Každý začínající rok s sebou přináší výhledy, co nového či zajímavého nás v nacházejících dvanácti měsících může čekat. Nejinak je tomu také na poli on-line marketingové komunikace, kde je pro letošní rok předkládáno několik klíčových oblastí. Chcete vědět, jaké to jsou? V pomyslném duchu roku 2014 se i v tom letošním budeme zabývat intenzivní komunikací na sociálních sítích, které se staly jedním z hlavních on-line komunikačních kanálů směrem k zákazníkům. Dále to bude mobilní marketing, content marketing anebo e-mail marketing. To je jen malý výčet okruhů, které si pro rok 2015 zaslouží naši zvýšenou pozornost. Pojďme se na to podívat o něco blíže.
Mobilní marketing důležitější než kdy jindy
Rostoucí trend zájmu o chytré mobilní zařízení a smartphony bude nadále pokračovat a s ním i nutnost přípravy obsahu, který bude na všech těchto zařízeních snadno zobrazitelný. A to nejenom texty a obrázky, ale také videa. Podle zahraničních zdrojů probíhá více než 20 % zhlednutí videí prostřednictvím mobilních zařízení. Zároveň tento fakt potvrzuje také poslední studie eMarketeru, ve které více než 77 % uživatelů tabletů zhlédne video minimálně jedenkrát měsíčně. Na základě odhadů se tato penetrace do roku 2018 zvýší až na 87 procent.

S ohlédnutím na rok 2014, který byl rokem optimalizace webových stránek a přípravy jejich dostupnosti na mobilních zařízeních se v tomto úsilí bude samozřejmě nadále pokračovat. Rok 2015 však s sebou přináší trend širšího a inovativního využití mobilních zařízení nejenom z hlediska obsahu, ale také mobilní reklamy, dat a hlavně analýzy uživatelské interakce na jednotlivých zařízeních. Tím se následně vytvoření strategie marketingové komunikace pro mobilní zařízení stane díky širšímu využívání chytrých telefonů nezbytnou.
Sociální sítě zase vedou
Komunikace prostřednictvím sociálních sítí hraje již nějakou dobu významnou roli v on-line marketingové komunikaci a tento trend se nebude měnit ani v letošním roce. V obecné rovině bude nutné počítat se zvyšujícími se investicemi do internetových aktivit na Facebooku nebo dalších sociálních sítích, neboť značky si stále více uvědomují význam marketingu na těchto sítích. Současně s kroky Facebooku, které vedly k tomu, že zveřejněné příspěvky stránky se nezobrazují tak velkému publiku jako dříve, bude na majitele stránek „vyvíjen“ tlak připsat vyšší část marketingového rozpočtu, a tím i více finančních prostředků, právě do již zmiňované inzerce.
Druhá největší sociální síť Twitter také s myšlenkou inzerce velmi aktivně pracuje. Aktuálně správci profilů mohou využívat inzerci tweetů (v současné době v beta verzi). Platba za inzerci je pak počítána za provedenou akci – kliky na stránku, počty stažení aplikace, počty registrací k odběru e-mailů atd. Tento platební model je „přívětivý“ zejména pro menší společnosti.
Obě výše zmíněné sociální sítě stále pracují a testují vhodné obchodní nástroje, díky kterým by mohli jejich uživatelé přímo nakupovat výrobky nebo služby v rámci dané sociální sítě, aniž by bylo nutné kvůli nákupu její prostředí opustit. V minulém roce Twitter začal testovat své tlačítko „Buy“ pro realizaci přímých nákupů na dané síti. V letošním roce lze očekávat, že snaha o tento obchodní model bude sílit. Pro marketéry a obchodníky by se tak mohl otevřít přímý prodejní kanál.
Obsah bude stále král
Ve spojitosti se sociálními sítěmi (a nejenom s nimi) bude důležitý publikovaný obsah a zejména jeho celková kvalita. I přestože byla sdělovanému obsahu vždy věnována pozornost, minulý rok bylo jeho přípravě věnováno o něco více pozornosti a hledaly se odpovědi zejména na to, jak připravit kvalitní obsah pro všechny kanály (sociální sítě, webové stránky, newslettery atd.) využívané v rámci marketingové komunikace tak, aby kvantita nepoškodila kvalitu.
Stále se budeme setkávat se známým, i když často modifikovaným rčením „Content is king, but engagement is queen and she rules the house“. S ohledem na to by se nemělo zapomínat na ty, pro které je vše určeno, a to jsou uživatelé a zákazníci, kteří očekávají zábavný nebo zajímavý obsah.
