O nových směrech cestovního ruchu v Jihočeském kraji

Jihočeský kraj se intenzivně připravuje na nadcházející turistickou sezonu. Pomocí nových projektů a produktů na podporu cestovního ruchu by rád zastavil přetrvávající pokles návštěvnosti. Na aktuální situaci, realizované i plánované akce jsme se formou dvojrozhovoru zeptali Ing. Pavly Konopové, Ph.D., ředitelky Jihočeské centrály cestovního ruchu, a Mgr. Daniela Hovorky, vedoucího odboru marketingu a vnějších vztahů.

Součástí propagace Jihočeského kraje je mimo jiné nedávno dokončený projekt Tvorba tiskových materiálů včetně elektronických verzí pro propagaci Jihočeského kraje v ČR i zahraničí. Co všechno je jeho obsahem?

DH: Projekt Tvorba tiskových materiálů včetně elektronických verzí pro propagaci Jihočeského kraje v ČR i zahraničí – 1. část je spolufinancován Evropskou unií v rámci Regionálního operačního programu NUTS II Jihozápad 2007 – 2013 a byl dokončen 31. března 2010. Náplní projektu byla realizace propagačních brožur, map a mapových brožur na téma Jižní Čechy – Perla České republiky, Jižní Čechy – Hrady a zámky jako v pohádce a Jižní Čechy – Ráj pro cyklisty (v češtině, němčině, angličtině, francouzštině a italštině). Zároveň byly vytvořeny webové aplikace, které jsou umístěny na turistickém serveru www.jiznicechy.cz  v podobě mapy Jihočeského kraje s piktogramy zajímavých turistických cílů. Výstupy projektu jsou v souladu se Strategií rozvoje cestovního ruchu v Jihočeském kraji na roky 2009 – 2013 a jejich grafická podoba odpovídá novému grafickému manuálu Jihočeského kraje a celkovému korporátnímu designu. Tištěné brožury a mapy byly poprvé představeny již v lednu 2010 na veletrhu cestovního ruchu REGIONTOUR v Brně, kde jsme se setkali s velmi pozitivním ohlasem široké veřejnosti a potenciálních návštěvníků Jihočeského kraje.

Selské slavnosti v Holaöovicích

Cestovní ruch v Jihočeském kraji je internetově zastřešen inovovaným webem www.jiznicechy.cz . Získala si vylepšená tvář portálu zájem veřejnosti? Jakou mají stránky návštěvnost?

DH: Inovace a rozšíření webu www.jiznicechy.cz  byly provedeny v březnu 2010 v rámci výše popisovaného projektu Tvorba tiskových materiálů včetně elektronických verzí pro propagaci Jihočeského kraje v ČR i zahraničí – 1. část, a to prostřednictvím webové mapové aplikace. Nově si tak nyní tuzemští i zahraniční návštěvníci serveru www.jiznicechy.cz  mohou nejen vyhledat informace o přírodních i historických atraktivitách Jihočeského kraje včetně ilustračních fotografií, ale pomocí plánovače tras si připravit a naplánovat již z domova zajímavý výlet na kole, autem či pěšky. V mapách se zobrazí nejen požadovaná trasa, ale i její popis, délka, převýšení či odhadovaná doba výletu. Vše je možné zadat i do GPS navigace. Aplikace funguje v české, anglické, německé, francouzské a italské jazykové mutaci. Další rozšíření nabídek v rámci cestovního ruchu se na našem webu chystají i do budoucna. Návštěvnost oficiálního turistického portálu Jihočeského kraje www.jiznicechy.cz  se pohybuje kolem sedmi tisíc návštěvníků měsíčně mimo turistickou sezonu (35 tisíc zobrazených stránek). V období turistické sezony se tento počet zvyšuje až na 10 tisíc návštěvníků měsíčně (49 tisíc zobrazených stránek).

Jak funguje přeshraniční spolupráce s německými a rakouskými regiony? Participujete na společných turistických produktech?

DH: Spolupráce s našimi sousedy je pro nás velmi důležitá. Provázanost našeho regionu je třeba chápat v širších souvislostech, proto se snažíme spolu s blízkými zahraničními regiony vzájemně využívat společného potenciálu, a to především v oblasti cestovního ruchu. Nejlépe je naše kooperace vidět na některých projektech Jihočeské centrály cestovního ruchu s bavorskými a rakouskými partnery, třeba na projektu společné prezentace Dovolená bez hranic. Spolupracovat s rakouskými partnery budeme i na dalším projektu cestovního ruchu zaměřeném na školní výlety. Jihočeská a bavorská strana také participují například na projektu oslav milénia Zlaté solné stezky.

Mohl byste stručně představit řekněme pět nejvýznamnějších kulturních událostí, které se během letní sezony odehrají na území Jihočeského kraje?

