Brázdit Středozemní moře, Karibik nebo Severní moře na obrovské, luxusní lodi, užívat si pohodlí, neomezeně zábavy a gurmánských specialit v několika restauracích, poznávat řadu zemí a měst během krátké doby, chce čím dál víc Čechů. Obliba okružních plaveb roste a dá se říci, že v Česku jde o jeden z nejrychleji rostoucích typů dovolené. Cestovní kanceláře, které tento druh dovolených nabízejí, registrují každý rok nárůst poptávky o desítky procent.
„Za rok 2012 evidujeme dvanáctiprocentní nárůst počtu rezervací okružních plaveb. V roce 2013 to bylo už kolem 14 procent a na slovenském trhu dokonce až 20 procent. Za loňský rok očekáváme nárůst okolo 15 procent,“ říká Kateřina Petříčková z Asociace českých cestovních kanceláří a agentur. Někteří prodejci hovoří dokonce i o třicetiprocentním nárůstu poptávky.
Okružní plavby na lodích jsou pro český trh poměrně novým produktem, teprve od roku 2008 vycházejí specializované katalogy cestovních kanceláří nabízející dovolenou na lodi. „V posledních dvou letech se počet subjektů specializovaných na nabídku okružních plaveb a se zkušenostmi s tímto produktem ustálil někde mezi patnácti až dvaceti cestovními kancelářemi,“ tvrdí Kateřina Petříčková.
Costa Diadema, nejnovější přírůstek společnosti Costa Crociere
|
Co Čechy nejvíce na okružních plavbách láká? Je to hlavně spojení pobytového a poznávacího zájezdu v jeden. Kombinace relaxace a poznávání, možnost být každý den na jiném místě, poznat spoustu památek, destinací, zemí i kultur. Na lodi často vznikají i nová přátelství. Pasažéři oceňují také fakt, že při výletech na pevninu s sebou nemusejí vláčet zavazadla, lodě navíc většinou kotví poblíž center měst. „Během dne se mohou výletníci vrátit na loď, poobědvat, odpočinout si a odpoledne se znovu vydat za památkami a dalším poznáváním,“ říká Blanka Müllerová ze společnosti Orbis Link s tím, že klienti často vítají i skutečnost, že na lodích je k dispozici stále se usmívající personál a výborná gastronomie během celého pobytu.
Vede Středozemní moře a v zimě Karibik
Češi se na lodích nejčastěji vydávají do Středomoří, na kterém se lze plavit po celý rok a navíc je z České republiky velmi dobře dostupné. Okružní plavby směřují z přístavů, jako jsou Savona, La Spezia a Civitavecchia nedaleko Říma do západního Středomoří, které patří k nejoblíbenějším oblastem. Během týdenní plavby jsou naplánovány zastávky většinou v šesti přístavech umístěných ve třech zemích, z nichž nejzajímavější jsou Marseille, Barcelona, Palma de Mallorca, Neapol, Ibiza, Olbia na Sardinii, sicilské Trapani a La Valetta na Maltě. Z Benátek na východní straně Itálie, která je pomyslným mezníkem mezi oběma směry, směřují plavby na východ k řeckým ostrovům Korfu, Mykonos, Santorini a do chorvatského Dubrovníku. „Nejblíže České republiky je přístav Terst na východě Itálie, odkud vyplouvají lodě směřující do Splitu, Kotoru v Černé Hoře, na řecké Argostoli a přes Dubrovník se vracejí zpět,“ dodává Blanka Müllerová.
