Každá komunikační platforma nebo sociální síť přichází pravidelně s novinkami nebo úpravami, které mají vylepšit komunikaci v daném prostředí. Ne jinak tomu bylo i v letošním dubnu, kdy tři největší sociální sítě Facebook, Google Plus a Twitter oznámily nebo pustily do světa své novinky. Na co se tedy můžeme těšit?
Duben byl měsícem změn, které více či méně ovlivní naši marketingovou komunikaci směrem k internetovým uživatelům. V případě sociálních sítí Facebook a Google Plus jde o „drobná" vylepšení, u Twitteru však přicházejí zásadní změny.
Twitter v novém
Mikroblogovací sociální síť Twitter za dobu své existence prošla celou řadou změn, které měly přilákat více uživatelů a pomoci této sociální síti získat větší podíl na trhu. K těm největším a nejzásadnějším vizuálním změnách dochází až právě teď. Již od konce minulého roku se objevovaly zprávy o testování nového vzhledu této sociální sítě, který je v mnoha pohledech kombinací jeho největších konkurentů Facebooku a Google Plus. V polovině letošního dubna Twitter oficiálně představil nový vzhled v ranním vysílání americké Today Show a alespoň takto v první vlně přitáhl pozornost. A čím je nový vzhled zajímavý či výjimečný?
Obdobně jako tomu bylo u Facebooku v roce 2011, kdy startoval Facebook Timeline postavený zejména na vizuální stránce, tj. na obrázcích, i Twitter se rozhodl vydat stejnou cestou. Obdobně jako u sociální sítě Google Plus, Twitter nově využívá v horní části velký titulní obrázek a po vzoru Facebooku pak profilový obrázek, umístěný vlevo nahoře.
Pod profilovým obrázkem budou umístěny základní informace o profilu (popis profilu, místo, odkaz na webové stránky, datum založení profilu). Pod těmito základními informacemi se nachází box s možností zaslat tweet (zprávu) stránce.
Uprostřed pod titulním obrázkem je zobrazeno několik záložek, jejichž počet je mnohem větší než u původní verze. Dříve profily nabízely pro zobrazení pouze záložky tweets (příspěvky stránky), following (oblíbené stránky) a follower (fanoušci profilu). V nové verzi jsou k zobrazení tweets, photos/videos, following, followers a favorities (oblíbené příspěvky). Takto si uživatelé mohou v jednotlivých záložkách snadno zobrazit tweety (příspěvky) stránky, obrázky či videa, sledované stránky, fanoušky a oblíbené stránky nebo příspěvky.
Nová podoba profilu |
Ukázka zvýraznění tweetu |
Pomocí „Tweets and Replies" umístěných pod záložkami mohou uživatelé snadno zobrazit pouze tweety s obrázky nebo s komentáři. To je důležitá informace pro administrátory profilů, neboť bude kladen vyšší důraz nejenom na publikování tweetů s kvalitními obrázky, ale také bude prostřednictvím tweetů více vybízet uživatele ke komunikaci. Na pravé straně profilu se pak zobrazuje nabídka stránek, které by bylo vhodné sledovat (stát se jejich fanouškem).
Velkou novinkou je také podpora úspěšných tweetů. Ty, které budou mít u followerů (fanoušků) úspěch v podobě komentářů či příznaku oblíbený, budou na profilu zvýrazněny, aby přitáhly pozornost dalších uživatelů. Zvýraznění spočívá hlavně ve výraznějším a více viditelném textu.
U Twitteru je běžné, že všechny novinky pouští do světa poněkud opatrně, potichu a také postupně. Z tohoto důvodu není možné očekávat celosvětově plošný přechod na novou verzi ihned. Z tohoto důvodu budou na novou podobu přecházet profily postupně, stejně jako tomu bylo i u Facebooku před několika lety, kdy se přecházelo na novou podobu Timeline. V současnosti jsou na novou podobu převáděny stránky slavných a známých osobností nebo společností, běžní uživatelé budou muset na nový profil ještě chvíli posečkat.
Zobrazování emotikonů na Twitteru |
Malou novinkou je také využití emotikonů, které využívají uživatelé smartphonů. V případě, že uživatelé v komunikaci emotikony používali, nebyly tyto komunikační prvky na webu viditelné. V minulém roce probíhalo testování přibližně 500 různých typů emotikonů a na začátku dubna došlo k plnohodnotnému zobrazování i na webu.
Nová verze reklamy na Facebooku
S novinkami přichází také největší sociální síť Facebook, a sice v zobrazování reklamy, kterou všichni pro oslovení uživatelů často využíváme. Čeho se tedy novinky přesně týkají?
