Německo – trendy v cestovním ruchu – 3. díl

(… dokončení)

Foto: Mark Neuburger

O důležitosti Německa z hlediska turistického ruchu není třeba pochybovat, a to jak celoevropsky, tak zvláště pro nás. Z hlediska incomingu je Německo náš největší „dodavatel“ turistů. Ve spolupráci s berlínským zastoupením agentury CzechTourism jsme se podívali blížeji na aspekty, které ovlivňují rozhodování Němců při výběru dovolených, a zejména pak na ty, které jsou významné pro naši republiku.

Další zvýšení německých turistů vede přes výstavbu nových hotelů, zlepšení infrastruktury, rozšíření nabídek lázní a aktivní dovolené, kongresové a incentivní turistiky a další rozvoj kulturní a hudební scény.

Naopak hrozbami může být rostoucí konkurence ze strany sousedních zemí, zvyšování cen, celosvětové nebezpečí teroristických útoků a potenciální zpomalení německé ekonomiky.

Mezi obecné symboly, na kterých se dá stavět, patří především Praha, Pražský hrad, Karlův most, světoznámé lázně – Karlovy Vary a Mariánské Lázně, Český Krumlov, české umění a architektura, Antonín Dvořák atd.

Turisté potřebují zážitky a z České republiky si nejvíce cení Prahu se svým moderním pulzujícím centrem, hudební festival Pražské jaro, kavárny ve stylu Art Nouveau, možnosti aktivní dovolené, odpočinek a léčení v elegantních lázeňských místech a ještě nedotčené regiony v Čechách a na Moravě.

Do budoucna by se měla Česká republika zaměřit na následující skupiny: single, mladé páry, rodiny, seniory +55, corporate a incentives, letecké skupiny a touroperátory. V nemenší míře rovněž na milovníky přírody, aktivní dovolené, dovolené v lázních, sportu, kultury a historie.

SWOT Analýza pro ČR

Silné stránky
• velké bohatství hradů a zámků a historických památek
• množství církevních památek
• celá řada aktivit spojených s kulturou a volným časem
• lázně a welness
• aktivní dovolená: jízda na koni, pěší turistika, horolezectví, jízda na horských kolech, lyžování, golf
• Česká republika je rychle a jednoduše dosažitelná (ČSA, Lufthansa, EasyJet…)
• dobrý standard v hotelovém sektoru
• žádná zdravotní omezení
• bezvízový styk
• cesta na víkend – Praha je jedno z nejzajímavějších měst Evropy
• Praha: Paříž východu, zlatá Praha
• dobrý poměr cena/kvalita
• blízkost Německa
• znalosti němčiny u některých skupin obyvatel

Slabé stránky
• znečistění, především sever Čech
• zhoršující se zdravotní systém
• relativně malý trh s hotely vede k úzkému výběru
• omezená kapacita způsobuje rychlé vyprodání hotelových pokojů střední kategorie
• malé množství mezinárodních letišť
• podobný krajinný profil jako Bavorsko

Příležitosti
• kongresová a incentivní turistika
• výstavba nových hotelů, sportovních areálů a nabídek aktivní dovolené
• zkvalitnění nabídky lázeňských subjektů
• rozšíření stávající infrastruktury
• další rozvoj kulturní a hudební scény
• ještě relativně nízké mzdy

Hrozby
• konkurence při zvyšujících se nabídkách sousedních zemí
• zvyšování cen
• celosvětové nebezpečí teroristických útoků
• potenciální zpomalení německé ekonomiky

Symboly České republiky
• Praha, Pražský hrad, Karlův most
• světoznámé lázně – Karlovy Vary a Mariánské Lázně
• Český Krumlov – druhý největší zámek v zemi a jedno z nejkrásnějších měst
• české umění a architektura
• Antonín Dvořák
• český jazz
• Franz Kafka, jeden z nejznámějších spisovatelů
• mezinárodně renomovaní autoři – Milan Kundera, Ivan Klíma, Josef Škvorecký

Hlavní věkové skupiny přijíždějící do České republiky

Mladá generace do 16 let
Jedná se převážně o organizované výlety za kulturou a poznáním (Praha, UNESCO, hrady, zámky), vyhledávají především levné ubytování a rozmanitou večerní zábavu, zájezd bývá organizován prostřednictvím cestovních kanceláří, doprava je autobusem a vlakem.

Mladá generace do 28 let
Zde je patrný rozdíl mezi klientelou z bývalého západního a východního Německa. Mladá klientela z bývalého západního Německa nevyhledává za každou cenu levné ubytování, dopřává si restaurací a barů a je individuálně samostatná. Dopravují se letadlem. Mladí lidé z bývalého východního Německa bydlí především v levných ubytovnách, méně utrácejí a jezdí autobusem, vlakem nebo autem.

I němečtí turisté rádi vyhledávají lákadla na Staroměstském náměstí; Foto: CzechTourism

Střední generace
1) rodiny s dětmi
– přijíždějí převážně v období letních a zimních prázdnin
2) mladé páry bez dětí
– hledají kombinaci zábavy a odpočinku, navštěvují Prahu a památky UNESCO, jsou ochotni dobře zaplatit za dobré služby
3) manažeři a majitelé firem – utrácejí, požadují velmi dobré a kvalitní služby

Starší generace
Vyhledávají cesty za poznáním, kulturou a zábavou přiměřenou svému věku. Navštěvují Prahu, ale i ostatní města ČR, památky UNESCO, oblíbenými jsou také hrady a zámky. Velmi populární jsou mezi uvedenou skupinou pobyty v českých lázních a wellness programy.

Závěr
Němečtí turisté dnes vyžadují jistotu, opravdovou kvalitu za výhodnou cenu. Proto je nezbytné rozšířit sortiment nabídky a hledat nové cesty k získání zákazníků.
ČR jako turistická destinace má díky své výhodné cenové relaci stále dobrou šanci na rostoucí zájem ze strany německého trhu. Musí se ovšem zlepšit v mnoha směrech kvalita služeb a kvalita a množství odpovídajících ubytovacích zařízení. Zákazník musí cítit, že je brán plný zřetel na jeho potřeby, je třeba patřičně ho k nám přilákat. Aspekty mimoletecké dosažitelnosti a výhodné cenové relace hrají momentálně při volbě dovolené významnou roli. Pryč od směnitelných a obdobných produktů směrem k „unikátu“, k „jedinečnosti“. Pak zůstane cestování do ČR i nadále „výhodným“ a atraktivním.

Text: Mgr. Miroslav Rončák, ředitel CzechTourism Berlín
(redakčně upraveno)

Autor

Nejnovější články z rubriky
Warning: Undefined array key 0 in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 264

Warning: Attempt to read property "name" on null in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 264


Warning: Undefined array key 0 in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 267

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 267
Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Tři pilíře německé propagace a pár zajímavých čísel

Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.

Číst více