Analytické prognózy pro letošní rok hovořily až o dvacetiprocentním propadu prodeje zahraničních pobytů. Hlavní sezona je dávno pryč, nastal čas bilancovat. Byl opravdu prodej zájezdů poznamenán tak výrazným poklesem? Kam jezdí Češi nejraději na dovolenou? Na tyto a další otázky odpověděla tisková konference konaná v rámci doprovodného programu veletrhu MADI.
Informace, které nedávno zveřejnil Český statistický úřad, hovoří jasně – v roce 2008 bylo nejpopulárnější zemí pro naše turisty Slovensko, které navštívilo 780 tisíc Čechů (slovenské údaje překvapivě uvádějí číslo asi o 240 tisíc nižší – viz tabulka). Druhé místo obsadilo Chorvatsko se 734 tisíci turisty, následováno Itálií (629 tisíc turistů). Ve srovnání s hlavní sezonou roku 2008 odhaduje Chorvatské turistické sdružení pokles počtu turistů z České republiky o dvě procenta. Podle počtu přenocování pak Češi v Chorvatsku figurují na 5. místě v pořadí národů. „Mám nesmírnou radost, že se nám podařilo předstihnout Chorvatsko v počtu příjezdů českých turistů. Češi tak ocenili stále kvalitnější nabídku služeb cestovního ruchu na Slovensku. Sama při svých soukromých cestách pozitivně vnímám zvyšující se procento českých návštěvníků v naší zemi,“ uvedla Klára Badinková ze Slovenské agentury pro cestovní ruch (SACR). Česká republika je pro Slovensko z pohledu aktivního zahraničního cestovního ruchu dlouhodobě prioritním trhem, nejen co se týká počtu návštěvníků, ale i počtu přenocování. Čeští turisté tvoří asi 30 procent všech zahraničních návštěvníků Slovenska. Důležitou roli tu hraje skutečnost, že oba národy jsou si historicky velmi blízké a stále je pojí množství paralel a souvislostí.
Češi ve slovenských ubytovacích zařízeních za 1. pololetí 2008/2009
Rok |
Počet návštěvníků |
Počet přenocovaní |
Průměrná délka pobytu |
2009 |
169 731 |
501 815 |
3,0 |
2008 |
221 873 |
682 392 |
3,1 |
Zdroj: www.economy.gov.sk
Po zavedení eura na Slovensku v lednu tohoto roku došlo u českých občanů k psychickému bloku, který mnoho z nich zbytečně odradil od návštěvy Slovenska v domnění, že pobyt u našich východních sousedů už není cenově přístupný. Ceny v oblasti cestovního ruchu na Slovensku přitom v přepočtu zůstaly v zásadě na stejné úrovni jako v předchozích letech. Po veleúspěšném roce 2008 tak hospodářská krize, oslabení české koruny na začátku roku i výše zmíněný neopodstatněný „strach z eura“ způsobily slovenskému turismu mírné komplikace. Země pod Tatrami se v prvním pololetí letošního roku začala dostávat u českých klientů na seznam dražších destinací a tento fakt se projevil v poklesu návštěvnosti ze strany Čechů zhruba o 23 procent. Tento negativní stav nastartoval mnohé slovenské subjekty cestovního ruchu k aktivitám vedoucím k opětovnému získání českého turisty – na řadu přišly zvýhodněné ceny, cenově atraktivní balíčky, slevové karty a podobně. Profitovali především ti, kteří se rozhodli nabízet opravdu kvalitní služby a svým klientům poskytli osobní přístup. Letní sezona a velmi teplý podzim by podle všeho měly negativní čísla zažehnat. Moudřejší budeme po konci roku. Hlavní věcí, kterou Slovensko povzbuzuje svůj incoming, je produkt „lyžovanie a kúpanie“. Ten pracuje s více než čtyřiceti lyžařskými středisky a asi dvaceti celoročně otevřenými termálními koupališti, která jsou na Slovensku k dispozici. Tak velká koncentrace na relativně malém území je v celoevropském měřítku ojedinělá a skrývá se v ní obrovský potenciál.
