Na následujících řádcích přinášíme pokračování rozhovoru s Jiřím Sissákem, autorem projektu Praha pod trojrohým kloboukem. Bohuslava Geofotra, otce a zakladatele GEOFUNu, zajímalo, jak lze geolokační hry využít při školní výuce.
Jak propojujete geolokační hru ve Štěrboholech s výukou ve školách?
Obecně se snažíme, aby si kromě zábavy hráči odnesli i nějaké nové vědomosti. Díky městské části Praha-Štěrboholy a jejímu starostovi Františku Ševítovi jsme geosrandu „Najdi tambora“ od samého začátku podřídili jednomu cíli – musí být využitelná ve výuce regionální historie na všech typech škol. Naším cílem je, aby měl učitel ve škole dostatek fakticky správných materiálů pro výuku regionální historie. Proto jsme vytvořili didaktické listy pro interaktivní tabule, ale také jsme připravili příběh, kterým učitel žáky zaujme a vtáhne do děje. To mu umožní navodit atmosféru a nenásilně seznámit žáky s nutnými reáliemi. Geosranda, tedy geolokační hra v terénu, pak ideálně toto doplní a žáci si buď ve svém volném čase, nebo s učitelem projdou danou lokalitu a dozvědí se a naučí další fakta.
Má učitel zajištěnou zpětnou vazbu?
Hráči plní v hrách GEOFUNu různé úkoly, posílají videa, fotografie apod., a učitel tak má možnost pozorovat, jak se který žák zajímá o látku. Je úžasné, že geosrandu lze lehce přepnout do dalších dvou jazykových mutací – angličtiny a němčiny. Žákům tak dává možnost rozšiřovat si na místních reáliích i své jazykové znalosti. Geosranda je nadabována rodilými mluvčími, a tak poslechem vhodně doplňuje výuku jazyků. Hru si tedy mohou zahrát vícekrát, jednou ve svém rodném jazyce a podruhé ve vybraném cizím jazyku. Cizí mutace byly samozřejmě pořízeny primárně pro zahraniční návštěvníky Prahy, ale mohou být ve výuce využity i takovýmto způsobem.

Schoolfun, což je sekce GEOFUNu s negeolokačními hrami, jsme měli možnost několikrát vyzkoušet přímo ve výuce právě na ZŠ Štěrboholy, a to ve 3. a 5 ročníku. Jak děti, tak učitelé byli jednak velmi zaujati celým projektem, a také tím, co jim do výuky přináší a co jim umožňuje. Okamžitě příběhu a hře propadli a přivedli nás na další nápady, jak hry ještě dále posouvat. Dokonce se objevily i dotazy, zdali GEOFUN, resp. SCHOOLFUN rozšíří své aktivity i do dalších vyučovacích předmětů.
Pokračuje projekt ze Štěrbohol někam dál?
Představili jsme naše pojetí Schoolfun v dalších městských částech Prahy a potěšil nás zájem o to, do projektu se připojit. V podstatě městské části, zúčastněné v projektu „Praha pod trojrohým kloboukem“, přijaly Geofun-Schoolfun jako oficiální učební pomůcku pro své školy. Uvědomily si potřebnost a efektivitu zapojení zážitkové pedagogiky do výuky.
Foto: archiv Jiřího Sissáka
www.schoolfun.cz
