Pro pochopení souvislostí a vývoje, či jen pro zvědavost, je vždy zajímavé podívat se, jak se daná problematika rozvíjí ve světě. Stejně je tomu samozřejmě i v oblasti wellness. Následující řádky dokládají, jak odlišně je tento fenomén vnímán v USA, respektive v jeho největším městě. Vycházejí z článku publikovaného v časopisu New York Magazine, jenž se zabýval wellness trendy pro letošní rok.
1. Wellness jako fast-food
Pojem wellness s sebou automaticky nese představu relaxace, zklidnění a uvolnění, tedy „těžké pohody“ v poněkud línějším rytmu. Hned první trend, jak uvádí zmíněný New York Magazine, míří přesně opačným směrem. Souvisí totiž s odlišným vnímáním pojmu wellness – v USA jde i o tzv. denní spa apod., tedy podniky s vysokou frekvencí návštěvnosti a poměrně krátkou průměrnou dobou pobytu. V New Yorku nyní roste poptávka po zařízeních, kam je možné si odskočit na pár desítek minut na různé (často kosmetické) procedury. Nabízí se srovnání s fenoménem fastfoodu.
Fitness se začíná přesouvat z obřích tělocvičen do komornějších salonů |
2. Sbohem, obří tělocvičny!
Zjednodušeně lze říci, že Newyorčané začínají dávat přednost kvalitě před kvantitou. V centru pozornosti jsou nyní spíše menší podniky nabízející kvalitní procedury a pyšnící se vysoce kvalifikovanými trenéry a terapeuty. Trendem je budování dlouhodobých osobních vztahů s důvěryhodnými cvičiteli či poskytovateli kosmetických služeb. Lépe by na tom měly být ty podniky, které nenabízejí pouhé „rozmazlování“ klienta, ale také preventivní programy. Samozřejmě v přiměřeně luxusním balení.
3. Džusy a očistné kúry
Životní přístup wellness s sebou samozřejmě nese i zdravé stravování. Newyorští vyznavači wellness filozofie prý nyní „ujíždějí“ na ovocných šťávách a speciálních očistných kúrách, které se nabízejí ve specializovaných podnicích. New York Magazine zmiňuje takové firmy jako Blue Print Cleanse and Organic Avenue, jež důvtipným marketingem lákají klienty na nápoje lisované za studena i zdravé pokrmy, odborné poradenství či donáškovou službu.

4. Cvičením ke zpevnění jádra těla
Monopolní postavení mezi cvičebními způsoby vyznavačů wellness měla dříve metoda Pilates, která je postavena na zpevnění středu (jádra) těla. Dnes existuje celá škála cvičebních technik pracujících s tímto fenoménem – sahá od spinningu přes jógu až po různé nové styly.
5. Domácí zavařování a sušení
Která restaurace v New Yorku nenabízí vlastnoručně zavařené či sušené ovoce, nejde s dobou. Některé podniky jdou dokonce tak daleko, že si samy porážejí zvěř na maso. Velkou popularitu zažívají kurzy zavařování a sušení ovoce, zpracování kombuchy apod. Mimo jiné i pro svůj sociální aspekt – svádějí dohromady lidi stejných zájmů.
6. Jin a jang v józe: mega studia i butikové salony
Pokud jde o jógu, je letošní rok v New Yorku ve znamení extrémů. Na jednom konci spektra jsou studia olbřímích rozměrů (např. YogaWorks nebo Pure Yoga), která své provozy dovybavují saunami či párou a ve snaze o zlepšení příjmů přicházejí s nabídkou měsíčních permanentek, na druhé straně pak roste zájem o malá intimní studia žijící z dotací (Yoga to the People nebo Namaste Yoga & Tranquility Center).
7. Renesance akupunktury
„Západní doktoři nám věnují pět minut, předepíšou antibiotika a pošlou nás pryč, což je předpis na zdraví, který v souladu s přírodou žijícím New-yorčanům nesedí,“ píše New York Magazine a spekuluje o tom, že je to právě tento „fastfoodový“ přístup, který stojí za nebývale rostoucí poptávkou po alternativních metodách léčení, zejména pak po akupunktuře. Zatímco dnes se jednotliví akupunkturisté specializují na určitý okruh zdravotních obtíží, dá se podle listu očekávat vznik sdružených ordinací, kde se pod jednou střechou budou pomocí jehliček léčit alergie, poúrazové problémy, nespavost a další neduhy.
8. Fitness móda ve znamení ženskosti
Nebyl by to snad New York, kdyby se do trendů nezamíchala také móda. Podle všeho nejde jen o to cvičit, aby člověk dobře vypadal, ale musí dobře vypadat také při cvičení samotném. Trendem letošního roku jsou v New Yorku cvičební úbory, které dávají vyniknout ženskosti, ale také tvarují pozadí cvičenek a současně jsou pohodlné. Nezanedbatelný je vliv módy ulice.
9. Nové řady produktů
Jako první s nimi přišli dermatologové. Poté kosmetici. Nyní svým zákazníkům nabízejí vlastní organické produkty také akupunkturisté, maséři a další podnikatelé v oblasti wellness, kteří se tak snaží rozšířit své služby a najít další zdroj příjmů. Neopomínají samozřejmě zdůraznit, že vše je vyráběno ručně, často za použití čínských bylin a dalších cizokrajných ingrediencí.
10. Pot už není tabu
Podle New York Magazine jsou letos passé jemná cvičení typu Tae Bo. „Newyorčané vyměňují drahá členství ve fitness za běžecké boty,“ píše časopis. Módou je opět běhání po městě a jeho parcích, v řadě případů dokonce organizované, a tudíž placené. V kurzu jsou nově cvičební techniky, při kterých se člověk řádně zapotí, magazín zmiňuje třeba Physique 57, což je „mladší sestra Pilates“.
„Tohle přeci není wellness! Co nám to věší na nos za bulíky?“ zaznělo nyní bezpochyby unisono na řadě míst České republiky. Možná i nějaký peprnější komentář, určitě spousta povzdechů. S tím vším jsem ale počítal. Výše uvedenými řádky jsem chtěl pouze naznačit, že vnímání pojmu wellness je do značné míry subjektivní, a že se v různých částech světa může lišit. Povědomí o této odlišnosti musí mít každý, kdo v tomto oboru usiluje o zahraniční klientelu – základem všeho je přece znalost potřeb a očekávání hosta. Jen tak je možné správně nastavit komunikaci a ušetřit klienta případného nepříjemného překvapení.
Text: Petr Manuel Ulrych
Foto: Ariel da Silva Parreira, Ana Flavia, Christa Richert, Ramasamy Chidambaram