Změny se týkají hlavně reklamních sdělení, která se zobrazují v pravém sloupci na profilu. Tento reklamní prostor byl dlouhou dobu mimo pomyslný hledáček úprav, ale také se dočkal. V současné době se v pravé části zobrazuje celkem sedm reklam. Díky plánovaným změnám však dojde ke snížení jejich celkového počtu a snad zvýšení reklamního zásahu včetně celkové efektivity.
Ukázka nové verze reklamy na Facebooku |
Hlavní změna spočívá ve zvětšení reklamní plochy pro jednotlivá sdělení, která bude připomínat nyní již hojně využívané sponzorované odkazy z news feedu. V porovnání se stávající verzí bude nová podoba o něco větší a na úkor toho se sníží celkový počet zobrazovaných reklam po pravé straně. Na základě výsledků provedeného testování se odhaduje, že celková efektivita tohoto reklamního prostoru by se měla zvýšit až třikrát.
Pro zadavatele reklamy z této noviny plyne ještě jedna malá výhoda, a to časová. Velikost obrázků pro reklamu v news feedu a po pravé straně bude zcela totožná. Takže již nebude nutné vytvářet dvě verze velikostí obrázků jako doposud.
Nový vzhled je atraktivní a možná již nyní přemýšlíte nad tím, že byste tuto reklamu začali ihned využívat. Stejně jako u všech novinek i tato půjde do oběhu postupně. Větší zadavatelé se na ni mohou těšit již do konce tohoto měsíce, u ostatních bude zavádění probíhat do konce letošního roku.
+Post Ads nový reklamní formát na Google+
Poslední novinkou, o které bych se chtěla zmínit, jsou googlovské +Post Ads. Nová reklamní funkcionalita byla testována v průběhu minulého roku a od letošního dubna ji mohou využívat všechny profily sítě Google Plus, které mají více než 1 000 followerů.
Pomocí +Post Ads má každý takový profil možnost nově velmi snadno promovat své příspěvky na svém profilu, hangouts nebo videa.
A jak reklamní sdělení vypadá? Reklamní sdělení mají zcela stejný formát jako běžný příspěvek na Google+ se všemi možnostmi, kam patří komentáře nebo označení +1. Velkou výhodou je, že se tento typ reklamy zobrazuje také v rámci celé reklamní sítě Google a dává tak příležitost pro zásah a oslovení širokého internetového publika.
Zajímavou reklamní možností budou +Post Ads pro Hangouts. Před začátek přenosu se přes Hangouts mohou uživatelé k akci přihlásit a obdobně jako u akcí na Facebooku všichni přátelé daného uživatele uvidí, o jakou akci se zajímá. V průběhu akce mohou návštěvníci stránky, na které se +Post Ads zobrazují, vidět přímý přenos a po jeho skončení, pak jeho záznam. Tato funkce nabízí velmi zajímavý komunikační kanál pro marketingovou komunikaci. V případě, že připravujete workshopy, školení nebo jakékoliv zábavné akce, pak právě Hangouts a využití +Post Ads vytváří výborný nástroj pro komunikaci.
Jakmile profil dosáhne 1 000 followerů a stránka se přihlásí do programu Sdílená doporučení (https://support.google.com/plus/answer/3420362), je téměř vše pro úspěšnou komunikaci splněno. Poslední podmínkou je, že sdílený obsah bude relevantní pro uživatele. V případě, že byste se chtěli o této funkcionalitě dozvědět více, pak určitě navštivtehttps://support.google.com/adwords/answer/3265384 s podrobným návodem pro využití této služby.
Všechny výše zmíněné novinky budou dříve nebo později plnohodnotně využitelné v marketingové komunikaci nejenom v rámci České republiky či Slovenska, ale také zahraničí. Vzhledem k tomu, že Twitter bude nově daleko více sázet na využití obrázků v komunikaci, je pak jeho využití v cestovním ruchu více než nasnadě. V minulosti byl zejména Twitter využíván jako rychlý informační kanál, ale s větším důrazem na využívání obrázků se tento trend může do budoucna trochu měnit.
 Autorkou textu je Kateřina Rotterová ze společnosti Destination Marketing, zaměřené na strategický on-line marketing, public relations a koncepční využití sociálních sítí pro oblast cestovního ruchu.
Ing. Kateřina Rotterová, MBA katerina.rotterova@destmark.eu
Tel.: +420 605 376 527
www.destmark.eu
|