V posledních letech se do popředí zájmu klientů dostávají také plavby k norským fjordům z Kodaně a okružní cesty mezi metropolemi u Baltského moře, kam vyplouvají lodě z německých přístavů Kiel a Warnemünde. Během takové týdenní plavby mohou cestující navštívit třeba Stockholm, estonský Tallinn, Petrohrad a další města. „Roste zájem také o speciální plavby kolem Evropy, z Evropy do Austrálie či Karibikem do Panamského průplavu,“ říká Pavel Číž z Riviera Tour. Právě Karibik je oblíbenou cílovou destinací během české zimy. Vévodí mu odjezdy z Miami s návštěvou Mexika, Hondurasu, Kajmanských ostrovů, Jamaiky a Baham. Zájem je i o plavby z francouzského Guadeloupe na Tortolu, ostrovy Svatý Martin a Svatý Kryštof, Antiguu a Dominiku a plavby z La Romany na Tortolu, Antiguu a Martinik. „V posledních měsících se dobře prodávají i okružní plavby po Spojených arabských emirátech a do Ománu. Je to dáno především zrušením vízové povinnosti pro české občany, relativní blízkostí k České republice i cenově výhodné nabídce v kombinaci s nízkými cenami letenek z Prahy do Emirátů,“ vysvětluje Jakub Quaiser z CK J&M Cruise.
Plná penze i relaxace
Apartmá na lodi Costa Diadema
|
Ačkoli vybavení lodí se různí podle typu a stáří plavidla, v něčem se lodě neliší. Strava během plavby je podávána formou plné penze, která se skládá ze snídaně, oběda, odpolední svačiny, večeře, popřípadě občerstvení během dne a půlnočního bufetu. Lodní kuchaři nezapomínají ani na strávníky se speciálními požadavky. Na vyžádání mohou nabídnout například vegetariánskou stravu. Voda a některé nealkoholické nápoje z automatů jsou během jídel k dispozici zdarma. Na všech lodích jsou k dispozici bazény a brouzdaliště pro děti. Nezřídka jsou tyto bazény obohaceny o doplňky, které zpříjemní cestujícím chvíle strávené na lodi: Jsou to například vířivky, skluzavky či tobogany. V některých částech jsou bazény a jiné vodní radovánky přizpůsobeny dětem. Pohlazením po těle a duši jsou pak lázně se saunou, turecké lázně hammam, masážní salony, vířivky a další procedury, během nichž mohou cestující relaxovat. Často nechybí ani kosmetický salon a kadeřnictví.
|
Ruku v ruce s rostoucím zájmem klientů se plavební společnosti neustále snaží rozšiřovat nabídku zájezdů, a tak vedle exotických plaveb po Aljašce, Karibiku, Jižní Americe či Asii se cestovatelé mohou vydat například i na plavbu do ruského Soči, k polárnímu kruhu v Norsku či okolo Islandu. A najdou se i další zajímavosti. „Nabízíme krásnou plavbu po Indickém oceánu, na kterou tento rok vypravujeme početnou skupinu s delegátkou, a registrujeme rezervace už i na příští rok,“ říká Blanka Müllerová. Loď vyplouvá z Mauritia, tři dny stráví cestující na Seychelách, další tři dny pak na Madagaskaru a pomyslnou třešničkou na dortu je návštěva Réunionu. Opravdovou perlou je však podle Blanky Müllerové plavba kolem světa na lodi Costa Luminosa, která vyplouvá letos v září ze Savony. „Po návštěvě přístavů západní Evropy loď zamíří do Karibiku, odkud propluje k západní části Ameriky. Ze San Franciska se pak Costa Luminosa vydá na Havaj, přes Samou a Fidži na Nový Zéland a do Austrálie. Následně popluje z Perthu severněji do Singapuru, do Malajsie a Thajska a při zpáteční cestě navštíví ještě Šrí Lanku, Indii, Dubaj, Omán, Egypt a Suezským průplavem se vrátí do Itálie. Plavba potrvá 99 dní až do prosince letošního roku, lze si ale rezervovat i jednotlivé segmenty po třiceti dnech plavby,“ dodává.
