Český statistický úřad (ČSÚ) zveřejnil na začátku března 2013 na svých internetových stránkách výsledky satelitního účtu cestovního ruchu (TSA) za referenční rok 2011. Obsahem aktualizovaných tabulek jsou údaje týkající se ekonomického postavení a významu cestovního ruchu v národním hospodářství v již tradiční struktuře.
V roce 2011 celková spotřeba vnitřního cestovního ruchu na území České republiky dosáhla hodnoty 209 mld. Kč, což bylo meziročně o 2,5 % méně. Podíl cestovního ruchu na tvorbě hrubé přidané hodnoty i hrubého domácího produktu české ekonomiky stagnoval (v roce 2011 činily tyto podíly 2,6 %, resp. 2,7 %).
Graf 1 – HPH a HDP cestovního ruchu a podíl v národním hospodářství ČR
Zdroj: Český statistický úřad, 2013
Význam cestovního ruchu pro ekonomiku ČR
Cestovní ruch je na národní i regionální úrovni významnou ekonomickou činností s velmi příznivým dopadem na hospodářský růst a zaměstnanost. Bohužel v souvislosti s ekonomickým útlumem v posledních letech se i význam tohoto sektoru pro české hospodářství snížil, což potvrdily publikované předběžné výsledky TSA. V roce 2011 činil podíl cestovního ruchu na tvorbě hrubé přidané hodnoty (HPH) a hrubého domácího produktu (HDP) 2,6 %, resp. 2,7 % a meziročně stagnoval. Přitom ještě před pěti lety se podíl na obou ukazatelích pohyboval okolo 3 %. Příčiny lze hledat v plném dopadu ekonomické krize na klíčové činnosti a služby cestovního ruchu zejména v souvislosti se snížením koupěschopnosti domácího obyvatelstva i zahraničních návštěvníků, kdy vývoj evropského trhu cestovního ruchu nepřímo ovlivňuje i situaci odvětví v České republice. Je zřejmé, že další pozitivní vývoj nelze očekávat bez růstu kvality poskytovaných služeb a důrazu na inovaci produktů a zlepšující se vybavenost.
Hlavní zjištění o poptávce cestovního ruchu
Celková spotřeba vnitřního cestovního ruchu dosáhla v roce 2011 v České republice hodnoty 209 mld. Kč. Jedná se o hlavní souhrnný ukazatel spotřeby cestovního ruchu, který vyjadřuje celkový objem výdajů za cestovní ruch v národním hospodářství (tj. všechny výdaje realizované za účelem cestovního ruchu v České republice). Tato spotřeba se od počátku sestavování TSA v roce 2003 nejprve kontinuálně zvyšovala a nejvyšší hodnoty dosáhla v roce 2007 (251 mld. Kč). O rok později došlo k obratu, kdy se díky poklesu ve spotřebě příjezdového CR snížila meziročně o 2,6 %. V letech 2009 až 2011 se s ještě větší razancí projevil dopad světového ekonomického útlumu a spotřeba vnitřního cestovního ruchu průměrně klesala o dalších zhruba 5 % ročně. Pohybovala se tedy přibližně na úrovni mezi roky 2003 a 2005.
Tab. 1 – Hlavní ekonomické ukazatele a spotřeba cestovního ruchu
v ČR v letech 2003–2011 (v mil. Kč)
Ukazatel |
2003 |
2004 |
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
20101) |
20112) |
2011/ 20103) |
Spotřeba příjezdového CR |
112 434 |
133 020 |
138 043 |
141 500 |
146 120 |
136 524 |
125 051 |
113 479 |
114 683 |
101,1 |
Spotřeba domácího CR |
87 433 |
93 667 |
97 406 |
98 884 |
104 821 |
107 825 |
104 116 |
100 536 |
94 002 |
93,5 |
Spotřeba vnitřního CR |
199 868 |
226 687 |
235 449 |
240 384 |
250 941 |
244 349 |
229 168 |
214 016 |
208 685 |
97,5 |
Spotřeba výjezdového CR |
64 998 |
65 396 |
66 877 |
70 181 |
81 225 |
87 336 |
77 251 |
67 624 |
61 616 |
91,1 |
Saldo CR |
47 436 |
67 625 |
71 166 |
71 319 |
64 896 |
49 188 |
47 801 |
45 856 |
53 067 |
115,7 |
HPH CR |
80 020 |
83 751 |
81 683 |
84 494 |
86 234 |
86 427 |
88 442 |
87 362 |
88 735 |
101,6 |
Podíl CR na HPH (v %) |
3,4 % |
3,3 % |
3,0 % |
2,9 % |
2,7 % |
2,6 % |
2,7 % |
2,6 % |
2,6 % |
0,0 p.b. |
Daně CR |
10 772 |
18 565 |
17 396 |
15 462 |
16 845 |
17 024 |
15 851 |
12 891 |
13 539 |
105,0 |
HDP CR |
90 792 |
102 316 |
99 079 |
99 956 |
103 079 |
103 451 |
104 293 |
100 253 |
102 275 |
102,0 |
Podíl CR na HDP (v %) |
3,5 % |
3,6 % |
3,3 % |
3,1 % |
2,9 % |
2,8 % |
2,9 % |
2,7 % |
2,7 % |
0,0 p.b. |
1) Semi-definitivní data, 2) Předběžná data, 3) Index změny v procentech;
Zdroj: Český statistický úřad, 2013
Přitom po celé referenční období se měnil vzájemný podíl příjezdového a domácího cestovního ruchu na tvorbě tohoto ukazatele. Ačkoli ve všech letech dominoval příjezdový cestovní ruch, jeho relativní význam byl nejvyšší v roce 2006, kdy příjmy od zahraničních návštěvníků činily 59 % spotřeby vnitřního cestovního ruchu. Od té doby dynamičtěji rostla spotřeba na domácích cestách a dovolených a právě to zapříčinilo mírné posílení podílu domácího cestovního ruchu v dalších letech. V roce 2011 tvořil 45 % spotřeby vnitřního cestovního ruchu, zatímco v letech 2004 až 2006 to bylo jen 41 %.
Ve struktuře spotřeby vnitřního cestovního ruchu převládaly v roce 2011 výdaje na zboží (35 %), zahrnující rovněž útratu za pohonné hmoty. Návštěvníci vynaložili nemalé finanční prostředky také na služby osobní dopravy (20 %), stravování (19 %) a ubytování (18 %). Marže cestovních kanceláří, agentur či průvodců tvořily ve stejném roce zhruba 3 % spotřeby vnitřního cestovního ruchu.
-čsú-
www.czso.cz