Zvyšující se význam informačních technologií a v prvé řadě internetu celkem podstatně ovlivňuje způsoby přípravy a organizace turistických cest i způsob, jakým podnikatelé působící v cestovním ruchu nabízejí své služby. Proto data o využívání informačních technologií v cestovním ruchu shromažďuje i Eurostat.
Ubytování se většinou sjednává přes internet
V roce 2014 bylo komerční (placené) ubytování na cestách obyvatel Evropské unie z 55 % rezervováno on-line. Při zahraničních cestách byla on-line rezervace přes internet využita v 59 % a v případě domácích cest v 52 %. Jak je patrné z tabulky, jsou v rámci EU mezi jednotlivými členskými státy velké rozdíly. Obyvatelé Nizozemska, Francie či Lucemburska si při svých cestách rezervují ubytování především on-line; bylo tomu tak při více než dvou cestách ze tří. Na rozdíl od zemí jako je Rumunsko či Bulharsko, kde turisté on-line rezervaci využili pouze při méně než 10 % všech svých cest.
K on-line rezervaci dopravy již nedochází tak často jako v případě ubytování. V roce 2014 tomu bylo při 24 % všech cest rezidentů EU, což je dáno zejména skutečností, že při cestách vlastním motorovým vozidlem žádná rezervace není potřeba. Pouze při 5 % cest, kdy bylo využito motorové vozidlo (vlastní či pronajaté), byla učiněna on-line rezervace dopravního prostředku.
On-line rezervace ubytování a dopravy při turistických cestách (2014)
|
Ubytování (% všech cest strávených v pronajatém ubytování) |
Doprava (% všech cest) |
Celkem |
Domácí |
Zahraniční |
Všechny způsoby dopravy |
Letecká doprava |
EU-28* |
54,8 |
52,1 |
59,2 |
23,6 |
67,4 |
Belgie |
47,4 |
56,5 |
45,6 |
25,0 |
44,9 |
Bulharsko |
8,9 |
10,1 |
x • |
x • |
x • |
Česká republika |
39,8 |
41,1 |
38,3 |
3,1 |
38,1 |
Dánsko |
52,0 |
47,2 |
55,9 |
62,6 |
57,4 |
Německo |
60,0 |
61,2 |
58,3 |
23,9 |
68,9 |
Estonsko |
58,6 |
57,7 |
59,3 |
23,2 |
66,5 |
Irsko |
55,8 |
51,6 |
59,5 |
38,1 |
75,1 |
Řecko |
30,1 |
28,4 |
40,6 |
8,4 |
46,6 |
Španělsko |
19,2 (•) |
16,2 (•) |
34,8 (•) |
4,0 |
34,2 (•) |
Francie |
68,0 |
67,3 |
70,4 |
68,2 (•) |
77,1 |
Chorvatsko |
31,9 |
22,5 |
40,1 |
7,2 |
59,9 |
Itálie |
45,0 |
40,8 |
57,8 |
17,8 |
61,9 |
Kypr |
43,9 |
30,5 |
54,1 |
29,9 |
67,1 |
Lotyšsko |
52,8 (•) |
33,1 (•) |
61,9 |
13,6 |
67,6 |
Litva |
32,2 |
7,0 |
61,3 |
15,8 |
68,9 |
Lucembursko |
67,4 |
x • |
67,4 |
32,4 |
74,2 |
Maďarsko |
64,7 (•) |
60,6 |
|
7,0 |
|
Malta |
48,0 |
29,6 |
54,9 |
40,0 |
59,6 |
Nizozemsko |
68,7 |
63,4 |
72,8 |
17,3 |
81,3 |
Rakousko |
51,6 |
47,6 |
55,1 |
19,0 |
67,0 |
Polsko |
x • |
x • |
52,5 |
20,9 (•) |
64,3 (•) |
Portugalsko |
20,2 |
x • |
72,7 |
6,1 |
64,8 |
Rumunsko |
7,1 |
5,6 |
19,8 |
1,2 |
23,0 |
Slovinsko |
35,1 |
30,3 |
37,4 |
5,9 |
62,5 |
Slovensko |
29,0 |
33,2 (•) |
27,0 |
7,8 (•) |
26,6 |
Finsko |
64,5 |
54,7 |
76,7 |
25,9 |
90,2 |
Švédsko |
59,5 (•) |
49,4 (•) |
77,0 |
35,6 |
84,9 (•) |
Spojené království |
x |
x |
x |
x |
x |
Zato v případě letecké dopravy k rezervaci došlo již v 67 %, při využití vlaku v 52 %, vodní dopravy ve 47 % a při 22 % cest, kdy byl použit jako dopravní prostředek autobus, byla rovněž doprava rezervována on-line. Regionální rozdíly jsou opět patrné z tabulky.
Čtyři z deseti Evropanů vyhledávají informace pro cestování on-line
Internet je hlavním komunikačním kanálem pro odvětví cestovního ruchu. Podle údajů Eurostatu o informačních technologiích domácností a jednotlivců z roku 2015 využilo internet v souvislosti s cestováním 39 % z celé populace EU. Pokud se omezíme pouze na aktivní uživatele internetu, pak již tento podíl naroste na 50 %.
Více než jeden ze tří uživatelů internetu koupil služby spojené s cestovním ruchem on-line
V roce 2015 nakoupilo 65 % obyvatel EU, kteří používali internet, nějakou službu či zboží on-line. Podíl uživatelů, kteří na internetu nakupovali, byl v případě koupě či objednání služby spojené s cestováním o 13 % nižší a dosáhl 52 %.
Graf – Využití internetu pro nákup či objednání služby spojené s cestovním ruchem (EU-28, 2015)

Neomezíme-li se pouze na nakupující přes internet, ale započítáme všechny ostatní aktivní uživatele internetu, pak podíl těch, kdo nakoupili ubytování či jinou službu spojenou s cestovním ruchem, dosáhl 34 % (viz graf). Mezi jednotlivými státy je opět patrný velký rozdíl. Zatímco je v Dánsku, ve Velké Británii či v skandinávských státech podíl při využití internetu pro nákup služby spojené s cestováním více než poloviční, v Makedonii, Rumunsku, Bulharsku nebo Litvě činí pouze 10 %.
Provozovatelé v sektoru ubytování využívají webové funkcionality více než podnikatelé v ostatních sektorech ekonomiky
V roce 2015 mělo přístup k internetu 97 % podniků (s 10 a více pracujícími osobami) z celého národního hospodářství. V sektoru ubytovacích služeb tomu bylo dokonce v 99 %. Webové stránky či domovskou doménu mělo v tomto sektoru 95 % provozovatelů v porovnání s celým národním hospodářstvím, kde byl tento podíl 75 %.
www.czso.cz
