Olomoucký kraj se v oblasti cestovního ruchu, kromě jiného, v posledním roce více soustředil i na vizuální prvky propagace svého potenciálu. Realizoval několik projektů, kterými podpořil prezentaci svou jako celku i jednotlivých turistických cílů.
Logo Olomouckého kraje |
Znak Olomouckého kraj |
Olomoucké hejtmanství začalo používat – zejména v propagačních materiálech zaměřených na oblast cestovního ruchu – nové logo. Součástí nového vizuálního prvku je název kraje a květina. Ta má pět okvětních lístků, stejný počet má kraj okresů.
Na oficiální dokumenty bude i nadále používán znak kraje. Ten si Olomoucký kraj nechal vypracovat před šesti lety jako jeden z prvních regionů v Česku. Naopak logo má olomoucký region jako jeden z posledních.
Památky v Olomouckém kraji mají nové značení
Od léta letošního roku nově odkazuje na 14 atraktivních míst v regionu více než stovka značek rozmístěných u silnic prvních tříd a rychlostních komunikací.
Tabule upozorní projíždějící samozřejmě na olomouckou městskou památkovou rezervaci, ale například i na Javoříčské jeskyně, hrady Bouzov, Helfštýn a Šternberk či zámky v Náměšti na Hané a v Úsově.
Turistické tabule se na silnice dostaly po více než dvou letech. Kraj chtěl už v roce 2005 umístění 34 velkoformátových tabulí a 83 navigačních značek financovat z evropských peněz. Projekt ale nezískal dotaci z EU. Ze stejného důvodu zkrachovala i snaha vytvořit společný orientační systém s olomouckou radnicí. Současnou investici ve výši zhruba 2,5 milionu korun uhradilo hejtmanství z rozpočtu kraje.
Grafický styl těchto speciálních dopravních značek s hnědým podkladem je důvěrně známý po celé Evropě a usnadňuje hledání turistických cílů v podobě kulturních nebo přírodních památek. Autorem vyobrazení památek na značkách je olomoucký grafik Ondřej Michálek.
Umístění hnědých dopravních značek podél dálničních tahů schvaluje Ministerstvo dopravy i Ministerstvo kultury a seznam památek, které takto mohou být označeny, určuje agentura CzechTourism. V sousedních krajích stojí u silnic už několik let.
Novinky na internetu
Významným počinem v oblasti propagace kraje a zároveň zkvalitněním informační obsluhy v cestovním ruchu turistické oblasti kraje je rozjezd Turistického informačního portálu Olomouckého kraje (www.ok-tourism.cz ), který vznikal od srpna 2006. Po dvouměsíčním zkušebním provozu začátkem léta došlo v červenci letošního roku ke spuštění plného provozu. Nový web by měl výrazně přispět ke zvýšení počtu domácích i zahraničních, a především polských návštěvníků (portál je proto udělán i v polštině) kraje. Do budoucna by mělo následovat i rozšíření dalších služeb (např. o rezervační systém).
Nový Turistický informační portál Olomouckého kraje |
Dalším zajímavým webovým projektem kraje je virtuální procházka po turisticky atraktivních místech Olomouckého kraje – www.olomoucky-kraj.com . Deset národních kulturních památek kraje je na webu zpracováno ve čtyřech jazykových mutacích (čeština, angličtina, němčina, polština), k nim je doplněno dalších 46 přírodních a dalších atraktivit (již jen v češtině). V letošním roce jsou virtuální procházky doplňovány o videosnímky a o fotobanky z jednotlivých zpracovaných objektů.
Do portfolia webových portálů souvisejících s turistikou v kraji patří i www.kolmo.cz , což jsou stránky unikátního projektu Kolmo za poznáním Olomouckého kraje zaměřeného na prezentaci a propagaci nových cyklistických tras a stezek v Olomouckém kraji. Letos se sice jedná již o druhý ročník, takže zase o úplnou novinku nejde, ale zato jsou pro letošní rok připraveny jiné nové trasy k projetí.
Roadshow po ČR
Olomoucký kraj se letos rozhodl realizovat v cestovním ruchu i opravdu netradiční propagační projekt – mobilní výstavu neboli roadshow po ČR. V měsících květnu a červnu navštívil celkem devět měst ČR speciální Infobus, v němž mohli návštěvníci získat nejen informační materiály a mapy turistických regionů kraje, ale od odborného personálu i rady a tipy, jak nejlépe strávit na střední Moravě nebo v Jeseníkách svou případnou dovolenou. (Podrobnosti o Infobuse celé roadshow – na str. 46).
Text: Jiří G. Souček
(zdroj: ČTK a materiály Olomouckého kraje)
www.ok-tourism.cz