Další zvýšení německých turistů vede přes výstavbu nových hotelů, zlepšení infrastruktury, rozšíření nabídek lázní a aktivní dovolené, kongresové a incentivní turistiky a další rozvoj kulturní a hudební scény.
Naopak hrozbami může být rostoucí konkurence ze strany sousedních zemí, zvyšování cen, celosvětové nebezpečí teroristických útoků a potenciální zpomalení německé ekonomiky.
dokončení příště…
Text: Mgr. Miroslav Rončák
ředitel zastoupení ag. CzechTourism v Berlíně
(redakčně upraveno)
Foto: Mark Neuburger
-
odborný asistent Katedry rekreologie FTK UP v Olomouci a regionální ředitel TCI Research
Všechny moje články