Od teorie k praxi při využití památek pro turismus

V souvislosti s uplatňováním absolventů vysokých škol na trhu práce zaznívá stále silnější apel firem na pro­pojení teoretických poznatků ze školy s realitou v praxi. Tomuto požadavku jsem přizpůsobila výuku v magis­terském programu Management destinace cestovního ruchu na Vysoké škole hotelové v Praze.

Využila jsem přístup kooperativního učení, který se orientuje na aktivity studentů, jejich zapojení, angažovanost a propojování zkušenosti s novým věděním, na výměny názorů, sebereflexi a spolupráci vrstevníků. Studenti byli rozděleni do bázových, kooperujících skupin s neměnným členstvím po celé dva roky výuky. Základním účelem těchto skupin je dávat jeden druhému podporu, pomoc a povzbuzení k dosažení společného cíle. Studenti jsou pak ochotní interpretovat své myšlenky a zkušenosti, argumentovat a obhajovat jiný úhel pohledu, podrobit své aktivity hodnocení ze strany těch, s kterými sdílejí zkušenost z úkolu, i komunikovat otevřeně privátní emoce ve větším fóru.

Do projektu byl zařazen také zámek Lnáře

Do projektu byl zařazen také zámek Lnáře

Popsaný způsob výuky jsem využila ve čtyřech navazujících předmětech, které jsou zaměřené na problematiku přínosů turismu pro národní hospodářství a pro samosprávné celky, systém řízení turismu v mezinárodním i národním kontextu, specifika řízení destinace jako firmy, marketingové strategie turismu a systém monitoringu a hodnocení výsledků pomocí výkonnostních indikátorů. Výsledkem byla situační analýza zvolené destinace a návrh inovativního projektu, který byl zpracován podle mezinárodního standardu projektového řízení (IPMA). Vzhledem k omezenému prostoru uvádím pouze základní výstup jednoho z projektů, který zpracovaly studentky Kateřina Kolářová a Lucie Opletalová.

Projekt: Zatraktivnění a propojení barokních památkových objektů v Jihočeském kraji

Kritéria výběru památkových objektů pro zapojení do projektu: objekt leží na území Jihočeského kraje, je postaven v barokním slohu, je v soukromém vlastnictví a má potenciál pro zvýšení návštěvnosti.

Autorky vybraly pro variantu 1 na základě provedených analýz zámek Čimelice, zámek Lnáře, zámek Jemčina a zámek Stráž nad Nežárkou. Pro zatraktivnění nabídky jednotlivých objektů připravily návrhy na řešení s ohledem na současný stav objektů a možnosti financování. Do svých návrhů zapojily umělecké střední a vyšší odborné školy z regionu, které by mohly využít prostory zámků k realizaci vlastních prací. Při návrhu zatraktivnění prohlídek a zavedení animačních programů se inspirovaly činností organizace English Heritage.

Návštěvníci budou moci zakoupit zvýhodněné vstupné do všech objektů 4v1. K těmto vstupenkám jako bonus dostanou možnost fotografování v dobových kostýmech a malou ochutnávku dobové gastronomie zdarma. Hlavním animačním programem budou Záhadné příběhy. V malých sešitcích, které dostanou návštěvníci spolu se vstupenkami, budou čtyři záhadné a napínavé příběhy k jednotlivým objektům. Příběhy budou bez konce a některé části příběhu ve formě textu či obrázku budou vynechány. ­Návštěvníci si budou moci chybějící místa doplnit z výkladu průvodce, pomocí samolepek či z vlastního pozorování. Sešitky budou ve variantě pro děti a pro dospělé. Příběhy spolu zdánlivě nebudou souviset. Na prohlídce posledního objektu návštěvníci obdrží pevné desky, do kterých postupně vloží své příběhy. Součástí desek bude také rozuzlení všech příběhů a odhalení souvislostí zdánlivě oddělených příběhů jednotlivých objektů. Bude zde i prostor pro vlastní fotografie a poznámky. Do psaní a realizace Záhadných příběhů navrhují autorky zapojení místních spisovatelů a kronikářů, studentů středních škol a Jihočeské univerzity.

Studenti ve svých projektech řeší rozpočet a zajištění finančního krytí, rizika projektu a jejich řízení, návratnost investic a dopady do rozvoje turismu. Předložené projekty splňují kritéria pro žádosti o dotace z národních i mezinárodních dotačních programů. Takto připravení studenti splňují nároky na propojení teorie a praxe, což jistě ocení ty organizace a podnikatelské subjekty, u nichž se budou ucházet po dokončení studia o pracovní pozice.

Foto: Fotobanka Jihočeského kraje

Ing. Šárka Tittelbachová Ph.D.Vysoká škola hotelová v Praze
odborná asistentka katedry cestovního ruchu Vysoké školy hotelové v Praze a autorka projektů „Židovské cesty na Plzeňsku“ a „Židovské cesty v Čechách a na Moravě“
tittelbachova@vsh.cz
 

Nejnovější články z rubriky Česko a jeho regiony

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: DMO Český Krumlov Region

Web destinace Český Krumlov Region uspěl ve Zlatém erbu

Webové stránky destinace Český Krumlov Region zabodovaly jako jedny z nejlepších v republice v soutěži Zlatý erb. V kategorii měst a obcí se umístily na druhé příčce v rámci Ceny místopředsedy vlády pro digitalizaci za nejlepší turistickou prezentaci. Ocenění se předávala...

Číst více