On-line marketingové tipy pro rok 2011

Leden je obdobím, kdy mnoho z nás bilancuje co se podařilo v minulém roce a co by se mělo udělat v roce následujícím. Mnozí také připravují seznam bodů, které by měly vést k vylepšení výkonu on-line marketingových aktivit, návratnosti investic a zvýšení celkové efektivity. Některé úkoly z tohoto seznamu budou určitě snadné a možná i trochu zábavné, jiné naopak zaberou více času. Dnes se společně podíváme na několik oblastí internetového marketingu, na které by se nemělo v letošním roce zapomenout.

Optimalizace stránek pro vyhledávače

Stránky s relevantním obsahem a kvalitními zpětnými odkazy budou i v roce 2011 dosahovat vysokého umístění ve výsledcích přirozeného vyhledávání. Počet nových webových stránek každý rok dramaticky roste a s rozvojem systémů pro vytváření a pub­likování webových stránek zdarma se bude toto číslo dále zvyšovat. Stránky s nerelevantním a nekvalitním obsahem budou své pozice postupně ztrácet a uživatelé budou preferovat kvalitní výsledky vyhledávání.

Vyhledávače budou stále zkvalitňovat své vyhledávací algoritmy a preferovat kvalitní a seriózní stránky s relevantním obsahem pro uživatele. Zároveň budou také více přihlížet k relevanci a aktuálnosti informací na webových stránkách a výsledky vyhledávání budou přizpůsobovat i aktuální poloze uživatele. Do popředí začne vstupovat tzv. geo targeting a určování polohy uživatele dle integrovaného přijímače GPS v mobilních zařízeních.

U firemních webových stránek se proto zaměřte na testování obsahu, výběr vhodných klíčových slov a získávání kvalitních zpětných odkazů. Zpětné odkazy lze získávat registrací do internetových katalogů, publikováním tiskových zpráv a komerčních článků doplněných zpětnými odkazy na zpravodajských médiích, PR serverech a blozích. Další možností je vytvoření video a foto profilů např. na Flickr.com, YouTube.cz nebo na českém video serveru Stream.cz.

Zároveň kvalitně provedená optimalizace stránek pro vyhledávače (SEO) vám ve většině případů zajistí i vyšší návratnosti investic (ROI) než v případě ostatních forem SEM (search engine marketing), mezi které patří PPC reklama a zvýhodněné placené zápisy v internetových katalozích.

PPC reklama

Pay-per-click (PPC) reklama bude i nadále využívána pro oslovování zákazníků, kteří prostřednictvím vyhledávačů hledají cestovní kanceláře, hotely nebo zjišťují informace o zajímavých destinacích. S rostoucími aktivitami a oblibou PPC mezi firmami, bude růst cena za jeden proklik a porostou i požadavky na profesionální správu PPC kampaní a jejich optimalizaci. Stejně jako každý rok, tak i letos nezapomínejte na efektivní plánování rozpočtu vašich PPC kampaní a přihlédněte k měsícům, které jsou pro vás nejdůležitější. Některé společnosti svůj roční rozpočet na PPC jednoduše vydělí celkovým počtem měsíců v roce a plánování je hotovo. V cestovním ruchu je vždy optimální vybrat měsíce, které jsou pro daný subjekt nejdůležitější a v této době svoji prezentaci prostřednictvím PPC reklamy více posílit. Jedná se zejména o období, ve kterém lidé plánují svou dovolenou, vybírají vhodnou destinaci a hledají všechny potřebné informace.

Sociální média

Sociální sítě si budou stejně jako v minulém roce stále více upevňovat svoji pozici v marketingové komunikaci. Zejména mladší zákazníci budou své dodavatele aktivně vyhledávat na sociálních platformách. V případě, že sociální sítě již aktivně využíváte, motivujte své fanoušky k hodnocení vašich služeb nebo produktů právě na sociálních sítích. Stále více uživatelů se rozhoduje na základě referencí na sociálních sítích. Komunikace na sociálních sítích bude přitahovat další uživatele, a proto by určitě bylo vhodné aktivně se prezentovat na místě, kde se koncentrují potenciální zákazníci. Zároveň PPC reklamní systém Facebook Ads se podle předpokladů stane důležitých nástrojem on-line marketingového mixu.

E-mail marketing

E-mail marketing si nadále udrží svoji „neotřesitelnou“ pozici, i když mnozí mohou namítat, že sociální sítě ho úspěšně nahrazují. Velká řada spotřebitelů stále považuje e-mail za důležitý nástroj pro primární komunikaci, přestože je možné využívat i jiné způsoby pro aktivní kontakt se zákazníky. E-mail má stále vyšší psychologickou sílu než jiné typy internetové komunikace. Při přípravě e-mail marketingu nezapomínejte, že váš zákazník by měl dostávat převážně relevantní a kvalitní informace. Zásobování zákazníků nezajímavými nabídkami je v konečném důsledku může naopak od nákupu odradit. Zamyslete se také nad tím, jak často firemní e-maily distribuovat, neboť díky vysoké frekvenci se mohou zákaznici z mailing listu odhlásit a při malé frekvenci na vás naopak zcela zapomenout.