Zdá se, že aktuálním evropským trendem je zpomalení a vydechnutí, což však zatím neodpovídá české klientele.
|
 |
 |
 |
Lodní společnosti reagují na poptávku klientů i v jiných směrech. V evropském měřítku jsou podle zkušeností cestovních kanceláří stále vyhledávanější návštěvy menších přístavů, ve kterých lodě zůstávají delší dobu. Jde například o francouzský Toulon či Propriano na Korsice nebo o italské Portoferraio. Ačkoli nejsou tyto přístavy tak známé a věhlasné, vracejí plavbám romantiku a cestující vítají relaxační procházky či výlety na kole podél pobřeží. Zdá se tedy, že aktuálním evropským trendem je zpomalení a vydechnutí, což však zatím neodpovídá české klientele. Češi totiž zatím nemají většinou s plavbami zkušenosti a návštěva Barcelony či Marseille se jim zdá mnohem atraktivnější, i když hektická.
Jasná rada pro výběr lodi neexistuje
Cestovní kanceláře, které se na prodej okružních plaveb specializují, klientům poradí i s výběrem lodě. I když jednoznačná rada neexistuje. „Záleží na tom, zda klient už nějakou plavbu absolvoval. Pokud jede poprvé, neřešil bych loď, ale spíš zajímavá místa. V tom případě dobře poslouží vnitřní, nejlevnější kajuta. Pokud už cestuje poněkolikáté, určitě upřednostní služby na lodi podle svého zájmu a může vyzkoušet luxusní pětihvězdičkové lodě, což jsou obrovská plovoucí města s kapacitou až deset tisíc osob, případně může vybírat mezi menšími loděmi, které nejsou tak luxusní, ale zato velmi romantické,“ doporučuje Pavel Číž. Rozhodující při výběru lodě může být i to, zda jedou zájemci pouze ve dvou, s přáteli, nebo s celou rodinou. Téměř každá lodní společnost nabízí plavby pro dva dospělé a dvě děti většinou do sedmnácti, někde i osmnácti let, zdarma. Děti je pak možné dát po určitou dobu do dětského koutku, kde se o ně postará kvalifikovaný personál. Spousta zábavy i programů pro děti a teenagery je v nabídce každé společnosti. „Pro ty nejmenší jsou připraveny dětské koutky, kde je mohou rodiče svěřit pracovníkům plavební společnosti. Ti s nimi pak tráví několik hodin, hrají s nimi nejrůznější zábavné i vzdělávací hry, vymýšlejí jim různé programy. Na lodi se často nacházejí například dětská brouzdaliště, bazén pro děti, skluzavky a tobogany, pro teenagery je připravena diskotéka, kino, stolní tenis či videohry,“ popisuje Jakub Quaiser vybavení lodí. A Michal Anthis ze společnosti PT Tours International dodává: „Například na lodích společnosti Royal Caribbean International je vyhrazena téměř celá paluba pro děti a funguje 14 hodin denně. Speciálně vyškolený personál se dokáže postarat již o děti od 6 měsíců. Adventure ocean je zase prostor, kde si děti mohou hrát s těmi nejrůznějšími hračkami, malovat, soutěžit či hrát videohry, je zde speciální dětské divadlo a pro nejmenší i prostory ke spánku. Po palubě lodi navíc neustále chodí postavičky z filmu Madagaskar, Shrek s oslíkem nebo Kung Fu Panda a baví nejmenší cestující na palubě lodi. Pokud máte rádi zimní sporty, můžete si na lodi Royal Caribbean i zabruslit.“
Okružní plavby v číslech
