Nový romantický spot s tematikou 700. výročí narození Karla IV., velkoplošné fotografie karlovských míst, interaktivní mapa pro návštěvníky – to jsou hlavní atributy oficiální expozice České republiky připravené agenturou CzechTourism na rok 2016.
Veletržní sezonu 2016 odstartovaly v druhém lednovém týdnu hned tři veletrhy cestovního ruchu – Vakantiebeurs Utrecht, Ferienmesse Wien a GO a Regiontour Brno.
Na veletrhu Vakantiebeurs v holandském Utrechtu se Česká republika prezentovala od 12. do 17. ledna se stometrovou expozicí, ve které se kromě zástupců agentury CzechTourism představilo 11 dalších spoluvystavovatelů – zástupců regionů, měst, kempů, České inspirace a ČSA. Zájemci o informace a materiály přicházeli cíleně, jejich znalost a obliba České republiky byla potvrzena faktem, že se do země opakovaně vracejí. „Turisté, kteří se do České republiky chystají poprvé, většinou požadovali informace o destinacích vhodných pro aktivní dovolenou, zejména pak pro cyklistiku. Rodiny se podrobně zajímaly o místa, která nabízejí vyžití pro děti, a to většinou v přírodě mimo velká města. Evidentní roli při výběru dovolenkové destinace hrálo i to, že je Česká republika považována za bezpečnou destinaci,“ přibližuje vedoucí oddělení veletrhů agentury CzechTourism Tereza Matějková. Návštěvnost holandského veletrhu dosáhla v letošním roce rekordního čísla 120 000.
Česká republika byla partnerskou zemí veletrhu Ferienmesse Wien
|
Na veletrhu Ferienmesse Wien (14.–17. ledna) se Česká republika prezentovala coby partnerská země. Oficiální veletržní expozice o rozloze 140 m2, v jejímž rámci svou nabídku prezentovali zástupci českých a moravských regionů i komerční subjekty, byla doplněna druhou expozicí, která připomněla úspěšnou celosvětovou výstavu EXPO Milano 2015 a prostřednictvím interaktivní rozšířené reality přiblížila návštěvníkům vybrané atraktivity jednotlivých krajů.
Agentura CzechTourism se podílela také na oficiálním doprovodném programu veletrhu. Ve spolupráci s Jihomoravským krajem pozvala návštěvníky na gastronomickou prezentaci města Znojma, které lákalo na kulinářské speciality tohoto regionu. Na hlavním veletržním pódiu vystoupilo cimbálové uskupení Strážničan. Návštěvníci mohli také vyhrát pobyt v České republice nebo některou z připravených věcných cen. CzechTourism na veletrhu propagoval 700. výročí narození Karla IV. Ve spolupráci s Prague City Tourism prezentoval hlavní město a nabídl i výroční známku s Karlem IV. či možnost vyfotografovat se s modelem Karlštejna. V chodbě spojující jednotlivé výstavní haly mohli příchozí zhlédnout i výstavu UNESCO představující hmotné i nehmotné památky České republiky zapsané na seznam světového kulturního dědictví.
Ve dnech 20.–24. ledna proběhl již 36. ročník veletrhu FITUR Madrid, nejvýznamnějšího veletrhu cestovního ruchu na španělském trhu, který slavnostně zahájila španělská královna. I tento veletrh letos dosáhl rekordní návštěvnosti – 125 000 návštěvníků z řad odborné veřejnosti doplnilo 107 000 příchozích z řad veřejnosti laické. V prostorách české expozice, ve které svou nabídku prezentovalo celkem sedm českých firem, byl připraven i koktejl pro novináře a významné partnery, kteří přispěli v uplynulém roce významnou měrou k propagaci České republiky na španělském trhu. Akce se zúčastnila i velvyslankyně České republiky ve Španělsku Kateřina Lukešová. Třem vybraným partnerům udělila ředitelka zahraničního zastoupení agentury CzechTourism ve Španělsku Markéta Lehečková ocenění za spolupráci v roce 2015.
Rekord překonal i veletrh Slovakiatour Bratislava, který proběhl na konci ledna. Celkem 70 000 návštěvníků zavítalo během čtyř dnů konání veletrhu do prostor výstaviště Incheba Expo Bratislava. Partnerským regionem byl v letošním roce opakovaně Moravskoslezský kraj. Velkou spokojenost s podobou expozice vyjádřila během své návštěvy velvyslankyně České republiky na Slovensku Livia Klausová, která ocenila zejména nové logo agentury CzechTourism pro slovenský trh – „Česká republika – krajina príbehov“.
Na domácím trhu proběhly v prvních mě sících roku dva významné veletrhy – GO a Regiontour Brno (14.–17. 1.) a Holiday World Praha (18.–21. 2.). Oficiální expozice agentury CzechTourism byla letos poprvé otevřena nejen asociacím a sdružením působícím v cestovním ruchu, ale také regionům. Veletrhu Holiday World udělila již podruhé záštitu ministryně pro místní rozvoj ČR Karla Šlechtová.
Nejen návštěvníkům, ale také odborné porotě se líbily tiskové materiály propagující Česko jako zemi příběhů. Za soubor těchto brožur získal CzechTourism 1. místo v soutěži o nejzajímavější propagační materiál, pořádané pro vystavovatele veletržní správou Incheba Expo Praha. „Kvalitní propagační materiály nejen po grafické, ale i po obsahové stránce jsou důležitým nástrojem pro prezentaci České republiky na domácím i zahraničním trhu,“ uvedla k získání ocenění ředitelka agentury Monika Palatková.
