On-line marketing v otázkách a odpovědích

Internetové prostředí s sebou stále přináší nové možnosti pro firemní komunikaci směrem k zákazníkům. Starší a již zaběhnuté komunikační nástroje jsou postupně rozšiřovány nebo mohou být také nahrazeny zcela novými. Velmi často jsou slyšet opakující se otázky ohledně bannerových kampaní, on-line public relations, sociálních sítí, blogů nebo SEO (optimalizace pro vyhledávače). Pojďme se společně na některé velmi časté dotazy v dnešním příspěvku podívat.

Bannerová reklama

1. Má smysl ještě realizovat klasickou bannerovu reklamu?

Bannerové kampaně mají i přes velký důraz na PPC reklamu a sociální sítě stále smysl. Na rozdíl od PPC reklamy ve vyhledávání, kde převážně oslovujete lidi, kteří již mají o danou problematiku zájem, můžete prostřednictvím bannerové reklamy podpořit poptávku u nerozhodnutých nebo neinformovaných internetových uživatelů. Bannerová reklama je zároveň velmi přínosná pro budování image společnosti. Efekt a dopad bannerové kampaně je třeba kromě okamžité míry prokliků na stránky hodnotit i dle počtu oslovených uživatelů prostřednictvím kampaně. Samotná bannerová kampaň má vliv i na zvýšení spontánního vyhledávání klíčových výrazů, které se objevují na banneru, v internetových vyhledávačích. Zároveň stoupá v průběhu bannerové kampaně počet vyhledávání klíčových výrazů spojených s názvem společnosti, hotelu nebo regionu.

2. Jak je to s bannerovou slepotou a všímá si někdo ještě bannerů?

Stejně jako u klasické off-line inzerce je pozornost uživatelů závislá na správném umístění (viditelnosti) reklamy a také na selektivním vnímání oslovené cílové skupiny. Při realizaci bannerové inzerce je vhodné vybírat internetová média, která jsou co nejvíce afinitní k vaší cílové skupině (cílová skupina je na nich dostatečně zastoupena) a zároveň, která svým zaměřením odpovídají zájmům vaší cílové skupiny.

On-line public relations

3. Má smysl využívat on-line public relations v on-line marketingové komunikaci?

Využití on-line public relations je v celé on-line marketingové strategii určitě nezbytné a to hned z několika důvodů. V první řadě internetové uživatele informujete o novinkách, připravované události nebo nových službách. Velkou výhodou on-line PR článků je možnost vložit na vaše stránky aktivní linky. Tím získáváte celé množství velmi kvalitních zpětných odkazů, které pomohou vašim stránkám získat vyšší umístění ve výsledcích přirozeného vyhledávání, např. na Googlu. Další velkou výhodou je zpětná dohledatelnost článků v archivu PR webů.

4. Co je součástí úspěšné on-line public relations kampaně?

Při přípravě on-line PR materiálů určitě zohledněte to, pro jaké uživatele texty připravujte a jaké uživatele chcete sdělením oslovit. Vyberte vhodná internetová média, v nichž bude vaše informace zveřejněna. Internetové prostředí stále nabízí zajímavé portály pro jejich zveřejnění, ať už jsou to různé zpravodajské kanály umožňující distribuci sdělení za poplatek nebo PR weby, kde ve většině případů můžete své sdělení zveřejnit zcela zdarma. Nedílnou součástí vašich on-line PR kanálů by měly být také sociální sítě, kde (zejména na Facebooku) můžete sdělení zveřejnit v tzv. poznámce. Do poznámky na Facebook můžete vložit několik aktivních hyperlinků a snadno tak přesměrovat uživatele do svého e-shopu nebo na webové stránky. U přípravy on-line PR materiálů nezapomínejte na rozdělení textu do několika odstavců a zvýrazněte tučně nejdůležitější informace. V článku se snažte uvést klíčová slova a fráze ve tvarech, které internetoví uživatelé používají pro vyhledávání na Seznamu nebo Googlu. Slova, která uživatelé používají, můžete zjistit z tzv. našeptávače na Seznamu a na Googlu nebo můžete využít i data z internetových statistik vlastních webových stránek. Mějte stále na paměti, že internetoví uživatelé nečtou, ale text pouze skenují.

Sociální sítě

5. Kdy došlo ke změně vzhledu profilů na Facebooku?

Ke změně vzhledu facebookových profilů došlo automaticky od 1. 4. 2012. Do tohoto data měli uživatelé možnost si sami novou verzi profilu nastavit a testovat. Stejně to probíhalo také u firemních profilů. Od začátku dubna je však tato změna trvalá.

