Americká společnost cestovních kanceláří (ASTA) zaznamenala minulý měsíc vítězství v líté bitvě s leteckou společností Northwest Airlines poté, co tento přepravce oznámil, že s účinností od 1. září začne účtovat cestovním kancelářím 7,50 USD za zpáteční a 3,75 USD za jednosměrnou rezervaci provedenou přes globální distribuční systém (GDS) pro cesty po 50 členských zemích Spojených států.
Společnost Northwest rovněž oznámila, že bude účtovat zákazníkům 5 USD rezervačních poplatků za bukování provedené přes její call centrum a poplatek 10 USD při koupi letenky na letištních přepážkách po celých Spojených státech. Tento krok, jehož účelem má být zcela jasně úspora nákladů způsobená nasměrováním zákazníků tak, aby si kupovali letenky na webových stránkách dopravce, ušetří tak na osobních nákladech pracovníků v call centrech a na přepážkách.
ASTA na tento krok okamžitě odpověděla. „Společnost Northwest to nazývá sdílený poplatek GDS, což vypadá, jako že pro nás dělají něco dobrého,“ řekl Richard M. Copeland, generální ředitel a prezident ASTA. „Moje odpověď je, nepodkuřujte mi. Až se budu chtít podílet na vašich nákladech, dám vám vědět. Je urážlivé, když dostanete zprávu, že se Northwest s vámi podělí, když je to ve skutečnosti tak, že přenášejí svoje náklady na vaše podnikání a na vaše zákazníky.“
„Oznámení společnosti Northwest jasně naznačuje, že chce přitáhnout cestovní kanceláře k tomu, aby prováděly rezervace na jejích webových stránkách, a vůbec neberou ohled na to, že rezervace prostřednictvím webových stránek letecké společnosti nenahrazuje plně služby globálního distribučního systému,“ dodal Copeland. „Oznámení společnosti odráží selhání její obchodní strategie a neschopnost konkurovat nízkonákladovým přepravcům a její takzvané řešení spočívá v tom, že se snaží přenést následky svého selhání na bedra cestovních kanceláří, což je krok, který se rozhodně odrazí ve vyšších cenách pro zákazníky, s nimiž cestovní kanceláře obchodují. Tato akce bude mít za následek ohromnou neefektivitu řízení na přepážkách cestovních kanceláří.“
Krátce po zveřejnění tohoto stanoviska podala ASTA stížnost antimonopolnímu oddělení Ministerstva spravedlnosti USA a žádala okamžité vyšetření postupu Northwest Airlines. Ve stížnosti se praví, že Northwest vyslaly signál konkurentům, aby se spojili pod pláštíkem komerčně pochybné politiky (kterou všeobecně odmítají globální distribuční systémy, cestovní kanceláře a představitelé uživatelů komerčních leteckých společností). Dva z největších světových GDS, Sabre a Galileo, rovněž velmi rychle odmítly tento krok a Sabre podalo žalobu na Northwest pro porušení smlouvy o přístupu.
V předtuše hrozící bouře Northwest Airlines odvolaly své zpoplatňovací plány a uplatnily pěti a desetidolarové příplatky na mezinárodní přepravu. ASTA slavila vítězství. „Rozhodnutí Northwestu je pro cestovní kanceláře opravdovým triumfem,“ řekl Copeland. „Toto vítězství bylo výsledkem práce spojeného průmyslu, který se dal dohromady a diskutoval o společných hodnotách a problémech. Ukázali jsme, že cestovní kanceláře jsou stále životně důležitou součástí distribuce v cestovním ruchu.“
-KB-