Podle statistik Asociace českých cestovních kanceláří a agentur v roce 2013 vycestovalo na okružní plavbu asi 20 000 českých turistů, v loňském roce to bylo již okolo 23 000 osob. Dovolenou na lodi ve Středomoří tráví zhruba 70 procent zákazníků a třetina se vydává do Karibiku a ostatních oblastí světa. „Paradoxně velká medializace v souvislosti s případem lodi Costa Concordia v roce 2012 znamenala přísun mnoha nových informací o tomto typu dovolené, vybavenosti lodí a cenové úrovni. Klienti jsou obeznámeni s tím, že se jednalo o fatální selhání kapitána a nevěří, že by se něco podobného mělo opakovat. Naopak předpokládají, že nyní jsou posádky a lodě ještě pod větším drobnohledem a věří, že tento typ dovolené je typický svou značnou bezpečností. Podle CLIA dochází pouze k asi 0,000 02 % úmrtí v důsledku námořních nehod,“ říká Kateřina Petříčková a uvádí i další zajímavá čísla. Za posledních deset let, tedy v období 2003 až 2013, vzrostla celosvětově poptávka po okružních plavbách z 12 milionů cestujících na 21,3 milionu. Tedy o plných 77 procent. Jen v roce 2013 činil celosvětový nárůst počtu cestujících dvě procenta. „Turisté z Evropy zaujímají třicetiprocentní podíl všech cestujících v rámci celosvětových okružních plaveb. Evropa je také jednou z hlavních destinací a přitahuje značné investice cestovního ruchu. Počet cestujících evropských okružních plaveb v roce 2013 dosáhl šesti milionů, což představovalo nárůst o 5,2 procenta oproti roku 2012. Přibližně pět milionů z nich byli občané zemí Evropské unie, zbývající jeden milion představoval turisty pocházející ze třetích zemí,“ doplňuje Kateřina Petříčková.
|
Při výběru kajuty bývá největší zájem podle zkušeností oslovených cestovních kanceláří o nejlevnější vnitřní kajuty bez okna a dále o kajuty s balkonem, které naopak patří k těm dražším. V rozhodování, na jakou plavbu se vydat, ale většinou typ lodě rozhoduje až na posledním místě. „Obecně platí, že čím novější loď, tím na ní bývá více možností zábavy pro dospělé i děti. Čím je loď starší, tím je na ní méně atraktivit, ale také méně rodin s dětmi, a komornější, klidnější atmosféra, což může oslovit právě klienty bez dětí či s dětmi odrostlými,“ tvrdí Blanka Müllerová.
Včasný výběr se vyplatí
Často se stává, že hodně klientů objednává plavby v dostatečném předstihu, tedy nejméně tři měsíce před vyplutím. S rezervací plaveb je to totiž obdobné, jako s rezervací letenek – čím víc se blíží termín odplutí, zvyšuje se i cena plavby. Někteří klienti tak neváhají rezervovat si dovolenou i rok dopředu – jen tak budou mít zaručeno, že půjde o nejnižší možnou cenu. Někdy se ale vyplatí počkat na akční nabídku, která může cenu plavby stlačit ještě níž. Plavby, které se běžně prodávají kolem 18 000 korun za osobu a týden bez dopravy, se mohou v rámci akčních nabídek nabízet i za 6 000 korun. Také ceny okruhů v Karibiku, které se většinou pohybují okolo 40 000 korun, pak mohou výrazně poklesnout.

Rádi se plaví i senioři
Zajímavou klientelou pro cestovní kanceláře a okružní plavby jsou senioři. „Řekl bych, že právě senioři činí největší podíl naší klientely. Je to zřejmě tím, že nejsou závislí na plavbách o prázdninách a tedy mohou mít plavby za podstatně nižší ceny,“ uvažuje Miloš Křenek z Moravyacht. Ale ne všichni zájemci ze stran seniorů se nakonec na plavbu vydají. Často jim totiž brání neznalost jazyků. Proto různé společnosti, například PT Tours International a Riviera Tour nebo i Orbis Link pořádají plavby s delegátkou, která je po celou dobu pobytu na lodi klientům k dispozici a pomůže jim třeba i s výběrem výletů v přístavu. „Díky aplikaci My Costa mobile je paní delegátka i na lodi k zastižení na telefonu. Kromě toho překládá denně jídelní lístky a lodní noviny, ve kterých mohou cestující najít inspiraci, jak zajímavě strávit celý den,“ uzavírá Blanka Müllerová z Orbis Link.
Foto: Costa Crociere, Thinkstockphotos.com