Nový Facebook Timeline

Na konci letošního března došlo na sociální síti Facebook k dlouho očekávaným změnám a všechny firemní profily přešly 31. března na tzv. Timeline. Zpočátku se tyto velké změny velké řadě uživatelů zdály být nesmyslné a objevily se i nejrůznější protesty a žádosti o návrat k původní formě. Krátký čas však ukázal, že některé změny jsou užitečné a zajímavé.

Co bylo hlavní myšlenkou tolik komunikovaného Timelinu? Hlavním cílem Timelinu bylo, aby o sobě uživatelé v první řadě sdíleli více osobních informací, na Facebooku takto trávili více času a v neposlední řadě více na sebe nechali působit různá reklamní sdělení. Co však Timeline znamená pro firemní profily? Každá společnost zde má možnost představit důležité momenty ve své historii, doplnit ji zajímavým obrázkem nebo připomenout úspěšné okamžiky (získání nového klienta, navázání partnerské spolupráce atd.). Uživatelům takto dáváte příležitost, aby se o vás dozvěděli o něco více. Timelinem firemní profily získaly velkou příležitost jak potenciální klienty přesvědčit o své odbornosti, profesionalitě, důvěryhodnosti atd. Co však tato velká změna v podobě Timeline přinesla marketérům nového? Pojďme se společně podívat na to, co a jak je možné v nové podobě firemních profilů využívat.

Titulní a profilový obrázek

Jednou z nejvíce viditelných změn bylo obohacení profilu o tzv. titulní obrázek. Jedná se o hlavní imageový obrázek profilu o rozměru 851 × 315 bodů. Prostřednictvím tohoto obrázku se můžete snadným způsobem představit svým stávajícím a potenciálním fanouškům. Má to však i svá úskalí. Na titulním obrázku se v žádném případě nesmí objevit žádná výzva k akci (objednejte, pozvěte přátele), informace o slevách, žádné zmínky o tom, aby se uživatelé stali vaším fanouškem nebo kontaktní údaje (telefon, e-mail, webová adresa). Pro zveřejnění kontaktních údajů je určeno pole pod profilovým obrázkem vlevo. Profilový obrázek musí mít při nahrávání rozměr 180 × 180 px. Facebook pak obrázek automaticky zmenší na rozměr 135 × 135 px. Do profilového obrázku pak můžete vložit logo nebo nějaký jiný vhodný nebo tematický obrázek.

Připnout nahoru

Připnout nahoru (pin to the top) je nový a velmi účinný nástroj, prostřednictvím kterého můžete na zeď profilu tzv. připíchnout důležitý posting. V případě, že posting označíte „připnout nahoru", pak se v pravém rohu postingu zobrazí malá žlutá záložka a tento posting bude na zdi stále první po dobu 7 dnů od zveřejnění. Prostřednictvím této funkcionality můžete efektivně zvýraznit důležité postingy – např. informace o soutěžích, zvýhodněných akcích aj.

Přidat zvýraznění

Další funkcí, která se objevila, je možnost přidat tzv. zvýraznění (highlight). Co to znamená: v případě, že připravujete posting a součástí této aktuality na profilu bude také obrázek, pak můžete obrázek roztáhnout přes celou šíři profilu. Jaká je výhoda tohoto zvýraznění? Jednoduchým způsobem tak můžete představit nové služby, produkty nebo informovat o události, kterou připravujete pro zákazníky. Mohou to být různé obchodní akce pro zákazníky, soutěže, pozvánky na akce (výstavy, workshopy atd.). Součástí těchto postingů mohou být již plnohodnotné výzvy k akci (zaregistrujte se, objednejte, zaregistrujte se k odběru newsletteru aj.). Zde už nejsou v porovnání s titulním obrázkem žádné limity. Při přípravě fotografie počítejte s trochu větším rozlišením, aby byla zajištěna kvalita zobrazení a dobrá čitelnost. Prostřednictvím této funkce můžete snadno přitáhnout pozornost všech návštěvníků vašeho firemního profilu. Nastavení (roztažení obrázku) je velmi snadné.

Záložky profilu

U předchozí verze profilu se všechny záložky (foto, video, poznámky atd.) zobrazovaly na levé straně pod profilovým obrázkem. Na novém profilu se všechny tyto záložky přesunuly na pravou stranu pod titulní obrázek. Na profilu se vám vždy zobrazují čtyři hlavní a další si můžete rozbalit kliknutím na malou šipku vpravo. Jako první záložka je defaultně nastavena složka s fotografiemi a pořadí ostatních záložek, které budou následovat, si můžete již určit sami. Celkem můžete mít až dvanáct záložek, které lze využívat pro různé aplikace ať už soutěžní, pro zábavu fanouškům nebo informační.

