Nový veletrh cestovního ruchu v Praze

V minulém čísle jsme se stručně dozvěděli o novém veletrhu cestovního ruchu, který pořádá společnost Terinvest. Na podrobnosti, proč bychom se měli na tomto veletrhu prezentovat nebo alespoň jít navštívit, jsem se zeptala vedoucího projektu pana Milada Suchánka.

Jaké máte dosavadní zkušenosti s pořádáním veletrhů cestovního ruchu?
Společnost Terinvest je na českém trhu od roku 1990 a je největším organizátorem veletrhů v Praze. Pokud se tedy budeme bavit o zkušenostech, máme za sebou 15 úspěšných let v pořádání těchto akcí. Mezinárodní veletrh cestovního ruchu Travel Expo proběhne letos poprvé, nicméně neformuloval bych to způsobem naší nezkušenosti, naopak, díky našemu přehledu v pořádání těchto akcí a také díky odborné podpoře našich garantů se bude veletrh stále více dostávat do podvědomí jak vystavovatelů, tak i veřejnosti. Dá se říci, že i proto jsme v 1. ročníku přikročili k termínovému souběhu s velmi úspěšným veletrhem Sport Prague, který proběhne již po osmadvacáté.

A Vy osobně máte zkušenosti s pořádáním veletrhů, nebo s cestovním ruchem?
Jsem velice rád, že připravuji právě tento veletrh. Cestování pro mne vždy bylo a bude zálibou číslo jedna a dá se říci, že i mé dosavadní profese se vždy týkaly práce v cestovním ruchu. Pracovní náplň byla zároveň mým koníčkem. Veletrhů jsem se doposud účastnil jako řadový návštěvník, vždy pro mne bylo velice zajímavé, přínosné a zábavné strávit dny mezi určitou skupinou lidí, se kterými mne pojí stejný zájem.
Do zákulisí příprav takové akce jsem sice neměl v minulosti možnost nahlédnout, o to více mne teď těší, jak doposud probíhají, když se jich již osobně mohu účastnit.
Ostatně nejsem sám, kdo tento projekt vytváří a kdo se podílí na jeho přípravě. Zkušenosti mých kolegů s cestovním ruchem jsou stejně bohaté a díky jinému zaměření v tomto odvětví se tak můžeme vzájemně doplňovat.

Co vás vedlo k tomu, přijít na český trh s novým veletrhem?
Odpověď bych rozdělil do tří skupin. Zaprvé nás oslovily cestovní kanceláře zúčastňující se veletrhu Sport Prague s tím, že by se rády prezentovaly v samostatné sekci, zaměřené pouze na cestování. Za druhé nás kontaktovali i významné cestovní kanceláře a přepravci, kteří se veletrhu neúčastní, ale rádi by něco nového přivítali. A konečně za třetí (ne však jako poslední) byla pro nás impulzem stávající forma a také cenové relace za výstavní plochu u zbylých veletrhů cestovního ruchu v ČR, kde je víceméně nutná jakási konfrontace mezi veletrhy a konkurence cen za výstavní plochu.
Důležitá je pro nás samozřejmě také spolupráce s hlavním partnerem veletrhu – AČCKA, která za námi stojí a podílí se s námi na přípravě.

Veletrh Travel Expo se koná několik dní po veletrhu Holiday World. Myslíte, že se najde dost vystavovatelů, kteří se zúčastní obou akcí? Čím lákáte případné vystavovatele, aby dali přednost vašemu veletrhu?
Myslím, že se najde dost vystavovatelů, kteří se budou prezentovat u nás bez ohledu na to, zda se zároveň zúčastní či nezúčastní veletrhu druhého. Ostatně my nepotřebujeme, aby se ten či onen vystavovatel zúčastnil i veletrhu HW. Plynule bych tedy přešel do Vaší druhé otázky, proč právě Travel Expo, a ne Holiday World. Je zde potřeba zmínit finanční rozdíl za výstavní plochu. To je fakt, ve kterém nám nemůže nikdo konkurovat. Ceny jsme uzpůsobili tak, jak by se měly v podmínkách České republiky pohybovat.
Dalším důvodem, proč vystavovat na našem veletrhu, je záruka vysoké návštěvnosti. Souvisí to s termínovým souběhem již zmíněného Sport Prague, kde byla vloni návštěvnost 39 tisíc, letošní návštěvu Travel Expa a Sport Prague tedy odhadujeme na 50 – 60 tisíc. Termín a místo konání je však jediné společné těchto dvou akcí, mediální kampaň a vlastní výstavní hala bude pouze pro Travel Expo, lidé však budou moci volně přecházet mezi veletrhem sportu a veletrhem cestovního ruchu. Upozorňuji však, že nic nebude na úkor kvality. Travel Expo je veletrh, který nabídne jak vystavovatelům, tak i široké veřejnosti perfektní kvalitu a výjimečný zážitek.

Bude veletrh rozdělen na dny pro profesionály a dny pro veřejnost? Jaká je vaše cílová skupina, pokud jde o návštěvníky?
Termín veletrhu vychází na středu až sobotu s tím, že všechny čtyři dny jsou určeny jak pro odbornou veřejnost – profesionály, tak pro širokou veřejnost. Nechť si zástupci z každé těchto skupin vyberou, který den je pro ně nejvhodnější.
Cílová skupina se nebude lišit od té, která chodí na ostatní veletrhy cestovního ruchu, a navíc zde bude zpestřena o návštěvníky zajímající se o sport.