CzechTourism uspořádal v rámci veletrhu odborný doprovodný program. První den proběhla tisková konference za účasti náměstkyně Ministerstva pro místní rozvoj ČR Kláry Dostálové a ředitelky agentury CzechTourism Moniky Palatkové. Na tiskovou konferenci navázal seminář Čína – zdrojový trh pro budoucnost, který vedl František Reis müller, ředitel zastoupení Čína–Šanghaj. Své zkušenosti účastníkům semináře předal i marketingový odborník na čínský trh Sam Woollard, PR ředitel firmy Added Value. Program pokračoval až do večerních hodin odborným workshopem s řediteli zahraničních zastoupení pro Slovensko, Rakousko, Polsko, Benelux a Čínu. Obou akcí se zúčastnilo 130 zaregistrovaných návštěvníků, kterým ředitelé jednotlivých zahraničních zastoupení předali své zkušenosti, rady a doporučení.
V Německu proběhly v prvním čtvrtletí letošního roku tři veletrhy s účastí agentury CzechTourism: Reisemesse Drážďany, F.re.e Mnichov a ITB Berlín, a i zde se lámaly rekordy v návštěvnosti. Veletrh v Drážďanech dosáhl návštěvnosti 30 000, nejvýznamnější bavorský veletrh F.re.e Mnichov překročil hranici 122 000. Bohatý doprovodný program – interaktivní mapa, ochutnávky plzeňského piva i moravského vína, pravidelné výstupy cimbálové muziky Strážničan i prezentace na hlavním veletržním pódiu v přímých vstupech do bavorského rozhlasu Bayerische Rundfunk – to vše zajistilo vysokou návštěvnost stánku po celou dobu konání veletrhu.
Jubilejní 50. ročník největšího veletrhu cestovního ruchu ITB Berlín proběhl v druhém březnovém týdnu (9.–13. 3.) a zúčastnilo se jej přes 10 000 vystavovatelů ze 187 zemí světa. Počet odborných návštěvníků překročil 120 000.
Zájem vzbudila česká expozice i na veletrhu F.re.e Mnichov
|
Ve společné expozici České republiky se na ploše 250 m2 prezentovalo 24 vystavovatelů – česká města, regiony, incomingové agentury a další subjekty cestovního ruchu.
Druhý den se v prostorách českého stánku konal slavnostní večer, na kterém byly předány ceny CzechTourism Awards 2016. CzechTourism tak ocenil nejvýznamnější partnerské spolupráce na německém trhu za rok 2015, díky kterým se podařilo zvýšit prestiž České republiky v oblasti cestovního ruchu. V kategorii nejlepší touroperátor byl oceněn PA Touristik, cenu pro nejlepší médium si odnesl FVW Medien a cenu pro nejlepšího kooperačního partnera získaly Léčebné lázně Mariánské Lázně.
Na přelomu ledna a února byly zorganizovány také dva veletrhy na významných zdrojových trzích bez zahraničního zastoupení – SATTE New Delhi a IMTM Izrael.
Veletrh SATTE New Delhi, který je v současné době nejvýznamnějším B2B veletrhem na indickém trhu, zaznamenal v letošním roku nárůst návštěvnosti o 50 procent oproti předchozímu ročníku – veletrhu se účastnilo více než 750 vystavovatelů z 35 zemí světa, počet odborných návštěvníků překročil 20 000. Velký zájem o Českou republiku se potvrdil již v předvečer slavnostního otevření veletrhu, v jehož rámci byl na velvyslanectví České republiky v Dillí uspořádán networkingový koktejl za účasti více než 100 zástupců indických cestovních kanceláří.
Významný veletrh cestovního ruchu pro oblast středomoří – International Mediterranean Tourism Market – potvrdil fakt, že Izraelci mají o Českou republiku zájem. V loňském roce navštívilo Českou republiku více než 140 000 izraelských turistů, což je o 22 procent více než v roce 2014. Vysoká průměrná doba jejich pobytu dosahuje cca pěti dní. Česká republika je pro Izraelce především bezpečnou destinací s kulturním dědictvím a lázeňskou tradicí. Potenciál má ovšem též aktivní dovolená – především běh a cykloturistika. V rámci doprovodného programu byla první den veletrhu ve spolupráci s velvyslanectvím České republiky v Tel Avivu uspořádána prezentace „Czech Republic – Land of Stories“, během které byl odborné veřejnosti představen poten ciál České republiky.
„Jak je zřejmé z uvedených čísel, veletrhy zůstávají i nadále důležitou součástí marketingové komunikace. Nejedná se pouze o imageovou záležitost, ale jak vyplývá z průzkumu mezi našimi partnery, mají také významný proobchodní přínos. Jejich výrazným pozitivem během B2B dnů je vysoká koncentrace odborníků a top manažerů na jednom místě. Předem připravený harmonogram obchodních schůzek také výrazně šetří čas zúčastněných. V neposlední řadě se jedná o prostředí, ve kterém dochází k face-to-face komunikaci, která je považována i v současné době za velmi důležitou, a to zejména na některých trzích,“ dodává vedoucí veletrhů agentury CzechTourism Tereza Matějková.
V následujících měsících se agentura CzechTourism zaměří na propagaci na veletrzích na ruském a kazachstánském trhu, připravena je prezentace na prestižním veletrhu Středního východu – ATM Dubai i na významném MICE veletrhu Imex Frankfurt.
Foto: CzechTourism