V souvislosti s uplatňováním absolventů vysokých škol na trhu práce zaznívá stále silnější apel firem na propojení teoretických poznatků ze školy s realitou v praxi. Tomuto požadavku jsem přizpůsobila výuku v magisterském programu Management destinace cestovního ruchu na Vysoké škole hotelové v Praze.
Využila jsem přístup kooperativního učení, který se orientuje na aktivity studentů, jejich zapojení, angažovanost a propojování zkušenosti s novým věděním, na výměny názorů, sebereflexi a spolupráci vrstevníků. Studenti byli rozděleni do bázových, kooperujících skupin s neměnným členstvím po celé dva roky výuky. Základním účelem těchto skupin je dávat jeden druhému podporu, pomoc a povzbuzení k dosažení společného cíle. Studenti jsou pak ochotní interpretovat své myšlenky a zkušenosti, argumentovat a obhajovat jiný úhel pohledu, podrobit své aktivity hodnocení ze strany těch, s kterými sdílejí zkušenost z úkolu, i komunikovat otevřeně privátní emoce ve větším fóru.
Do projektu byl zařazen také zámek Lnáře
|
Popsaný způsob výuky jsem využila ve čtyřech navazujících předmětech, které jsou zaměřené na problematiku přínosů turismu pro národní hospodářství a pro samosprávné celky, systém řízení turismu v mezinárodním i národním kontextu, specifika řízení destinace jako firmy, marketingové strategie turismu a systém monitoringu a hodnocení výsledků pomocí výkonnostních indikátorů. Výsledkem byla situační analýza zvolené destinace a návrh inovativního projektu, který byl zpracován podle mezinárodního standardu projektového řízení (IPMA). Vzhledem k omezenému prostoru uvádím pouze základní výstup jednoho z projektů, který zpracovaly studentky Kateřina Kolářová a Lucie Opletalová.
Projekt: Zatraktivnění a propojení barokních památkových objektů v Jihočeském kraji
Kritéria výběru památkových objektů pro zapojení do projektu: objekt leží na území Jihočeského kraje, je postaven v barokním slohu, je v soukromém vlastnictví a má potenciál pro zvýšení návštěvnosti.
Autorky vybraly pro variantu 1 na základě provedených analýz zámek Čimelice, zámek Lnáře, zámek Jemčina a zámek Stráž nad Nežárkou. Pro zatraktivnění nabídky jednotlivých objektů připravily návrhy na řešení s ohledem na současný stav objektů a možnosti financování. Do svých návrhů zapojily umělecké střední a vyšší odborné školy z regionu, které by mohly využít prostory zámků k realizaci vlastních prací. Při návrhu zatraktivnění prohlídek a zavedení animačních programů se inspirovaly činností organizace English Heritage.
Návštěvníci budou moci zakoupit zvýhodněné vstupné do všech objektů 4v1. K těmto vstupenkám jako bonus dostanou možnost fotografování v dobových kostýmech a malou ochutnávku dobové gastronomie zdarma. Hlavním animačním programem budou Záhadné příběhy. V malých sešitcích, které dostanou návštěvníci spolu se vstupenkami, budou čtyři záhadné a napínavé příběhy k jednotlivým objektům. Příběhy budou bez konce a některé části příběhu ve formě textu či obrázku budou vynechány. Návštěvníci si budou moci chybějící místa doplnit z výkladu průvodce, pomocí samolepek či z vlastního pozorování. Sešitky budou ve variantě pro děti a pro dospělé. Příběhy spolu zdánlivě nebudou souviset. Na prohlídce posledního objektu návštěvníci obdrží pevné desky, do kterých postupně vloží své příběhy. Součástí desek bude také rozuzlení všech příběhů a odhalení souvislostí zdánlivě oddělených příběhů jednotlivých objektů. Bude zde i prostor pro vlastní fotografie a poznámky. Do psaní a realizace Záhadných příběhů navrhují autorky zapojení místních spisovatelů a kronikářů, studentů středních škol a Jihočeské univerzity.
Studenti ve svých projektech řeší rozpočet a zajištění finančního krytí, rizika projektu a jejich řízení, návratnost investic a dopady do rozvoje turismu. Předložené projekty splňují kritéria pro žádosti o dotace z národních i mezinárodních dotačních programů. Takto připravení studenti splňují nároky na propojení teorie a praxe, což jistě ocení ty organizace a podnikatelské subjekty, u nichž se budou ucházet po dokončení studia o pracovní pozice.
Foto: Fotobanka Jihočeského kraje