Dny pro odbornou veřejnost se oddělují spíše proto, že v těchto dnech je větší klid pro obchodní jednaní. Neobáváte se toho, že obchodní jednání bude narušovat přítomnost davu veřejnosti?
Narušení se neobáváme, vzhledem k již uvedenému termínu. Většina návštěvníků z řad široké veřejnosti se veletrhu zúčastní spíše v poslední dva dny – tedy v pátek odpoledne a hlavně v sobotu. Vystavovatelé tedy budou mít v první dva dny dostatek času i prostoru pro svá obchodní jednání.

Jak zajistíte zahraniční účast vystavovatelů?
Jsme v kontaktu s národními centrálami, které si na sebe „navážou“ své cestovní kanceláře, agentury či letecké společnosti. Dále jsme samozřejmě oslovili zastoupení zahraničních společností sídlících v ČR.

Jste přesvědčen, že v dnešní době někdo něco udělá za druhého? Nejsem si úplně jistá, že národní centrály vám budou shánět případné vystavovatele.
My například děláme něco pro druhé. Už to, že tento veletrh vznikl, byla služba pro vystavovatele, kteří by se rádi prezentovali na českém trhu, ale přehnané konkurenční ceny jim to neumožňovaly.
Všechno je v osobním přístupu ke klientům a v komunikaci s nimi. Odpovím tedy: Jsem si jistý, že v dnešní době někdo něco udělá pro druhého. My tak činíme.
Vaše otázka zněla, jak zajistíme zahraniční účast. Máme již konkrétní případy, kdy si národní centrály nakontaktovaly např. leteckou společnost nebo agenturu. Právě po diskuzi s námi, kde jsme sdělili naše plány, představy a nastínili, co může náš veletrh nabídnout jiného.
Stručně řečeno, snažíme se nebýt jen obchodním partnerem těchto centrál, ale vzájemně si vycházíme vstříc tak, aby pro obě strany byla spolupráce výhodná.

Pokud jde o zahraniční návštěvníky, chystáte nějakou formu programu?
Jak pro tuzemské, tak i pro zahraniční návštěvníky je připraven program, který připravujeme ve spolupráci s našimi partnery. Bude se tedy jednat o workshopy, výstavy (např. fotovýstava našich předních fotografů), odborné semináře či videoprojekce cestopisných filmů.
Co se týče zástupců touroperátorů ze zahraničí, tak i pro ně je samozřejmě společnost Terinvest schopná zajistit prostřednictvím našich partnerů veškeré služby spojené s veletrhem nebo pobytem v ČR.

Co byl dosud největší oříšek při přípravách? Nebo to nejhorší ještě přijde?
Příprava veletrhu je ve fázi, kdy komunikujeme s majiteli cestovních kanceláří, se zástupci leteckých společností a s národními centrálami a projednáváme podmínky jejich účasti na našem veletrhu. Dále samozřejmě bylo nutné oslovit odborná média pohybující se v cestovním ruchu, která podporují náš veletrh a upozorňují na něj jak vystavovatele, tak i návštěvníky. Masivní mediální kampaň bude pokračovat v denním tisku, v rádiích, na billboardech či v hromadných dopravních prostředcích.
Další fází bude samozřejmě již konkrétní zajištění technické části projektu, kdy se již bude rýsovat tvář veletrhu – od umístění vystavovatelů přes doladění doprovodných programů až po tvorbu a grafickou podobu vstupenek.
To nejhorší, co může přijít – a to platí pro každého organizátora – je vždy to, co přijde nečekaně a rychle, např. až v průběhu akce. Ovšem věřím, že zkušenosti a profesionalita našeho celého týmu dokáže každý oříšek „rozlousknout“.

Jaké jsou doposud reakce cestovních kanceláří, které jste oslovili? Rozhodují se během několika dní nebo nechávají své rozhodnutí až do příštího roku?
V drtivé míře se setkávám s postojem, kdy nám cestovní kanceláře fandí a vzhledem k impulzu právě od nich vítají dosavadní průběh příprav, navzájem se kontaktují a povídají si o veletrhu Travel Expo, plánují, jak svou firmu prezentovat a s jakou novinkou či zajímavým řešením expozice přijít.

Společností podnikajících v cestovním ruchu je mnoho a více je i rozhodnutí, kdy se přihlásit. Někdo využil první termín slevy za výstavní plochu, více zástupců využije ten druhý, který je do konce listopadu, další zašlou přihlášku (která je i v elektronické podobě na stránkách veletrhu) do konce roku. Jsou i tací, kteří nehledí na termíny slev a zašlou přihlášky v průběhu, jen, aby byly součástí této novinky nebo proto, že jejich přímý konkurent již přihlášen je.

Děkuji a přeji mnoho úspěchů!
Jolana Bjelková

www.travelexpo.cz

Nejnovější články z rubriky
Warning: Undefined array key 0 in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 264

Warning: Attempt to read property "name" on null in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 264


Warning: Undefined array key 0 in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 267

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 267
Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Tři pilíře německé propagace a pár zajímavých čísel

Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.

Číst více