Nabídka kongresové techniky na českém trhu patří kvalitou technologií mezi světovou špičku. Přesto je český zákazník v mnoha případech velmi málo náročný a podceňuje skutečnost, že moderní a kvalitní technologie vystoupení řečníků umocňuje a dokáže prodat prezentaci i její obsah. Nejen o nových technologiích,
ale také o tom, jak může česká firma zabývající se technickým zajištěním konferencí a kongresů uspět na zahraničních trzích, jsme si povídali s Jaroslavem Veselým, ředitelem a spolumajitelem společnosti ProMoPro, již charakterizuje slogan „Nic není neuskutečnitelné“, který najdete na jejích webových stránkách.
Praha a Česká republika si v oblasti kongresového turismu hodně slibovaly od pražských summitů MMF a Světové banky (2000) či NATO (2002), stejně jako od loňského českého předsednictví v Radě EU. Podařilo se podle vás tyto příležitosti náležitě využít, tedy upozornit na kongresový potenciál země a přilákat zajímavé akce? Výrazně jste se svými službami a technikou podíleli na všech výše uvedených akcích, můžete dopad zmíněných akcí na svůj business kvantifikovat?
Z hlediska běžné turistiky byly tyto akce pro českou republiku přínosem, ne zcela se je ale podařilo využít na propagaci kongresové turistiky. Bohužel v našem státě se věnuje pozornost hlavně problémům a pokud něco dopadne dobře ba výborně, tak proč se o tom zmiňovat.
Pokud vezmu náš sektor, a tím je technické zabezpečení, tak to je něco jiného. Všichni, kteří v tomto segmentu trhu něco znamenají, vědí, jak náročné je tyto akce zabezpečit technikou a pracovníky. Pro naši firmu měla účast na těchto akcích velký vliv na naši další činnost. Zasedání MMF a WB prověřilo naši schopnost zabezpečit největší světové setkání v tomto roce. Průběh zasedání bez jediné technické chyby nás posunul na významné místo dodavatelů AV technologií v Evropě.
Summit NATO jen našim zahraničním zákazníkům potvrdil naši odbornost a upevnil naši pozici špičkového dodavatele. Logicky proto následovaly objednávky naší techniky na summit NATO v Rize, či dodávky techniky na české předsednictví EU a spolupráce na předsednictví EU v Německu, Švédsku a Španělsku.


Pracujete v oboru, kde se technologie neustále vyvíjí, stále přichází nové a lepší. To ale znamená neustále nové investice. Jak může firma s kongresovou technikou z malého českého trhu uspět v mezinárodní konkurenci na zahraničních trzích?
Pravdou je, že vývoj technologií v našem oboru je tak rychlý, že kolikrát se některé zařízení ani nezaplatí a již je na trhu něco nového a výkonnějšího. Uspět v kongresové technice je na mezinárodním trhu velice těžké. Znamená to nejen vlastnit nejnovější technologie, ale také mít dostatek zařízení na skladě. Naše firma měla štěstí, že podniká poměrně dlouhou dobu a na základě svých výsledků byla přijata do celosvětové sítě pronajímatelů kongresové techniky CRN Congress Rental Network. Díky naší špičkové technice jsme se brzo dostali mezi špičku této sítě a následně jsme mohli techniku půjčovat nejen po Evropě, ale měli jsme zakázky i do Japonska, Jihoafrické republiky, Brazílie a do USA. To nám zase umožnilo doplňovat fundus o nejnovější technologie. Díky tomu máme na mezinárodním trhu, jak evropském, tak světovém vybudovanou poměrně slušnou pozici. O tom svědčí i ocenění „Agent of the Year 2002“ získané na světovém setkání CRN ve Vancouveru.
Jak náročný je český klient při objednávce kongresové techniky? Zná nové technologie a je ochoten si je objednat, nebo mu obrazně řečeno stačí flipchart a dataprojektor? Jakou roli v tomto rozhodování hrají cenová kritéria?


Bohužel, až na výjimky je český klient na kongresovou techniku nenáročný. Zahraniční zákazník požaduje co nejnovější technologie, protože ví, že i kvalita techniky na zasedáních ho prodává. Většina českých zákazníků požaduje hlavně co nejmenší cenu.
Co jsou stálice v kongresové technice a naopak jaké novinky máte ve své nabídce?
Přes neustálé změny v technice stále na kongresech platí, že řečník chce pustit nějakou svoji prezentaci, chce být viděn a být slyšen. Technika jeho přednášku jen umocňuje. Vzhledem k tomu, že špičkové kongresy představují spíše propracovaná divadelní představení a o použité technice se leckterému divadlu ani nezdá, tak spíše techniku doplňujeme o nějaké zajímavosti. Jako například nová projekční stěna LED BARCO Ilite 6XP black pro indoor se speciálními LED diodami pro zvýšení kontrastu či skleněné pódium osazené LED diodami s možností projekce.
Co vy sám považujete za současnou špičkovou technologii v kongresové technice ve světě, kterou bystě měl rád ve svém arzenálu?
Nechci být neskromný, ale co se týká špičkových technologií, tak absolutní většinu máme ve svém arzenálu. V několika případech jsme byli první firmou na světě, která danou technologii objednala či použila na nějaké akce.
Vzhledem k tomu, že se nám několikrát povedlo objednat novinku, která se teprve dostávala do výroby, tak občas dostáváme interní upozornění od firem, že zařízení mají v nabídce, ale dodávat se bude až za pět či šest měsíců. I to svědčí o našem přístupu k novým technologiím.
Ptala se: Eva Frindtová
Foto: ProMoPro
www.promopro.cz