Blog

Pokud pravidelně píšete svůj firemní blog, který vám má buď pomáhat ke zvyšování pozice vašich webových stránek ve vyhledávačích nebo v informování vašich stávajících zákazníků, určitě v této aktivitě pokračujte i tento rok. V případě, že váš blog využíváte pro oslovování nových zákazníků, pak se snažte maximalizovat konverze (např. registrace k odběru newsletteru, zaslání dotazů nebo zaslání objednávky).

Podle statistik mezinárodní společnosti Hubspot získávají společnosti, které aktivně spravují svůj blog o 97 procent více aktivních linků pro své webové stránky než společnosti, které tuto formu komunikace nevyužívají. Zároveň se jim o téměř 55 procent zvyšuje návštěvnost webových stránek.

On-line public relations

Aktivity on-line public relations (on-line PR) by se měly v letošním roce stát neoddělitelnou součástí všech vašich marketingových aktivit na internetu, neboť prostřednictvím zajímavých článků, příspěvků na blozích, odkazech na tzv. bookmarkových serverech můžete výrazným způsobem ovlivnit rozhodování zákazníka o koupi vašich služeb nebo produktu. V případě, že cílíte i na zahraniční trhy, pak by se vaše PR články a příspěvky měly bezpochyby objevit také na zahraničních webech.

On-line video

Někdy se říká, že obraz může hovořit za tisíc slov. Za kolik slov pak může hovořit video o délce 30 s a více? Video umožňuje prodávat pomocí emocí, které sehrávají důležitou roli při budování znalosti značky. Šíření video spotů je velkou příležitostí pro subjekty v cestovním ruchu, neboť umožňuje snadné představení destinace, hotelu a jiných oblastí. Video je možné následně umístit nejenom na vaše webové stránky, firemní blog, profil na Facebooku nebo na YouTube.cz. YouTube můžete zároveň využít pro oslovení nových zákazníků prostřednictvím PPC reklamy. Každou minutu se na YouTube nahraje více než 35 hodin videa, což marketérům dává velkou příležitost pro zacílení uživatelů, ať už z hlediska kategorií videí nebo podle sociodemografie.

Mobilní marketing

Další marketingovou oblastí, na kterou by se měli v letošním roce marketéři zaměřit je mobilní marketing. V roce 2010 využívalo mobilní internet v České republice 371 000 uživatelů. Trh mobilního internetu v Česku čeká v nejbližších letech silný růst, počet jeho uživatelů má do roku 2014 vzrůst více než 2,5krát. Toto vyplývá z nejnovější studie poradenské společnosti PricewaterhouseCoopers (PwC). Podle studie by mohl počet uživatelů mobilního internetu v České republice do dvou let poprvé převýšit počet domácností s pevným připojením. Český trh mobilního internetového připojení pak podle odhadů poroste v průběhu následujících pěti let každoročně více než desetiprocentním tempem.

Subjekty v cestovním ruchu by v roce 2011 měly začít více řešit přizpůsobení webových stránek pro bezproblémové prohlížení v „chytrých“ mobilních telefonech a přenosných zařízeních s přístupem k internetu. Další možností mobilního marketingu představují tzv. QR kódy a využívání možností technologie bluetooth pro rozesílání slevových kuponů, nabídek a informací o zajímavých akcích. Pokročilejší možnosti představuje tzv. rozšířená realita nebo též augment realita využitelná prostřednictvím mobilních telefonů s připojením k internetu. Masivnější využití těchto možností, ale v roce 2011 ještě úplně nepředpokládáme.

Google Analytics

U všech svých internetových akcí nezapomínejte na měření jejich efektivity, abyste zbytečně nevydávali své finanční prostředky na nerentabilní aktivity. Velkou výhodou marketingu na internetu je skutečnost, že můžete téměř vše měřit a vyhodnocovat. V minulých příspěvcích jsme již zmiňovali aplikaci Google Analytics (www.google.cz/analytics ), prostřednictvím které můžete zdarma měřit ať již návštěvnost svých webových stránek, čas strávený na stránce, konverze atd. Zde si nezapomeňte nastavit měření cílů, na jejichž základě budete své jednotlivé aktivity vyhodnocovat.

Internetový marketing v roce 2011 bude více o přímé komunikaci se zákazníky, ať již prostřednictvím sociálních sítí nebo dalších komunikačních kanálů. Při výběru jednotlivých nástrojů vždy zvažte jejich celkový přínos a efektivitu z hlediska návratnosti investic pro vaši společnost.

Text: Ing. Kateřina Rotterová, MBA,
Destination Marketing – Tourism Communication Agency
Ilustrace: Thinkstockphotos.com

www.destmark.eu 

Nejnovější články z rubriky
Warning: Undefined array key 0 in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 264

Warning: Attempt to read property "name" on null in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 264


Warning: Undefined array key 0 in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 267

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 267
Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Tři pilíře německé propagace a pár zajímavých čísel

Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.

Číst více