DH: Kulturních událostí se na jihu Čech děje během celého roku nespočet. Je těžké vybrat jen pět z nich a neopomenout přitom ty, které jsou stejně zajímavé a stojí za návštěvu. Předem se tedy omlouvám všem těm, které nezmíním, ale pokusím se vybrat ty nejvýznamnější. Zcela jistě mezi ně patří Slavnosti pětilisté růže, které se každoročně konají v Českém Krumlově. Zde se odehrává i další z významných akcí, a to Mezinárodní hudební festival Český Krumlov. Za zajímavý a atraktivní považuji historický festival Táborská setkání a Slavnosti solné Zlaté stezky v Prachaticích. Hlavou mi prolétl také pojem Cipískoviště, který je názvem akce startující turistickou sezonu v Písku. Tradiční jsou i Třeboňská Nocturna coby mezinárodní hudební festival a samozřejmě v Třeboni nelze zapomenout na AniFilm (dříve AniFest) – festival animované tvorby. Mezi další skvělé akce patří Šrámkův Písek, divadelní sezona Jihočeského divadla na otáčivém hledišti v Českém Krumlově atd. atd.

Jakými nástroji bude tradiční destinace „jižní Čechy“ bojovat proti poklesu návštěvnického zájmu?

PK: Je pravda, že Jihočeský kraj už neláká návštěvníky v takové míře jako v dřívějších letech, i když výsledky za minulý rok nejsou z celorepublikového hlediska nijak odstrašující. Svou nepříznivou roli jistě sehrává ekonomická recese, nicméně pokles návštěvnosti svědčí také o tom, že jsme dostatečně nevyužili všechny příležitosti, jak potenciální klienty přilákat. Současný negativní trend vypovídá o tom, že se nemůžeme donekonečna spoléhat na svou letitou pověst čistého a všeobecně oblíbeného regionu. Jihočeši musí kromě své tradiční image nabídnout návštěvníkům něco navíc. Musí přijít s novou „přidanou hodnotou“. Chceme proto jasně pojmenovat, co návštěvníkům dokážeme nabídnout, a konečně se zaměřit na cílenou propagaci této speciální nabídky. Již nyní se orientujeme na jednotnou prezentaci jižních Čech jako celku, a to v rámci produktových balíčků, jako jsou například cykloturistika, wellness a lázeňství, zimní dovolená, pivovarnictví, pověstná jihočeská gastronomie nebo třeba adrenalinové sporty. Nová koncepce jihočeského cestovního ruchu by tak měla vedle propagace tradičních turistických cílů nabídnout i speciální ucelené programy pro nejrůznější cílové skupiny. Návštěvníci musí dostat kompaktní a přívětivý přehled o možnostech využití volného času v jižních Čechách a to vše pod jasnou marketingovou značkou.

Pro letošní sezonu by tedy měly být v kurzu ucelené tematické balíčky?

PK: Bezesporu. V nadcházející turistické sezoně si budou moci tuzemští i zahraniční návštěvníci vybrat ze široké nabídky tematicky zaměřených produktů v oblasti cestovního ruchu jižních Čech. Chcete si udělat pěší túru po stezce bývalých jihočeských mlýnů a hamrů nebo se nechat vtáhnout mezi hosty středověké hostiny na některém z hradů slavných Rožmberků? Chcete si letos společně se svými dětmi pořádně šlápnout do pedálů na některém z jihočeských cykloturistických okruhů, zahrát si s přáteli, dívat na svět z koňského hřbetu, nebo spíše hledáte lázeňský pobyt jako vhodný dárek k narozeninám? To vše jižní Čechy našim návštěvníkům dokážou splnit. Nabízíme harmonii zážitků.

Sledujete nové trendy v cestovním ruchu? Podporujete rozvíjení tzv. „e-turismu“?

PK: Samozřejmě. V dnešní době je internet jedním z nenahraditelných zdrojů informací a to se týká také sféry cestovního ruchu. Proto již dnes funguje například databáze kulturních subjektů na území Jihočeského kraje – umělců, kulturních akcí, kulturních prostor a pořadatelů. Uživatelé internetu budou moci možná už v polovině letošního roku nalézt informace o kulturních akcích po celém jihočeském regionu na jednom portálu. Na webových stránkách www.kulturni-most.cz  se plánuje ucelená prezentace kultury v kraji, s níž pomohou zejména informační centra. Dále nabízíme informačním centrům, městům, obcím, ale i podnikatelům a dalším institucím možnost prezentace nabídek a propojení webů s naším celoregionálním portálem www.jiznicechy.cz , kde lze dnes nalézt informace o veškerých akcích v regionu, tedy nejen kulturních, ale i sportovních, turistických nebo společenských. Ale o těchto záležitostech již kolega hovořil.

Text: Jan Pomykal
Foto: CzechTourism

www.kraj-jihocesky.cz, www.jccr.cz , www.jiznicechy.cz  

Nejnovější články z rubriky
Warning: Undefined array key 0 in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 264

Warning: Attempt to read property "name" on null in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 264


Warning: Undefined array key 0 in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 267

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 267
Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Tři pilíře německé propagace a pár zajímavých čísel

Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.

Číst více