(… dokončení)
Foto: Mark Neuburger |
O důležitosti Německa z hlediska turistického ruchu není třeba pochybovat, a to jak celoevropsky, tak zvláště pro nás. Z hlediska incomingu je Německo náš největší „dodavatel“ turistů. Ve spolupráci s berlínským zastoupením agentury CzechTourism jsme se podívali blížeji na aspekty, které ovlivňují rozhodování Němců při výběru dovolených, a zejména pak na ty, které jsou významné pro naši republiku.
Další zvýšení německých turistů vede přes výstavbu nových hotelů, zlepšení infrastruktury, rozšíření nabídek lázní a aktivní dovolené, kongresové a incentivní turistiky a další rozvoj kulturní a hudební scény.
Naopak hrozbami může být rostoucí konkurence ze strany sousedních zemí, zvyšování cen, celosvětové nebezpečí teroristických útoků a potenciální zpomalení německé ekonomiky.
Mezi obecné symboly, na kterých se dá stavět, patří především Praha, Pražský hrad, Karlův most, světoznámé lázně – Karlovy Vary a Mariánské Lázně, Český Krumlov, české umění a architektura, Antonín Dvořák atd.
Turisté potřebují zážitky a z České republiky si nejvíce cení Prahu se svým moderním pulzujícím centrem, hudební festival Pražské jaro, kavárny ve stylu Art Nouveau, možnosti aktivní dovolené, odpočinek a léčení v elegantních lázeňských místech a ještě nedotčené regiony v Čechách a na Moravě.
Do budoucna by se měla Česká republika zaměřit na následující skupiny: single, mladé páry, rodiny, seniory +55, corporate a incentives, letecké skupiny a touroperátory. V nemenší míře rovněž na milovníky přírody, aktivní dovolené, dovolené v lázních, sportu, kultury a historie.
SWOT Analýza pro ČR
Silné stránky
• velké bohatství hradů a zámků a historických památek
• množství církevních památek
• celá řada aktivit spojených s kulturou a volným časem
• lázně a welness
• aktivní dovolená: jízda na koni, pěší turistika, horolezectví, jízda na horských kolech, lyžování, golf
• Česká republika je rychle a jednoduše dosažitelná (ČSA, Lufthansa, EasyJet…)
• dobrý standard v hotelovém sektoru
• žádná zdravotní omezení
• bezvízový styk
• cesta na víkend – Praha je jedno z nejzajímavějších měst Evropy
• Praha: Paříž východu, zlatá Praha
• dobrý poměr cena/kvalita
• blízkost Německa
• znalosti němčiny u některých skupin obyvatel
Slabé stránky
• znečistění, především sever Čech
• zhoršující se zdravotní systém
• relativně malý trh s hotely vede k úzkému výběru
• omezená kapacita způsobuje rychlé vyprodání hotelových pokojů střední kategorie
• malé množství mezinárodních letišť
• podobný krajinný profil jako Bavorsko
Příležitosti
• kongresová a incentivní turistika
• výstavba nových hotelů, sportovních areálů a nabídek aktivní dovolené
• zkvalitnění nabídky lázeňských subjektů
• rozšíření stávající infrastruktury
• další rozvoj kulturní a hudební scény
• ještě relativně nízké mzdy
Hrozby
• konkurence při zvyšujících se nabídkách sousedních zemí
• zvyšování cen
• celosvětové nebezpečí teroristických útoků
• potenciální zpomalení německé ekonomiky
Symboly České republiky
• Praha, Pražský hrad, Karlův most
• světoznámé lázně – Karlovy Vary a Mariánské Lázně
• Český Krumlov – druhý největší zámek v zemi a jedno z nejkrásnějších měst
• české umění a architektura
• Antonín Dvořák
• český jazz
• Franz Kafka, jeden z nejznámějších spisovatelů
• mezinárodně renomovaní autoři – Milan Kundera, Ivan Klíma, Josef Škvorecký
Hlavní věkové skupiny přijíždějící do České republiky
Mladá generace do 16 let
Jedná se převážně o organizované výlety za kulturou a poznáním (Praha, UNESCO, hrady, zámky), vyhledávají především levné ubytování a rozmanitou večerní zábavu, zájezd bývá organizován prostřednictvím cestovních kanceláří, doprava je autobusem a vlakem.
Mladá generace do 28 let
Zde je patrný rozdíl mezi klientelou z bývalého západního a východního Německa. Mladá klientela z bývalého západního Německa nevyhledává za každou cenu levné ubytování, dopřává si restaurací a barů a je individuálně samostatná. Dopravují se letadlem. Mladí lidé z bývalého východního Německa bydlí především v levných ubytovnách, méně utrácejí a jezdí autobusem, vlakem nebo autem.
I němečtí turisté rádi vyhledávají lákadla na Staroměstském náměstí; Foto: CzechTourism |
Střední generace
1) rodiny s dětmi – přijíždějí převážně v období letních a zimních prázdnin
2) mladé páry bez dětí – hledají kombinaci zábavy a odpočinku, navštěvují Prahu a památky UNESCO, jsou ochotni dobře zaplatit za dobré služby
3) manažeři a majitelé firem – utrácejí, požadují velmi dobré a kvalitní služby
Starší generace
Vyhledávají cesty za poznáním, kulturou a zábavou přiměřenou svému věku. Navštěvují Prahu, ale i ostatní města ČR, památky UNESCO, oblíbenými jsou také hrady a zámky. Velmi populární jsou mezi uvedenou skupinou pobyty v českých lázních a wellness programy.
Závěr
Němečtí turisté dnes vyžadují jistotu, opravdovou kvalitu za výhodnou cenu. Proto je nezbytné rozšířit sortiment nabídky a hledat nové cesty k získání zákazníků.
ČR jako turistická destinace má díky své výhodné cenové relaci stále dobrou šanci na rostoucí zájem ze strany německého trhu. Musí se ovšem zlepšit v mnoha směrech kvalita služeb a kvalita a množství odpovídajících ubytovacích zařízení. Zákazník musí cítit, že je brán plný zřetel na jeho potřeby, je třeba patřičně ho k nám přilákat. Aspekty mimoletecké dosažitelnosti a výhodné cenové relace hrají momentálně při volbě dovolené významnou roli. Pryč od směnitelných a obdobných produktů směrem k „unikátu“, k „jedinečnosti“. Pak zůstane cestování do ČR i nadále „výhodným“ a atraktivním.
Text: Mgr. Miroslav Rončák, ředitel CzechTourism Berlín
(redakčně upraveno)
-
odborný asistent Katedry rekreologie FTK UP v Olomouci a regionální ředitel TCI Research
Všechny moje články