Dominikánská republika se mimo jiné prezentuje jako skvělá golfová destinace |
Obecně nebyl pokles v prodeji zájezdů tak značný, jak se původně předpokládalo. U klasických destinací, jako jsou Řecko, Chorvatsko a Itálie, byl propad minimální, pouze došlo k mírnému snížení cen jednotlivých zájezdů. V některých případech se poptávka soustředila na kratší pobyty, přesto byl průměrný zájezd dlouhý 10 – 11 dnů. Stagnace či pokles prodeje zahraničních pobytů se vůbec netýkaly exotiky. A to potvrzují nejen velcí touroperátoři, kteří prodávají exotické destinace (Thajsko, Jižní Amerika či Karibik), ale také menší, úzce specializované cestovní kanceláře. U zájezdů tohoto typu došlo ke zvýšení prodejů v průměru o 20 procent, ale jsou i takové cestovní kanceláře, které hlásí (například u jihovýchodní Asie) nárůst až o 45 procent. Tomuto pozitivnímu trendu také odpovídá nedávné otevření turistické centrály Dominikánské republiky v Praze. Drobný karibský stát totiž zaznamenal meziročně pětiprocentní nárůst českých návštěvníků při celkovém téměř tříprocentním poklesu všech příjezdů. „Rozhodnutí o zřízení naší kanceláře v Praze padlo na základě vzrůstajícího počtu českých turistů v Dominikánské republice. Naším hlavním zájmem je upevnit si v České republice pozici přední turistické destinace karibské oblasti,“ řekla Leila Berquis Boasier Budecker, ředitelka dominikánského touristboardu v Praze.
Vývoj příjezdového cestovního ruchu z ČR na Slovensko
Rok |
Počet návštěvníků |
Počet přenocovaní |
Průměrná délka pobytu |
2003 |
469 991 |
1 674 918 |
3,6 |
2004 |
419 273 |
1 431 664 |
3,4 |
2005 |
424 900 |
1 374 778 |
3,2 |
2006 |
455 381 |
1 515 676 |
3,3 |
2007 |
490 981 |
1 610 881 |
3,3 |
2008 |
537 180 |
1 704 632 |
3,2 |
Zdroj: www.economy.gov.sk
Další zemí, kterou nenechávají čeští turisté na holičkách, je Maďarsko. Podle statistik Maďarské turistiky (národní zastoupení pro maďarský cestovní ruch v České republice) je počet přenocování českých hostů v maďarských ubytovacích zařízeních v období leden – srpen 2009 vyjádřen číslem 264 100. Tato cifra představuje meziroční nárůst o 20 procent. Průměrná délka pobytu českého klienta v Maďarsku činí tři dny. „Čeští návštěvníci patří k hostům, u kterých vykazuje Maďarsko nárůst i v letošním roce. V západní části Maďarska, v Panonii, jsou Češi dokonce ve skupině, top tři‘. Počet přenocování českých hostů se ve zdejších ubytovacích kapacitách zvýšil o skvělých 54 procent,“ uvedl András Szirányi, ředitel českého zastoupení Maďarské turistiky. Čechy láká do Maďarska především silná lázeňská tradice vysoce převyšující obvyklý standard, výhodný směnný kurz, geografická blízkost a v neposlední řadě také vyhlášená maďarská gastronomie.
Z hlediska chování spotřebitelů byl prodej tzv. first momentů stále vyšší. A to nejen proto, že mnoho lidí musí dopředu sdělit zaměstnavatelům, kdy budou čerpat svoji letní dovolenou, a objednávají tak zájezd v předstihu, ale také z toho důvodu, že se spokojený zákazník rád vrací ke kvalitnímu prodejci. Velký počet first momentů totiž nakupují stálí klienti konkrétní cestovní kanceláře, kteří si k ní během let vybudovali důvěru. Sezonu také poznamenal krach několika cestovních kanceláří, z nichž největší byla CK TOMI TOUR, jejíž bankrot postihl více než třináct tisíc klientů. Následné rychlé plnění nároků klientů ze strany pojišťovny pak ukázalo nízké riziko ztráty financí, pokud klient cestuje s cestovní kanceláří. Individuální turistika byla v závěru letní sezony ovlivněna úpadkem letecké společnosti Sky Europe.
Text: -japo-
Foto: Jan Pomykal, Maďarská turistika, Turistická centrála Dominikánské republiky
(Zdroj: SACR, ACK ČR, Maďarská turistika, Turistická centrála Dominikánské republiky)