6. Jaký význam bude mít nová podoba Timeline na Facebooku?

Z pohledu firemních profilů je možné Timeline využívat pro chronologické zveřejňování informací z dění ve firmě a jejím okolí a hezky takto seskládat celou historii firmy. Uživatelé tak budou mít možnost brouzdat zajímavými informacemi ze života vašeho hotelu, cestovní kanceláře nebo regionu.

7. Co je to Edgerank a jaký má význam?

Jedná se o algoritmus Faceboku, na základě kterého vyhodnocuje jednotlivé zveřejněné příspěvky na profilu. Čím vyšší je hodnota Edgeranku, pak se vaše příspěvky na uživatelských profilech zobrazí mezi hlavními zprávami (výše). Pokud bude mít příspěvek (fotografie, video, text) Edgerank hodně nízký, pak se nemusí na profilech uživatelů zobrazit vůbec. Pro získání vyššího Edgeranku je vhodné uživatele motivovat a vyzývat ke komunikaci, aby komunikace na profilu byla co nejvíce aktivní a živá.

8. Má smysl využívat i jiné sociální sítě?

Ideální variantou je využívat kombinaci několika sociálních sítí najednou – například Facebook, Flickr a YouTube. Facebook je výborný pro zveřejňování zajímavých informací ze života společnosti, informace o nových službách, zveřejňování soutěží, informace o různých událostech připravovaných společností. Flickr umožňuje efektivní zveřejňování fotografií. Každou fotografii můžete doplnit popisem a také aktivním linkem. Velkou výhodou je také to, že fotografie jsou snadno dohledatelné prostřednictvím vyhledávače Google. Uživatelům tím dáváte příležitost, aby vás snadno dohledali. Poslední do trojice je video-sociální síť YouTube, na níž můžete zveřejňovat zajímavá videa. Všechny tři výše zmíněné sociální sítě můžete snadno vzájemně propojit, a tak získat pro vaši marketingovou komunikaci účinný a efektivní nástroj.

9. Mohou sociální sítě nahradit tzv. zákaznickou linku?

Ne, to rozhodně ne. Profil by se měl stát on-line prostorem, kde se uživatelé mohou bavit, získat zajímavé informace o službách nebo produktech. V případě, že profil budete využívat pouze pro zodpovídání dotazů od fanoušků, může se váš profil stát nezajímavým pro nově příchozí fanoušky.

Firemní blog

10. Má ještě cenu vytvářet firemní blog?

Může se zdát, že v době sociálních sítí nemá blog moc velký význam a je z užívání zcela vytlačen. Blog svůj význam má nejenom z hlediska snadného dohledání informací o vaší společnosti na internetu, ale také máte díky němu stálou možnost získávat pro vaše firemní webové stránky zpětné odkazy, jež jsou důležité pro lepší umístění stránek ve vyhledávačích. I když se může zdát, že doba SEO (optimalizace pro vyhledávače) je již pryč, opak je pravdou. Stále je a bude nutné aktivně pracovat na budování kvalitních zpětných odkazů a blog se zde může stát výrazným a velmi kvalitním pomocníkem. Zároveň díky firemnímu blogu můžete posilovat odbornou prestiž a odbornost v očích stávajících a potenciálních klientů.

SEO

11. A jak je to se SEO (optimalizace stránek pro vyhledávače)?

Jak již zaznělo v předchozí odpovědi, na SEO by se nemělo zapomínat i přesto, že jsou nyní středem pozornosti sociální sítě. Pokud budete o optimalizaci stránek uvažovat, pak je samozřejmě důležitý výběr správných klíčových slov, u nichž chcete, aby se vaše stránky umísťovaly na vyšších místech, dále získání kvalitních zpětných odkazů, volba správných titulků stránek a v neposlední řadě také unikátní obsah vašich stránek. Stále platí, že „content is king" (obsah je král), protože pokud máte na stránkách kvalitní a unikátní obsah, máte velkou šanci obsadit ve vyhledávání vyšší příčky. Zároveň by měl být obsah pro vaše uživatele zajímavý a dobře čitelný. Zkuste však uvažovat ještě o krok napřed a odpovědět si na další otázky typu jaká je vaše cílová skupina, jak se tato cílová skupina chová na internetu, které stránky navštěvuje a také třeba, jak na internetu nakupuje.

			Kateřina Rotterová			Text připravila Kateřina Rotterová ze společnosti Destination Market­ing, zaměřené na strategický on-line marketing, public relations a koncepční využití sociálních sítí pro oblast cestovního ruchu.

Ing. Kateřina Rotterová, MBA
katerina.rotterova@destmark.eu
Tel.: +420 605 376 527

www.destmark.eu

Nejnovější články z rubriky
Warning: Undefined array key 0 in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 264

Warning: Attempt to read property "name" on null in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 264


Warning: Undefined array key 0 in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 267

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 267
Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Tři pilíře německé propagace a pár zajímavých čísel

Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.

Číst více