
V nabídce doprovodného programu letňanského veletrhu MADI byl také diskusní seminář pro odbornou veřejnost a vystavovatele týkající se novinek v činnostech průvodců cestovního ruchu. Na přetřes přišly aktuální trendy v oboru a nejčastější chyby a rizika v podnikání, například problematika poskytování kombinace průvodcovských a dopravních služeb, tzv. Driving Guide. Prezentaci řídila Jolana Myslivcová, ředitelka školy kultury podnikání v cestovním ruchu a členka představenstva Asociace cestovních kanceláří.
Ze semináře vyplynulo, že jedním z hlavních trendů současného průvodcovství je pokles zájmu o průvodce ze strany cestovních kanceláří. Na druhou stranu je zaznamenán nárůst podílu přímých klientů (hotely, firmy) a klesající poptávka po tzv. „anonymním“ průvodci. Z toho logicky plynou vyšší nároky na kvalitu průvodce (odbornou i jazykovou), na jeho flexibilitu (objednávky na poslední chvíli) i na jeho schopnost zaujmout a najít si zakázku. Moderní průvodce musí zúročit své marketingové dovednosti, v pozitivním slova smyslu se odlišit od ostatních a dokázat se účinně propagovat (zápis do katalogu, vizitka, leták, přímá nabídka, osobní oslovení, inzerce, internet). V této souvislosti upozornila Myslivcová na zdánlivě nepodstatnou věc – výběr katalogové fotografie. Portrétní snímek bývá totiž často rozhodující při výběru daného průvodce. Poskytovatelé průvodcovských služeb by tedy měli věnovat péči tomu, aby jejich fotografie v katalogu působily sympaticky, svěže a příjemně. Myslivcová dále apelovala na to, aby průvodci pravdivě uváděli všechny údaje, tzn. funkční telefonní číslo, e-mailovou adresu, časové možnosti, jazykové znalosti a specializace.
Na semináři se probíralo také téma kontroly průvodců. Tu může provádětfinanční úřad, správa sociálního pojištění, příslušná zdravotnípojišťovna, živnostenský úřad a česká obchodní inspekce. Živnostenskéúřady kontrolují předmět podnikání, správné označení provozovny (jménofirmy, IČO, DIČ, jméno odpovědné osoby, otevírací hodiny), popis službya nabídky klientovi (zda obsahuje všechny náležitosti z hlediskaochrany spotřebitele), cenu (jestli je správně uvedena a co všeobsahuje), korektní uvedení údajů o podnikatelském subjektu na všechdokladech podnikatele a správné vyplnění faktury a hotovostní účtenky.Nejčastější chybou průvodců bývá, že u sebe nemají výpis zeživnostenského rejstříku nebo pracovní smlouvu s příslušnou cestovníkanceláří.
Na veletrhu MADI proběhl také podzimní sněm Asociace průvodců ČR. Jeho součástí byl mimo jiné křest nového katalogu a vyhlášení Průvodce roku 2009, kterým se stal Milan Hegr z Ostravy (vpravo). Trofej převzal z rukou Stanislava Volemana, předsedy asociace |
Závěr prezentace byl věnován problematice tzv. Driving Guide, tedy propojování průvodcovských a dopravních služeb. Myslivcová uvedla, že se v tomto případě jedná o koncesovanou živnost na vnitrostátní či mezinárodní příležitostnou dopravu osobní, která opravňuje průvodce (s řidičským průkazem skupiny B) řídit automobil do celkové hmotnosti 3,5 tuny s maximálním počtem osmi pasažérů. Podrobněji byl dále rozebírán proces získání koncese a povinnosti dopravce.
Text a foto: -japo-