Dobře připravený a kvalitní content marketing vám dává příležitost pro nenásilné oslovení cílového publika, a trend kvalitního zpracování bude pokračovat i nadále.
Concent marketing v podobě blogů, případových studií, webinářů, infografik, obrázků nebo videí je jen malým zlomkem toho, co je a bude s větším důrazem nutné využívat. Samozřejmě je třeba vybrat ty nástroje, které jsou pro danou cílovou skupinu přijatelné a hlavně z hlediska obchodního efektivní a přínosné. Obdobně jako u jiných nástrojů bude převažovat kvalita nad kvantitou.
Významnost content marketingu potvrzuje také studie B2B Content Marketing Benchmark report, dle které 94 % marketérů v roce 2014 content marketing využívalo a 42 % z nich považuje zvolenou strategii za efektivní (v předchozích letech hodnota dosahovala pouze 36 %).
Bez obrázků ani krok
Obrázky se staly nejdůležitějším komunikačním prvkem a jejich vůdčí pozici nic neovlivní ani v roce 2015, spíše naopak. O jejich významném vlivu, který sehrávají při rozhodování o nákupu, není nutné zde nyní podrobně psát. S tímto trendem posílí pozice obrázkových sociálních sítí, jako je Pinterest nebo Instagram, a bude se hledat jejich širší a intenzivnější zapojení v marketingové komunikaci. Instagram v rámci své sociální sítě také nově umožňuje zveřejnění inzertního videa o délce 15 vteřin, které je možné zacílit dle věku, pohlaví nebo lokality.
Neopouštějte staré známé pro nové
Ačkoliv komunikační svět aktivně vzhlíží zejména k sociálním sítím, tradiční nástroje by neměly být opomenuty. V letošním roce si pomyslnou cestu na výsluní bude hledat e-mail marketing, kam také patří. Aktivnější a hlavně efektivnější využívání tradičních e-mailových kontaktů jde ruku v ruce s content marketingem, který jak již bylo zmíněno výše, bude letos důležitým marketingovým hráčem. Možnost distribuce kvalitního obsahu například ve formě PDF ke stažení (eBooky, whitepapers) je ideálním nástrojem pro budování nebo rozšiřování aktuálního seznamu příjemců.
Zároveň tento přístup (publikování kvalitního obsahu v PDF) bude dobrým nástrojem pro odlišení se od konkurence a ve finálním výsledku hlavně zaujetí zákazníků a jejich motivací k nákupu.
Video není jen YouTube
Ještě do nedávna stačilo přidat materiál, který sloužil jako televizní reklama na YouTube a bylo to dostačující. Toto již platit nebude. Využíváte-li videa, pak YouTube nebude již tím jediným úložištěm. Na konkurenčním Twitteru můžete například využívat Vine Channel. A co pan Facebook? V minulém roce Facebook oznámil, že má vyšší počet zobrazení u videí než samotný YouTube. Toto samozřejmě způsobilo u mnohých nevoli, neboť do statistik je započítáváno také automatické přehrávání při zobrazení u uživatelů na profilu, ale i tak chce Facebook největší video sociální síti zásadním způsobem konkurovat. Následovat bude samozřejmě snaha o maximální vylepšování tohoto kanálu a pro administrátory stránek to znamená větší příležitost ke zveřejňování videomateriálu.
Za vším hledej statistiku
Všechny on-line marketingové trendy nezapomínají také na důležitou součást každé marketingové aktivity, kterou jsou čísla a statistiky. V roce 2015 se budou prosazovat tzv. chytré mediální společnosti, které budou pomáhat využívat firemní „big data“ a integrovat je pro každodenní rozhodování v marketingu, ve vývoji produktů a plánování kampaní včetně doporučení při výběru vhodných komunikačních zařízení.
Podle odhadů mezinárodní společnosti Gartner přijde v roce 2015 přibližně 65 % pokročilých analytických programů s open-source programovými frameworky pro analýzu dat ve velkém měřítku, které jsou obzvláště vhodné k analýze špatně strukturovaných dat a textů a pro analýzu chování. Z toho následně vychází, že zpracování velkých objemů dat a pokročilé analytické nástroje mohou být použity k řízení růstu tržeb prostřednictvím účinnějšího marketingu a reklamy.
I když by se to na první pohled nemuselo zdát, v roce 2015 nás čeká (stejně jako každý rok) spousta zajímavé a také inovativní on-line marketingové komunikace. Přejme si, aby letošní rok byl rokem plným úspěšných projektů, marketingových kampaní a hlavně ve finále spokojených zákazníků.
Foto: Thinkstockphotos.com