Zaslat zprávu adminovi

Jednou z dalších novinek je možnost zaslat administrátorovi profilu zprávu. Jakmile se uživatel stane fanouškem vašeho profilu, pak získává možnost zaslat vám jako stránce přímo osobní zprávu. U dřívější verze bylo velmi komplikované zjistit a následně kontaktovat admina firemního profilu. V současné chvíli vám mohou fanoušci profilu takto zasílat nejrůznější zprávy nebo dotazy, které není nutné řešit přímo na profilu, a vy jim odpovídáte jako firemní stránka. Otevírá se tak prostor pro lepší a přehlednější zákaznickou podporu. Zároveň můžete, pokud má vaše stránka méně než 5 000 fanoušků, poslat uživatelům Facebooku pozvánku, aby se stali vaším fanouškem. E-maily však musí být svázány s osobním účtem na Facebooku, protože uživatelé dostanou notifikaci do jejich profilu, nikoliv do e-mailu. Facebook po vás však bude chtít, abyste potvrdili, že máte svolení na tyto adresy direct mailing zasílat a samozřejmě, že dodržujete zákony svázané s direct mailingem ve vaší zemi.

Milníky

Stejně jako na osobních profilech je od 31. března 2012 možné, aby i společnosti vytvářely na facebookových stránkách (Facebook pages) tzv. milníky. Co to znamená? Na profil můžete jednoduchým způsobem přidat důležité informace z historie vaší společnosti. Může to být datum založení, dobové fotografie, informace o navázání zajímavé spolupráce, získání nových klientů, informace o projektech nebo zkrátka všechno to, co se společnosti za dobu její existence povedlo. Uživatelům Facebooku tak můžete velmi jednoduchým způsobem představit vše, co chcete, aby o vás věděli. Pro historická data se velmi často používají webové prezentace a zejména sekce o nás. Bohužel ne každý má chuť nebo čas tyto informace číst. Proč tedy nepřipravit představení firmy zábavnou formou třeba právě na Facebooku? Můžete se určitě ptát, do jakého roku lze data zadávat. U milníků je posledním datem, kam je možné jít, 1. leden 1000, takže pro většinu z nás je to, myslím, dostatečně dlouhá doba. Pokud budete k milníkům doplňovat obrázky, pak ideální rozměr je šířka 843 pixelů a výška 403 pixelů.

Správa profilů

Velkou změnu k lepšímu je základní statistika profilu, která se každému administrátorovi zobrazí nad samotným profilem. Zde může každý administrátor stránky velmi přehledně zhlédnout aktuální informace o profilu, a to zejména: kdo se k profilu připojil jako nový fanoušek, kdo komentoval fotografie, videa nebo postingy a informace o dalších interakcích na profilu. Tato statistika je u každého profilu defaultně nastavena, ale pokud by vám v práci na profilu jakkoliv překážela, můžete ji schovat kliknutím na tlačítko „skrýt". Tato funkcionalita je v porovnání s předchozí formou profilu velmi přínosná, neboť jasně a přehledně vidíte, co se za poslední dobu na vašem profilu událo. U předchozí verze bylo nutné manuálně procházet všechny komentáře ať už pod postingy, fotografiemi nebo videi. U profilů s větším počtem fanoušků se tak mohlo snadno stát, že se některé komentáře přehlédly.

Ruku v ruce se základními informacemi o aktivitách fanoušků na profilu jdou také statistiky nebo přehledy firemní stránky. Při všech nových změnách nezapomněl Facebook také na menší změny ve statistikách každé facebookové stránky (Facebook page). V současné chvíli je možné jasně vidět, kolik lidí jste svým postingem oslovili, počet uživatelů, kteří na váš příspěvek klikli, počet uživatelů, kteří z vašeho příspěvku vytvořili další příspěvek (klikne na „to se mi líbí", komentuje příspěvek nebo ho dál sdílí). Statistiky vám dávají zřetelně vědět, jak byly vaše jednotlivé postingy celkově úspěšné, což je určitě výhodné pro plánování dalších aktivit na firemním profilu a také pro přípravu následujících postingů.

Jak je možné vidět, nový Facebook Timeline nabízí mnoho možností jak uživatele více zaujmout, oslovit a zapojit do komunikace. Jak již bylo zmíněno v úvodu tohoto příspěvku, Timeline se mohl zdát na první pohled velmi nepřehledný, na druhý pohled však nabízí celou řadu efektivních nástrojů a funkcionalit, které vám dávají možnost nejenom efektivně s fanoušky komunikovat, ale také firemní profil spravovat.

			Kateřina Rotterová			Text připravila Kateřina Rotterová ze společnosti Destination Market­ing, zaměřené na strategický on-line marketing, public relations a koncepční využití sociálních sítí pro oblast cestovního ruchu.

Ing. Kateřina Rotterová, MBA
katerina.rotterova@destmark.eu
Tel.: +420 605 376 527
www.destmark.eu

Nejnovější články z rubriky
Warning: Undefined array key 0 in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 264

Warning: Attempt to read property "name" on null in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 264


Warning: Undefined array key 0 in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 267

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 267
Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Tři pilíře německé propagace a pár zajímavých čísel

Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.

Číst více